کد خبر 6019
۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تاثیر سیاست‌های پکن در بلاتکلیفی بازار سنگ‌آهن

تاثیر سیاست‌های پکن در بلاتکلیفی بازار سنگ‌آهن

بازیگران بازار سنگ آهن، با احتیاط چشم اندازهای بازار را به دلیل مشکلات در اقتصاد چین ارزیابی و قدرت تأثیرگذاری اقدامات جدید آن برای تحریک رشد را به روش‌های مختلف ارزیابی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ معاملات آتی سنگ آهن در سپتامبر که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان به خود اختصاص می‌دهد، برای دوره ۲۱ تا ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۳، ۰.۶ درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت و به ۸۴۸.۵ یوان / تن (۱۱۸.۸۲ دلار در هر تن) رسید.

همچنین از ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۳، در بورس سنگاپور،  قیمت معاملات آتی پایه آگوست با ۱.۳ درصد نسبت به قیمت یک هفته قبل، به ۱۱۲.۳ دلار در هر تن کاهش یافت. چون بازار در انتظار وعده دولت چین برای تقویت بخش املاک و مستغلات است. تاجران به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از برنامه دولت هستند.

چشم انداز افزایش عرضه سنگ آهن نیز بر قیمت‌ها تأثیر گذاشت. با پیش‌بینی Fortescue، محموله‌ها در سال مالی ۲۰۲۳/۲۰۲۴ افزایش یافته است. این پیش بینی مطابق با انتظارات ریوتینتو و گروه بی اچ پی است.

محدودیت‌های زیست محیطی در صنایع سنگین چین که مصرف سنگ آهن را کاهش می‌دهد، بر روند بازار تاثیر گذاشته است.همچنین، پیش بینی طوفان قدرتمند در جنوب چین بر تقاضای بازار تاثیر می‌گذارد.

بنابراین، در کوتاه‌مدت، قیمت سنگ‌آهن احتمالاً کاهش می‌یابد زیرا عرضه کافی و مصرف فولاد به دلیل عدم اطمینان در مورد حمایت دولت از بخش املاک و چالش‌های اقتصادی جهانی محدود شده است.

در مجموع، بازار در وضعیت عدم اطمینان قرار دارد. هنوز مشخص نیست اقدامات محرکی از سوی دولت چین تا چه حد قابل توجیه بوده، از همین روی، انجام پیش‌بینی‌های خاص بسیار دشوار است. به باور کارشناسان، این احتمال وجود دارد که تأثیر اقتصادی اقدامات دولت چین انتظارات فعالان بازار سنگ آهن را برآورده نکند.

 واردات سنگ آهن به چین در ژانویه تا ژوئن ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و به ۵۷۶.۱ میلیون تن رسیده است. فولادسازان چینی در ژوئن سال جاری، ۹۵.۵ میلیون تن سنگ آهن وارد کردند که نسبت به ماه قبل ۰.۷ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۷.۳ درصد بیشتر است.

بازار جهانی سنگ آهن در حال تغییر است و در این میان، چین و هند همچنان نقش و نفوذ خود را افزایش می‌دهند. اروپا بیشتر بر واردات محصولات سنگ آهن درجه DR تمرکز دارد. همچنین، با وجود تمام خطرات نظامی و مشکلات لجستیکی، اوکراین تامین کننده مهم سنگ آهن است.

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS)، تولید جهانی سنگ آهن در سال ۲۰۲۲ حدود ۳ درصد کاهش یافت و به ۲.۶ میلیارد تن رسید. هر سه کشور پیشرو در تولید سنگ آهن روند کاهش را نشان دادند:

  •     استرالیا - با ۳.۵ درصد کاهش، به ۸۸۰ میلیون تن.
  •     برزیل - با ۴.۸ درصد کاهش، به ۴۱۰ میلیون تن.
  •     چین - با ۳.۶ درصد کاهش، تا ۳۸۰ میلیون تن.

ارقام تولید سه شرکت بزرگ معدنی:

    ریوتینتو بریتانیایی-استرالیایی تولید خود را ۱ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش داد تا ۳۲۱.۶ میلیون تن برسد. در نیمه نخست سال ۲۰۲۳، تولید آن با ۷ درصد افزایش به ۱۶۰.۵ میلیون تن رسید.
    در سال ۲۰۲۲، ویل برزیل تولید سنگ آهن را ۲ درصد کاهش داد  تا به ۳۰۸ میلیون تن برسد. با این حال، در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳، این رقم ۶ درصد افزایش یافت.
    در سال مالی ۲۰۲۲/۲۰۲۳ (پایان در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳)، BHP استرالیا تولید سنگ آهن خود را ۱ درصد نسبت به سال مالی گذشته افزایش و به ۲۵۷ میلیون تن ارتقا داد.

انتظارات از تقاضای مثبت برای تولیدکنندگان سنگ آهن مطلوب است. بنابراین، انجمن جهانی فولاد انتظار دارد که تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۳ با رشد ۲.۳ درصدی به ۱.۸۲ میلیارد تن برسد. همچنین، کمیته فولاد OECD انتظار رشد ۱ درصدی دارد.

در عین حال، همانطور که ذکر شد بازیگران بازار با احتیاط چشم اندازهای بازار را به دلیل مشکلات در اقتصاد چین ارزیابی و قدرت تأثیر اقدامات جدید برای تحریک رشد را به روش‌های مختلف ارزیابی می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 6019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =