کد خبر 6083
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹

هویت از دست رفته بخش معدن با تشکیل وزارتخانه مستقل بر می گردد

هویت از دست رفته بخش معدن با تشکیل وزارتخانه مستقل بر می گردد

هویت بخش معدن کشور مدت‌هاست خدشه‌دار شده و برگرداندن آن به قبل، فقط با استقلال معادن و تشکیل وزارتخانه مستقل امکان‌پذیر است.

به گزارش آهن نیوز؛ مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر هر کس در وزارت معدن و زمین‌شناسی یا وزارت معادن و علوم زمین، معدن و علوم زمین‌شناسی در گوشه‌ای از بخش معدن و زمین‌شناسی کار می‌کند.

وی ادامه داد: انرژی اتمی از یک طرف، شرکت نفت از یک طرف، شرکت گاز از یک طرف، سازمان آب و وزارت نیرو از یک طرف، نیروهای مسلح از یک طرف، بنگاه‌های معدنی از یک طرف، فولادی‌ها و کارخانه‌های فولادی از یک طرف، شرکت مس از یک طرف، بعد می‌گوییم که کار اکتشاف ملی در کشور انجام نشده است! آمار درمی‌آورند می‌گویند گل‌گهر فلان‌قدر اکتشاف انجام داده است.

اکبریان گفت: مهم‌ترین درخواست ما بازگرداندن هویت بخش معدن است. من می‌گویم اگر وزارت معدن تشکیل شود، تبدیل به یکی از قوی‌ترین وزارتخانه‌های کشور خواهد شد، اما اکنون تبدیل به اتاقی در وزارت صمت شده است.

رییس انجمن سنگ‌آهن در پاسخ به این سوال که آیا نگاهی است که باید خیلی فنی باشد و نیازمند این است که استقلال به معادن بازگردانده شود که بتواند آن را بازنمایی کند، گفت: خارج از کشور حتی مباحثی مثل بحران‌ها و زلزله‌شناسی و…، در قالب وزارت معادن است. چون پیش‌زمینه‌ همه‌ اینها، علوم زمین است. چرا می‌گویند مثلا اکتشاف مهرداد اکبریان در معدن خودش، حتی اگر گمانه‌زنی و حفاری می‌کند، به درد اکتشاف ملی نمی‌خورد؟ چون من با انگیزه‌ بنگاهی خودم دنبال سنگ‌آهن می‌گردم، ولی مثلا دیگر دنبال آب، مس یا لایه‌های زمین‌شناسی که نیستم. من که راجع به آن تحقیق یا آرشیو و ضبط نمی‌کنم. برای آینده نگه نمی‌دارم. من فقط می‌بینم این معدن آهن دارد یا ندارد.

در صورتی که اکتشاف ملی تمام اینها را آرشیو و تحلیل می‌کند (در حد کلان) و بعد نگه می‌دارد.

تمام کسانی که مکتشف و بهره‌بردار شده‌اند، در آینده کاربران و استفاده‌کننده‌های این اطلاعات خواهند بود. مراجعه می‌کنند اینها را می‌گیرند. دیگر نیازی نیست انرژی اتمی محدوده را ضبط کنند و برای خودشان کار اکتشاف انجام دهند.

منبع: روزنامه جهان صنعت

انتهای پیام/

کد خبر 6083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =