کد خبر 6101
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸

رتبه اول ایران در تولید فولاد، گول‌زننده است/ کدام محصولات نیاز به تعرفه‌گذاری ۴ برابری دارند؟

رتبه اول ایران در تولید فولاد، گول‌زننده است/ کدام محصولات نیاز به تعرفه‌گذاری ۴ برابری دارند؟

شهرستانی گفت: تعرفه پلکانی کاملاً درست است اما در مواردی که کمبود کالا داریم باید تعرفه سنگین گذاشته شود ولی برای کالاهایی که در داخل مازاد هستند نباید تعرفه گذاشته شود.

به گزارش آهن نیوز؛ اواخر تیر ماه سال جاری بود که هیئت وزیران طی مصوبه‌ای تعرفه صادرات محصولات فولاد را افزایش داد. حدود ۲ هفته از مصوبه هیئت دولت نگذشته بود که  اعلام شد براساس آمار انجمن جهانی فولاد در تیرماه و مرداد ماه سال ۱۴۰۱، ایران رتبه اول رشد تولید فولاد در دنیا را دارد و هفتمین تولیدکننده این محصول در جهان است.

افزایش تعرفه صادرات محصولات فولادی همزمان با انتشار خبر رتبه برتر ایران در تولید فولاد واکنش‌های فعالین حوزه صنعت را  به دنبال داشت. کما اینکه شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن تاکید بر این نکته که وقتی کالایی مازاد است باید تعرفه آن برداشته شود، گفت این قبیل آمارها گول زننده هستند.

رضا شهرستانی، عضو هیئت رئیسه انجمن فولاد ایران در واکنش به افزایش تعرفه صادرات فولاد گفت: علی الاصول برای حمایت از تولید داخل همه جا عوارض پلکانی می‌گذارند و در آن بخش‌هایی که نیاز داخل وجود دارد، تعرفه‌ها بالاتر است اما در مواردی که مازاد داریم نباید تعرفه داشته باشیم. درباره اتفاقی که در حال حاضر در مورد تعرفه صادرات محصولات فولادی افتاده، بهتر است، از بالادست که شامل سنگ می‌شود، شروع کنیم و به پایین دستی‌ها که شامل نورد می‌شود، برسیم.

تعرفه‌های دولت برای صادرات پایین است

او افزود: مسلماً به دلیل اینکه منابع محدود است باید روی سنگ همان تعرفه سنگینی گذاشته شود و یا بر روی گندله‌سازی و احیا نیز باید به صورت جدی تعرفه‌گذاری شود، چنانچه در شرایط فعلی در مورد احیا با کمبود مواجه هستیم و خود این مورد باعث شده که صنایع پایین دستی حتی با آن ظرفیت نامی که داریم، کار نکند.

کما اینکه در حال حاضر بالغ بر حدود۴۰ میلیون تُن ظرفیت تولید داریم در صورتی که سال گذشته ۳۰ میلیون تُن تولید کردیم. لذا تعرفه‌ای که در حال حاضر گذاشتند به این ترتیب که ۲۰ درصد گندله‌سازی و ۷ درصد احیا، به نظر بنده حتی کم است به این معنی که تعرفه احیا باید بالای ۱۰ درصد باشد.

میلگرد نباید حتی یک درصد هم تعرفه داشته باشد

شهرستانی با تاکید بر حذف تعرفه میلگرد تصریح کرد: میزان تعرفه در قسمت پایین دست به نوع کالای صادراتی بستگی دارد به عنوان مثال در مورد میلگرد نباید حتی یک درصد هم تعرفه داشته باشد چراکه در داخل میلگرد مازاد داریم اما به دلیل کمبود در حوزه ورق، در این زمینه هم باید تعرفه گذاری صورت بگیرد، به این ترتیب که درباره این محضول باید ۵ درصد تعرفه در نظر گرفته شود.

همچنین درباره بیلِت هم به دلیل اینکه در داخل با کمبود مواجه هستیم، آنجا هم نیاز نیست تعرفه‌ای لحاظ شود اما برای ورق باید همان ۵ درصد تعرفه در نظر گرفته شود اما در حال حاضر برای بیلِت ۲ درصد تعرفه در نظر گرفتند چراکه ما دو برابر نیاز داخل تولید می‌کنیم. در مجموع سیاستگذاری در مورد تعرفه ها بسیار درست است و باید انجام شود اما درصدها اهمیت دارد که باید به نسبت مازاد و کمبود به درستی تعیین شود.

عضو هیئت رئیسه انجمن فولاد ایران در پاسخ به اینکه برخی بر این باور هستند که افزایش تعرفه منجر به کاهش صادرات می‌شود، اظهار کرد: واقعیت امر این است که وقتی در کشور با کمبود کالایی مواجه می‌شویم، باید تعرفه‌گذاری صورت بگیرد که کمتر صادر شود.

چین بیش از یک میلیارد تُن فولاد تولید می‌کند

شهرستانی در واکنش به اینکه، در حال حاضر گفته می‌شود ایران در حوزه تولید فولاد رتبه اول جهانی را کسب کرده اما از طرفی تعرفه صادرات همین کالا را ۴ برابر افزایش دادند، خاطرنشان کرد: منظور از آمار منتشر شده در مورد تولید فولاد، درصد افزایشی بوده نه اینکه به عنوان حجم تولید فولاد در کشور.

زمانی تولید فولاد را نسبت به سال قبل اعلام می کنند، به این معنی که نسبت به سال قبل تولید تا چه اندازه افزایش پیدا کرده، که این مورد چندان مورد توجه نیست بلکه حجم اهمیت دارد برای نمونه چین که بیش از یک میلیارد تُن فولاد تولید می‌کند، اگر تنها ۵ درصد به میزان تولید خود اضافه کند، ۵۰ میلیون تُن می‌شود که بیش از کل تولید ایران می‌شود اما در شرایطی که تنها ۳۰ میلیون تُن تولید کردیم، اگر ۱۰ درصد رشد داشته باشیم، این ۱۰ درصد ۳ میلیون تُن می‌شود.

بنابراین در این شرایط مقایسه ای تاثیر ۵۰ میلیون تُن از ۳۰ میلیون تُن بیشتر است، لذا آمارهای منتشر شده ملاک نیستند و اینکه می‌گویند ایران رتبه اول تولید فولاد در جهان را کسب کرده، گول زننده است.

تعرفه شمش فولاد باید حذف شود

او در پاسخ به اینکه در مجموع تعرفه‌گذاری بر روی محصولاتی نظیر محصولات فولادی برای تولید کنندگان سودآور است یا خیر؟ یادآور شد: ضرب‌المثلی می‌گوید حقیقت را بگو حتی اگر به زیان خودت است. واقعیت در مورد تعرفه‌گذاری این است که تعرفه پلکانی کاملاً درست است اما در مواردی که کمبود کالا داریم باید تعرفه سنگین گذاشته شود ولی برای کالاهایی که در داخل مازاد هستند نباید تعرفه گذاشته شود.

مجدداً تاکید می‌کنم در شرایط فعلی در بخش میلگرد و شمش فولاد نباید تعرفه گذاری کرد، در بحث ورق و موارد مربوط به قسمت بالادستی هم باید به صورت پلکانی تعرفه گذاری صورت بگیرد، به عنوان مثال برای سنگ تعرفه ۴۰ درصدی، کنسانتره ۳۰ درصد، گندله ۲۰ درصد، آهن اسفنجی ۱۰ درصد تعرفه در نظر گرفته شود.

منبع: گسترش نیوز

انتهای پیام/

کد خبر 6101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =