کد خبر 608
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲

رئیس انجمن سنگ آهن ایران مطرح کرد

سیاست غلط فروش برق در بورس کالا

سیاست غلط فروش برق در بورس کالا

قطعی‌های برق و گاز به تنهایی ما را به اهداف مد نظرمان در زمینه تولید نمی‌رساند و باعث خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدنه زنجیره فولاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه سهمیه‌بندی و قطعی‌های مکرر برق در تولید محصولات و صنایع معدنی تاثیر مستقیم دارد اظهارکرد: بسیاری از کارخانجات تولیدی فولاد در این روند دچار مشکل شده‌اند. به بیان بهتر قطعی‌های برق و گاز به تنهایی ما را به اهداف مد نظرمان در زمینه تولید نمی‌رساند و باعث خسارات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدنه زنجیره فولاد می‌شود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با بیان مثالی در این زمینه افزود: نه تنها سهمیه‌بندی برق کارخانه آهن‌اسفنجی اشتباه است بلکه باید صد در صد برق به این تولیدی اختصاص یابد. چند سال پیش نیز مشکلی مشابه برای خط تولید گندله اتفاق افتاد که منجر به ایجاد مازاد تولید گندله در کشور شد و طبیعتا قیمت‌ها به حدی افت کرد که گندله‌سازان شرایط خرید کنسانتره و سنگ آهن را نداشتند.

اکبریان در ادامه در خصوص تصمیم وزارت نیرو برای فروش برق از طریق بورس کالا براساس نظام عرضه و تقاضا، تشریح کرد: دولت باید تکلیف بخش تولید را در زمینه‌های مختلف مثل برق، مواد خام، تهیه مواد اولیه، حمل و نقل، مشخص کند. فروش برق زمانی منطقی است که دولت با برداشتن یارانه، اجازه دهد بخش تولید بدون منت به کار خود ادامه دهد.

اکبریان ادامه داد: زنجیره فولاد هم باید مثل بقیه کسب و کارها آزاد باشد. اگر دولت در قیمت‌گذاری‌ها و نحوه واردات و صادرات دخالتی نداشته باشد، برق هم داخل بورس عرضه شود، مشکلی نیست  اما دولت علاوه بر کنترل و نظارت در امور تولید نیز دخالت می‌کند.

وی گفت: اگر یارانه بخش تولید حذف نشود و بورس کالا به صورت دستوری اداره شود، فروش برق از طریق بورس کالا سیاست اشتباهی است. دولت با حذف یارانه بخش تولید و آزاد گذاشتن شرایط قیمت‌گذاری بر اساس نظام عرضه و تقاضا باعث کاهش تلاطم‌های بازار داخلی می‌شود.
پایان پیام/ ف

کد خبر 608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =