کد خبر 6256
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶

رشد ۱۸ درصدی انرژی تحویلی به صنعت فولاد

رشد ۱۸ درصدی انرژی تحویلی به صنعت فولاد

چندی پیش در گزارشی با عنوان «بازار سرد فولادسازان در فصل گرم» به مشکلات تولید در صنعت فولاد اشاره شد که در پاسخ به آن توانیر جوابیه‌ای ارسال کرده است که شرح آن را ملاحظه می‌کنید.

به گزارش آهن نیوز؛ در مطلب «بازار سرد فولادسازان در فصل گرم» به نقل از مدیر تحقیق فولاد پردیس آذربایجان، «یکی از مهم‌ترین مشکلات فولادسازان در تابستان امسال مانند گذشته محدودیت اعمال در زمینه مصرف برق» عنوان شده است، این در حالی است که برنامه مدیریت مصرف برق به گونه‌ای طراحی شده است که این صنایع در زنجیره تولید با مشکل روبه‌رو نشوند و آمارها نیز موید این موضوع است؛

بر اساس داده‌ها، از ابتدای سال تاکنون، میزان رشد انرژی تحویلی به صنعت فولاد نسبت به سال ۱۴۰۱، ۵/ ۷‌ درصد و در مقایسه با سال ۱۴۰۰، ۱/ ۱۶‌درصد بوده است. همچنین میزان انرژی تحویلی به صنعت فولاد از شروع طرح مدیریت مصرف تاکنون نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۸۴/ ۱۷‌درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، ۸۴/ ۳۱‌درصد رشد کرده است.

در ادامه نیز آمده است: «برخی واحدهای فولادسازی به سمت ایجاد نیروگاه پیش رفته‌اند، اما باید این موضوع را درنظر گرفت که این موضوع به توان مالی این واحدهای تولیدی بستگی دارد»، این موضوع درحالی مطرح می‌شود که ماده ۴ قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، به صراحت صنایع انرژی‌بر را مکلف کرده است با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو، حداقل ۹‌هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل ۵۵‌درصد و هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال ۱۴۰۴ از محل منابع داخلی خودشان احداث کنند.

همچنین وزارت نیرو برای تشویق صنایع متوسط به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تمهیداتی را در نظر گرفته است؛ برای این منظور در وهله نخست برای آنکه صنایع متوسط با نصب پنل‌های خورشیدی روی سوله‌هایشان، علاوه ‌بر تامین نیاز خود، یک منبع درآمد دومی داشته باشند قیمت خرید برق را که به ازای هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان بود با مساعدت وزیر نیرو به بیش ازهزار و ۶۰۰ تومان رساند و در وهله دوم نیز بازپرداخت صورت وضعیت‌ها را به صورت ماهانه در نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بیش از ۶۵‌درصد و نیروگاه‌های کوچک مقیاس به ۱۰۰‌درصد رسانده است.

افزون بر این، وزارت نیرو برای تامین منابع مالی این دسته از صنایع به منظور احداث نیروگاه، فراتر از چارچوب وظایف درحال رایزنی با صندوق توسعه ملی و بانک‌هاست و پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

در بخش دیگری از این مطلب عنوان شده است: «در تابستان تولیدکنندگان با شرایط افت تولید روبه‌رو شده‌اند، چرا که در طول سه ماه تابستان به اندازه یک ماه برق دارند.

بنابراین شاهد آن هستیم که در این ماه‌های گرم رتبه ایران در زمینه تولید فولاد کاهش پیدا می‌کند»، اما این ادعا در تضاد با آمار انجمن جهانی فولاد است؛ بر اساس داده‌های این انجمن، تولید فولاد خام در ایران در ژوئن ۲۰۲۳ (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) به ۳ میلیون و ۲۰۰‌هزار تن رسید که حکایت از رشد ۴/ ۱۷درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد و ایران توانست با این میزان رشد از جایگاه دهم تولید فولاد در دنیا به جایگاه هفتم صعود کند.

همچنین در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، ایران در مجموع ۱۶ میلیون و ۱۰۰‌هزار تن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش ۸/ ۴درصدی را نشان می‌دهد.

افزون بر این موارد، بر اساس آنچه در این گزارش به آن اشاره شده است، همین میزان فولاد تولید شده نیز تقاضا ندارد و در واقع میزان تولید از تقاضا پیشی گرفته است؛ موضوعی که گفته‌های عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز آن را تایید می‌کند.

«سیدرضا شهرستانی» در این باره می‌گوید: هم‌اکنون تقاضا برای ۶۲‌درصد از شمش فولادی تولید شده وجود ندارد و همین موضوع موجب شده تا انبار شرکت‌های فولادی پر از شمش شود و دیگر فضایی برای دپوی شمش فولاد وجود نداشته باشد.

بر اساس دلایل مطرح شده و آمارهای داخلی و جهانی می‌توان نتیجه گرفت که برخلاف ادعاهای مطروح در مطلب منتشر شده؛ انرژی عمده‌ترین مشکل حال حاضر فولادسازان نیست و اگر سردی نیز در بازار فولاد وجود دارد منشأ آن اختلال در زنجیره تولید ناشی از قطعی برق نیست، زیرا همه آمارها موید رکوردزنی رشد تولید فولادی‌ها در تابستان داغ امسال است.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 6256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =