کد خبر 6122
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳

۶۰ معدن خراسان‌شمالی سلب صلاحیت شد

۶۰ معدن خراسان‌شمالی سلب صلاحیت شد

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: ۶۰ معدن استان بر اساس ماده ۲۰ معادن مشمول خسارت و سلب صلاحیت شد و آماده واگذاری به متقاضی جدید است.

به گزارش آهن نیوز؛ بر اساس ماده ۲۰ قانون معادن؛ دارندگان مجوزهای اکتشاف و بهره‌برداری و اجازه برداشت که به تعهدات خود عمل نکنند با تعیین مهلتی مناسب اخطار دریافت و در غیر اینصورت با تایید شورای عالی معادن ملزم به پرداخت خسارات ناشی از عدم انجام تعهدات مربوط می‌شوند و یا در نهایت برای ادامه عملیات فاقد صلاحیت شناخته می‌شوند.

مهدی سجادی در این خصوص اظهار کرد: این معادن از سال های گذشته بلاتکلیف مانده و آماده برگزاری مزایده است.

وی افزود: ۲۸۰ فقره معدن در استان دارای پروانه بهره برداری و از این تعداد ۲۲۰ معدن فعال است البته شماری از این معادن با ظرفیت پایین فعالیت دارند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی خاطرنشان کرد: طولانی بودن زمان پاسخ استعلام ها از محیط زیست و منابع طبیعی و سخت گیری ها که در بیشتر موارد منجر به پاسخ های منفی می شود، معدن کاران را در همان گام نخست از ادامه راه منصرف می کند و باید این مشکلات برطرف شود.

وی تصریح کرد: معدن موهبت الهی است که می تواند سبب تحول در این استان محروم شده و اقتصاد را رونق دهد اما در استان هم افزایی مناسبی برای توسعه فعالیت معادن وجود ندارد.

مشکل ماشین آلات برای معادن

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی معارضان محلی و دولتی را از دیگر مشکلات فعالیت در بخش معدن عنوان کرد و افزود: بخش معدن بدون هیچگونه دفاع از وظایف حاکمیتی خود در مقابل معارضین محلی و ارگان‌های منابع طبیعی و محیط زیست متضرر بوده و هست.

وی تصریح کرد: برای مثال مطابق ماده ۲۴ قانون معادن استعلام برای یک بار و برای کل محدوده معدنی انجام می شود و ارگان‌های زیربط باید در ۲ ماه نسبت به پاسخگویی و اظهار نظر برای کل محدوده انجام شود در غیر اینصورت به منزله موافقت تلقی می شود، اما متاسفانه کارشناسان منابع طبیعی با اظهار نظرهای سلیقه‌ای موجب از بین رفتن امنیت سرمایه گذاری این بخش شده اند.

سجادی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه کمبود ماشین آلات از دیگر مشکلات معدن کاران استان است گفت: بیشتر این معدن کاران توان مالی برای خرید این ناوگان را ندارند، بخش زیادی از ناوگان استیجاری و فرسوده است.

وی اظهار کرد: بسیاری از معادن استان، کوچک مقیاس هستند و با کوچک ترین تغییر در بخش نامه ها و یا آیین نامه ها دچار مشکل شده و از توجیه اقتصادی خارج می شوند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی یکی از ظرفیت های موجود در استان را معادن سنگ های تزیینی عنوان کرد و افزود: بیش از ۳۰ معدن مرمریت وجود دارد که بخش زیادی از آنان تعطیل یا نیمه فعال است در این باره باید مطالعات اکتشافی و بررسی علل تعطیلی به صورت دقیق انجام شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر 6122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =