کد خبر 6276
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱

اکتشاف معدن مواد پرتوزا در خوی

اکتشاف معدن مواد پرتوزا در خوی

عملیات اجرایی مجتمع معدنی و صنعتی شهید مهدی باکری در محدوده معدنی جنگسر خوی، با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از مسئولان کشوری و استانی برگزار شد.

به گزارش آهن نیوز؛ متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران ‌در ماه‌های گذشته و در محدوده معدنی جنگسر توانسته‌اند نسبت به اکتشاف مواد پرتوزا، عناصر نادر خاکی و عناصر همراه از توابع شهرستان خوی اقدام کنند و با توجه به اقدامات انجام شده، صبح امروز عملیات اجرایی مجتمع معدنی و صنعتی شهید مهدی باکری در شهرستان خوی و محدوده معدنی جنگسر آغاز شد.

‌رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم گفت: محدوده معدنی جنگسر یکی از مناطق مستعد برای استخراج مواد پرتوزا در پشتیبانی و تامین مواد اولیه سوخت هسته‌ای و همچنین عناصر همراه و نادر است که بر اساس برآوردهای اولیه در مجموع برای انجام این بخش از پروژه، در چند سال آینده به حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

اسلامی، با اشاره به اینکه تولید انرژی پاک برای سازمان انرژی اتمی ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و جزو اولویت‌هاست، اظهار کرد: در برنامه راهبردی سازمان شتاب بخشیدن به فعالیت‌ها در مسیر تولید انرژی پاک همیشه در اولویت قرار داشته و در دست پیگیری و اقدام است.

وی افزود: در این مسیر و فرآیند، بحث کشف ظرفیت‌های معادن یکی از نکات مهم است که با استفاده از ژئوفیزیک هوابرد و در نهایت با عملیات اکتشاف، ذخایر معدنی و عناصر همراه شناسایی می‌شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به عملیات اکتشاف انجام شده در منطقه جنگسر در آذربایجان غربی، تصریح کرد: عملیات اکتشاف و فاز تفصیلی در این منطقه از سال گذشته شروع و تا به امروز ادامه داشته و این محدوده معدنی یکی از مناطق مستعد است که بر اساس برآوردهای اولیه در مجموع برای انجام این بخش از پروژه در چند سال آینده به حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

وی ادامه داد: ظرفیت این مجتمع معدنی به شکلی است که بدون شک یکی از قطب‌های تامین مواد اولیه سوخت هسته‌ای برای ما خواهد بود و نقش بسزایی در پشتیبانی برنامه تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای که مقام معظم رهبری روی آن تاکید داشتند، دارد.

اسلامی با اشاره به اینکه در بحث تشخیص و اکتشاف عناصر پرتوزا، بهره‌برداری از عناصر همراه و نادر خاکی اهمیتی دو چندان دارد، اظهار کرد: این مسئله نکته بسیار مهمی است چرا که این عناصر همراه که با مواد پرتوزا در عملیات اکتشاف به دست می‌آیند، عناصر راهبردی هستند و از قابلیت استفاده در صنایع گوناگون برخوردارند.

وی افزود: در همین زمینه محدوده معدنی جنگسر در مجتمع معدنی و صنعتی شهید «باکری» در استان آذربایجان غربی، یکی از مناطق مستعد ما برای عناصر نادر به شمار می‌آید که روی آن برنامه‌ریزی داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در ادامه با اشاره به اینکه امروز با آغاز عملیات اجرایی در مجتمع صنعتی و معدنی شهید باکری (محدوده معدنی جنگسر)، فاز اجرایی کار در این منطقه آغاز شده است، گفت: امروز در این محدوده در نقطه صفر حرکتی هستیم که از فاز مطالعات خارج شده و کار اجرایی را آغاز می‌کنیم.

وی ادامه داد: یک برنامه زمان‌بندی ۳۰ ماهه در این مجتمع برنامه‌ریزی شده تا کارخانه‌ها به بهره‌برداری برسند اما کار به شکلی است که پیوسته بوده و همزمان شامل بهره‌برداری، احداث و توسعه بخشیدن به مطالعات به ویژه برای فرآوری سایر عناصر همراه مواد پرتوزا است.

اسلامی گفت: این نقطه آغاز حرکت ما بوده و بدون شک برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که فعالیت‌های خود را در آذربایجان غربی گسترش دهیم تا به بهترین شکل از ظرفیت و ذخایر این منطقه که فرصتی برای مردم عزیز استان به شمار می‌آید، بهره برده شود.

معاون رئیس جمهور در پایان با تشکر از همراهی استاندار آذربایجان غربی، نمایندگان استان، مسئولان محلی، شرکت‌ها و موسسات برای انجام کار در مجتمع معدنی و صنعتی شهید باکری گفت: مطمئنا این همراهی، به پشتیبانی و همدلی کمک خواهد کرد تا خدمتی قوی‌تر و ماندگارتر را برای مردم عزیز کشورمان داشته باشیم و این استان از ثمرات آن بهره‌مند شود.

اولین پیشران اقتصادی آذربایجان‌غربی توسعه بخش معدن است

استاندار آذربایجان غربی هم در این مراسمگفت: رویکرد دولت سیزدهم، فرآوری محصولات معدنی و جلوگیری از خام فروشی است.

محمدصادق معتمدیان افزود: آذربایجان غربی از قطب های مواد معدنی کشور بوده و ۵۲ نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده است.

وی با یادآوری اینکه اولین پیشران اقتصادی استان، توسعه بخش معدن است، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری با مشارکت نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی در حوزه معدن آذربایجان غربی انجام شده است.

استاندار آذربایجان‌غربی به مطالعات ژئوفیزیک در مناطق جنوبی استان در دولت سیزدهم نیز اشاره کرده و افزود: با اتمام این مطالعات تا پایان سال جاری، زمینه حمایت و حضور سرمایه گذاران در حوزه معدن آذربایجان غربی با ایجاد مراکز خدمات سرمایه گذاری فراهم شده است.

معتمدیان همچنین با اعلام آمادگی برای همکاری آذربایجان غربی با سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: نیازمند همکاری و کمک این سازمان در مطالعات حوزه انرژی اتمی در شمال استان هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر 6276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =