کد خبر 6235
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳

میلگرد؛ محصولی ارزنده اما بدون مشتری

میلگرد؛ محصولی ارزنده اما بدون مشتری

استمرار رکود در بخش ساخت‌وساز کشور و فرار متقاضیان سرمایه‌ای از بازار مقاطع طویل فولادی باعث شد تا کمتر از ۱۵‌درصد میلگرد فولادی عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا معامله شود. این در حالی است که با توجه به نرخ فروش شمش، بهای عرضه میلگرد ارزنده بود.

به گزارش آهن نیوز؛ میلگرد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران روز شنبه چهاردهم مردادماه با استقبال کم خریداران مواجه شد.

تعطیلی سراسری کشور در روز چهارشنبه یازدهم مردادماه باعث شد تا بورس‌کالا، عرضه‌های مقاطع طویل فولادی را به ‌روز شنبه منتقل کند.

به این ترتیب رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز ابتدایی هفته جاری میزبان عرضه بالغ بر ۱۵۶‌هزار تن انواع میلگرد با قیمت پایه‌ای در بازه ۲۰‌هزار و ۷۰۰تومان تا ۲۱‌هزار و ۸۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم بود.

تقاضای ثبت‌شده برای میلگرد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا تنها ۶۸‌هزار تن بود و در نهایت ۲۳‌هزار تن میلگرد با میانگین قیمت ۲۱‌هزار و ۵۳۰تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

به این ترتیب کمتر از ۱۵‌ درصد عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا در این روز مورد معامله قرار گرفت. رکود در بخش ساخت‌وساز کشور و نبود چشم‌انداز روشن نسبت به آینده باعث شده است تا رینگ مقاطع طویل فولادی ظرف ماه‌های اخیر به شکل مستمر درگیر رکود سنگین باشد.

خرید مقاطع فاقد توجیه اقتصادی شد

میانگین نرخ فروش میلگرد در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف روز شنبه ۱۴مردادماه برابر ۲۱‌هزار و ۵۳۰تومان بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده فروش میلگرد از این بازار به ۲۳‌هزار و ۵۳۰تومان می‌رسد.

این در حالی است که در همین زمان هر کیلوگرم میلگرد سایز متوسط در بازار آزاد تهران با نرخ ۲۳‌هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شد.

به این ترتیب در شرایط کنونی تفاوت نرخ عرضه میلگرد در بازار آزاد و بهای آن در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران به مراتب محدود بوده و این موضوع باعث می‌شود تا خرید این محصول از رینگ صنعتی بورس‌کالا جذابیتی نداشته باشد.

البته نبود مشتری برای میلگرد عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا به مفهوم نرخ بالای آن نیست. با توجه به نرخ فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران، قیمت پایه تعیین‌شده برای عرضه میلیگرد منطقی است؛ اما رکود سنگین حاکم بر بخش ساخت‌وساز باعث می‌شود تا خبری از تقاضا در رینگ صنعتی میلگرد نباشد.

انتهای پیام/

کد خبر 6235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =