کد خبر 6015
۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳

گزارش آهن‌نیوز از عملکرد شرکت ذوب‌آهن:

زیان ۵.۵ هزار میلیاردی ذوب‌آهن تحت‌تأثیر تغییرات پی‌درپی مدیریتی

زیان ۵.۵ هزار میلیاردی ذوب‌آهن تحت‌تأثیر تغییرات پی‌درپی مدیریتی

مطابق با گزارش‌های رسمی، زیان خالص ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۴۰۲ تحت‌تأثیر تغییراتی مدیریتی برابر با ۵ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان بوده است. در واقع زیان ۵ هزار و ۴۰۰ میلیاردتومانی این ابر گروه تولید، تحت‌تأثیر مواردی از قبیل قیمت‌گذاری دستوری و کاهش قیمت جهانی فولاد نبوده و باید به شکل ریشه‌ای عارضه‌یابی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در کشور ایران گاهی کسب موفقیت هم نمی‌تواند بقای مدیران یک مجموعه را تضمین کند و گهگاه دیده می‌شود عوامل بیرونی که عمدتاً ذی‌نفع مالی هستند دست و پا می‌زنند تا تغییرات در یک مجموعه انجام گیرد. این بار نوبت ذوب‌آهن است که اسیر یکسری تصمیمات شود و مدیران خود را یکی پس از دیگری از دست بدهد. همین تغییرات مدیریتی عجیب از سالیان دور تا به امروز موجب شد که این شرکت در سال گذشته یک هزار میلیارد تومان هزینه مالی و دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه اداری و عمومی را در دفترش ثبت کند و رشد ۴۸ و ۶۴ درصدی این دو هزینه نسبت به سال ۱۴۰۰ را به رکورد جدیدش اضافه کند.

این رشد هزینه‌ها در حالی است که درآمدهای عملیاتی ذوب‌آهن اصفهان در سال گذشته تنها ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی را تجربه کرده؛ اما این رشد ۳۰ درصدی در سایه افزایش ۵۰ درصدی هزینه‌ها عملیاتی پنهان گشته و ذوب‌آهن را به یک شرکت زیان‌ده تبدیل کرده است.

سال ۱۴۰۱

سال ۱۴۰۰

درصد تغییر

درآمد عملیاتی

۴۵۶۰۳۹۲۵۸

۳۵۱۸۹۳۸۹۲

۳۰

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی

۴۶۳۴۰۳۱۷۶

۳۰۹۶۹۱۶۱۰

۵۰-

بررسی صورت‌های مالی ذوب‌آهن بیانگر آن است که سود ۲۷ تومانی هر برگه سهام در سال ۱۴۰۰ به زیان ۷۶ تومانی در سال ۱۴۰۱ تبدیل شده است.

نکته عجیب این است که مدیران ذوب‌آهن علت این زیان را مسائلی نظیر خشکسالی و کمبود برق، کمبود زغال‌سنگ، محدودیت‌های بازار جهانی، افزایش مداوم قیمت نهاده‌های تولید، کاهش قیمت جهانی فولاد، قیمت‌گذاری دستوری و... عنوان داشته‌اند اما این در حالی است که یک بررسی ساده نشان می‌دهد که ذوب‌آهن اصفهان تحت‌تأثیر سیاست اشتباه مدیریتی حتی قادر نیست از تمامی ظرفیت خود بهره ببرد.

در واقع زیان ۵ هزار و ۴۰۰ میلیاردتومانی این ابر گروه تولید، تحت‌تأثیر مواردی از قبیل قیمت‌گذاری دستوری و کاهش قیمت جهانی فولاد نبوده و باید به شکل ریشه‌ای عارضه‌یابی صورت گیرد.

زیان ۵.۵ هزار میلیاردی ذوب‌آهن تحت‌تأثیر تغییرات پی‌درپی مدیریتی

شرکت ذوب‌آهن را می‌توان یکی از موفق‌ترین مجموعه صنعتی در دهه‌های اخیر دانست. ذوب آهن اصفهان در حوزه تولید، بارها رکورد کشور را از آن خود کرده است اما تغییرات غیراصولی و پرشائبه مدیریتی در سال‌های اخیر این ابرگروه را به یک شرکت زیان‌ده تبدیل کرده است و ضرر و زیانش را بر سر زبان‌ها انداخته است.

از سوی دیگر نیز اخبار مربوط به فسادهای عجیب این شرکت نیز گاه‌وبیگاه منتشر می‌شود که آخرین آن، شکایت تخلفات ۵۰۰ میلیارد تومانی در زمینه خرید معدن سنگ آهن فارس بود که عده‌ای از مدیران سابق و رده بالای این شرکت بازرگانی به دادسرا احضار شدند.

تاراج اموال و املاک ذوب‌آهن اصفهان مسبوق به سابقه است، تاراجی که به بهانه‌های نظیر ساخت مسکن صورت پذیرفته است، به بیانی در سال ۸۷، رئیس‌جمهور وقت کشور که او به تصمیم‌گیری‌های عجیب و بدون در نظرگرفتن جوانب شهرت داشت، دستور داد تا ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های شرکت ذوب‌آهن به سازمان ملی زمین و مسکن انتقال یابد و بررسی‌ها بیانگر آن است که حدود ۲۰ هزار و ۱۹۰ هکتار از این انتقال صورت پذیرفت، به بیان رقمی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بدون واریز به‌حساب شرکت ذوب‌آهن خارج شده است.

بزرگ‌ترین واحد تولیدی مادر صنایع ایران تحت‌تأثیر سیاست‌های اشتباه مدیریتی، بازی‌های سیاسی، فشار دولت و عدم نظارت صحیح به یک شرکت زیان‌ده تبدیل شده است و با ادامه شرایط فعلی باید منتظر تشدید زیان‌دهی این شرکت و در نهایت حتی تعطیلی آن بود.

انتهای پیام/

کد خبر 6015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =