کد خبر 6214
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹

تداوم رونق فروش شمش فولاد در بورس کالا

بررسی روند معاملات در رینگ داخلی بورس‌کالا حاکی از تداوم رونق فروش شمش فولاد در این بستر معاملاتی است.

به گزارش آهن نیوز؛ ثبات نرخ دلار همراه با اطلاعیه تسهیل فروش این محصول موجب شده است تا برتری تقاضا بر عرضه شمش فولاد برای سومین هفته متوالی رقم بخورد.

با این‌ حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌رغم استقبال از شمش، میلگرد عرضه‌شده در این بستر معاملاتی مورد توجه خریداران واقع نشده است.

همگرایی بهای این محصول در بازار آزاد و بورس را می‌توان اصلی‌ترین دلیل عدم‌استقبال خریداران از آن دانست.

در بازار جهانی نیز انتشار داده‌های انقباضی برای ماه گذشته در چین موجب کاهش بهای سنگ‌آهن شد.

برتری ۴۶ درصدی تقاضا نسبت به عرضه

بررسی روند معاملات در رینگ داخلی بورس‌کالا نشان می‌دهد که با وجود تداوم جریان رکودی در بازار آزاد، خریداران از عرضه‌های روز گذشته شمش فولاد در این بستر معاملاتی استقبال کردند.

روز گذشته تالار داخلی بورس‌کالا میزبان عرضه ۱۶۱‌هزار تن شمش فولاد XSP بود که برای آن تقاضایی در حدود ۳۰۰‌هزار تن به ثبت رسید.

بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد این سومین هفته‌ای است که میزان تقاضا به طور چشمگیری از سطح عرضه‌ها سبقت گرفته است.

البته باید ذکر کرد که تقاضا برای شمش فولاد در سومین هفته ماه جاری بیش از ۷۰‌هزار تن نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.

به نظر می‌رسد تثبیت نرخ آزاد ارز در کانال ۴۹‌هزار تومانی به همراه امکان خرید شمش توسط تمام مشتریانی که دارای کد بورسی هستند همچنان جذابیت این محصول را برای خریداران بالا نگه داشته است؛ در ‌حالی که در بازار آزاد عقب‌نشینی نرخ دلار به کانال ۴۹‌هزار تومانی موجب شده است تا فعالان که در این بازار به قصد خرید سرمایه‌ای و حفظ ارزش نقدینگی خود فعالیت می‌کنند از خریدهای خود دست کشیده و به امید کاهش بیشتر بهای ارز در بازار آزاد و محصول ارزان‌تر صبر کنند.

بررسی معاملات بورس‌کالا حاکی از آن است که برخلاف استقبال از عرضه‌های شمش فولاد، مقاطع طویل بورسی خریدار ندارد.

به گزارش «اکوایران»، رینگ صنعتی بورس‌کالا روز شنبه گذشته میزبان عرضه بالغ بر ۱۵۶‌هزار تن انواع میلگرد با قیمت پایه بین ۲۰‌هزار و ۷۰۰تومان تا ۲۱‌هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود. 

این درحالی است که میزان تقاضای ثبت‌شده برای این محصول از سطح ۶۸‌هزار تن فراتر نرفته و در نتیجه برتری ۵۶درصدی عرضه بر تقاضا را به ثبت رساند.

رکود در بخش ساخت‌وساز کشور و نبود چشم‌انداز روشن نسبت به آینده باعث شده است تا رینگ مقاطع طویل فولادی ظرف ماه‌های اخیر به شکل مستمری درگیر رکود سنگین باشد.

همچنین همگرایی نرخ تمام‌شده میلگرد در بورس‌کالا و قیمت این محصول در بازار آزاد را می‌توان عامل دیگر عدم‌استقبال از این محصول در تالار داخلی بورس‌کالا دانست.

در واقع تفاوت نرخ عرضه میلگرد در بازار آزاد و بهای آن در رینگ صنعتی بورس کالای ایران به مراتب محدود است و این موضوع باعث می‌شود تا خرید این محصول از رینگ صنعتی بورس‌کالا جذابیتی نداشته باشد.

برخی تحلیلگران معتقدند نبود مشتری برای میلگرد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا به مفهوم نرخ بالای آن نیست، با توجه به نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران، قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه میلگرد منطقی است؛ اما رکود سنگین حاکم بر بخش ساخت‌وساز باعث می‌شود تا خبری از تقاضا در رینگ صنعتی میلگرد نباشد.

تثبیت قیمت پایه در کانال ۱۸‌هزار تومانی

روز گذشته هر کیلوگرم شمش فولاد XSP با میانگین قیمت پایه ۱۸‌هزار و ۹۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد. به این ترتیب سومین هفته‌ است که نرخ پایه این محصول در کانال ۱۸هزار تومانی قرار می‌گیرد. البته بهای پایه فولاد روز گذشته نسبت به هفته قبل از افزایش بیش از ۱۰۰تومانی به ازای هر کیلوگرم نیز برخوردار شد.

در نهایت برتری تقاضا به عرضه منجر شد تا هر کیلوگرم از این محصول به طور متوسط به قیمت ۱۹‌هزار و ۶۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته شود. البته قیمت نهایی برخی کارخانه‌ها به ۲۰‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نیز رسید.

بازار جهانی

انتشار داده‌های اقتصادی نگران‌کننده در چین برای ماه ژوئن موجب شد تا بهای محصولات آهنی در این کشور وارد کانال نزولی شود. روز گذشته بهای محموله سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد برای تحویل به بندر تیانجین در شمال چین به ۱۰۶دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی ۶‌درصد را به ثبت رساند. این سطح قیمتی کمترین نرخی است که در دوماه گذشته تاکنون دیده شده است.

انتشار داده‌های انقباضی برای ماه میلادی گذشته موجب شده است تا نگرانی نسبت به کافی نبودن اقدامات دفتر سیاسی در مورد تحریک اقتصاد و به‌خصوص رشد فعالیت در بخش املاک و مستغلات چین افزایش پیدا کند.

از طرفی اما شتاب نزولی اقتصاد در شرق آسیا موجب شده است تا مقامات چینی دستور کاهش تولید فولاد در یکی از قطب‌های تولید این فلز یعنی استان یوننان را صادر کنند؛ مساله‌ای که موجب شد تقاضا برای سنگ‌آهن بیشتر از قبل کاهش پیدا کند. تحلیلگران موسسه مطالعاتی ANZ  نیز در یادداشتی اعلام کردند امکان تجدید محدودیت‌های تولید فولاد در چین وجود دارد که با توجه به حاشیه سود غیرجذاب این محصول احتمالا اقدام موثری باشد.

به گفته برخی از مشاوران چینی، از کارخانه‌های فولاد در استان یوننان خواسته شده است تا آماده کاهش تولید برای ماه‌های آتی سال میلادی جاری باشند. از طرفی به گزارش رویترز، برخی از دولت‌های محلی در شهرها دسترسی توسعه‌دهندگان به ده‌ها میلیارد دلار سرمایه از محل فروش اموال را دشوارتر کرده‌اند؛ در حالی که این اقدام درست برخلاف وعده‌های پکن مبنی بر تسهیل شرایط و کمک به ثبات‌بخشی شرایط در بازار املاک و مستغلات به شمار می‌رود.

کد خبر 6214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =