کد خبر 6309
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

حل معضل تامین انرژی صنایع در گرو کناره‌گیری دولت / دولت‌ها هیچ گاه تاجران خوبی نبودند

حل معضل تامین انرژی صنایع در گرو کناره‌گیری دولت / دولت‌ها هیچ گاه تاجران خوبی نبودند

رئیس فدراسیون صادرات انرژی حل معضل انرژی صنایع در کشور را دو راهکار عملیِ انعقاد قراردادهای BOT و استفاده از ظرفیت بورس انرژی دانسته و به کناره‌گیری دولت در مدیریت بهتر این مقوله تاکید کرد.

حمیدرضا صالحی، رئیس فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ضمن حضور در تحریریه پایگاه خبری آهن‌نیوز، در رابطه با چالش‌های تامین انرژی صنعت فولاد کشور به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: ریشه ناترازی‌های موجود در طول ۱۵ سال گذشته در انرژی صنایع به عدم سرمایه‌گذاری در این بخش مربوط می‌شود که از جمله علل آن می‌توان به کاهش درآمدهای نفتی دولت‌ها در این سال ها و طرح‌های عمرانی مرتبط با آن و همچنین عدم تسهیل مسیر مشارکت مردم یا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این موضوع اشاره کرد. به عبارتی قالب‌های جدیدی که در بستر آن بخش خصوصی سرمایه گذاری امکان سرمایه‌گذاری داشته باشد و یا حتی سرمایه مردم را از بازار سرمایه به این بخش آورد، تعریف درستی نشده و نتیجه آن شده که امروز یک شکافی عمیقی بین تولید و مصرف انرژی به وجود آمده است.

وی در ادامه در رابطه با آینده صنعت فولاد ایران ابراز نگرانی کرده و افزود: مسئله احیای گاز در صنایع فولادی مسئله مهمی بوده و خط تولید آن وابسته به گاز است و اگر قرار بر قطع و عدم‌ثبات گاز مورد نیاز باشد به تولید فولاد و زیرساخت‌های آن در کشور آسیب های جدی وارد خواهد شد.

صالحی در رابطه با راهکار پیشنهادی این معضل به دولت بیان کرد: دولت باید سیاست‌های منعطف‌تری را داشته باشد تا شرکت‌ها دچار آسیب جدی نشده و بتوانند اهداف خود را در تامین نیازهای داخلی و صادرات تحقق و ذی‌نفعان خود را نیز منتفع کنند.

عضو اتاق بازرگانی صنعت در ادامه صحبت‌های خود افزود: دولت به تنهایی برای حل این معضل نه تنها توان مالی لازم را ندارد بلکه برای این کار ساخته نشده چرا که دولت‌ها هیچ گاه تاجر خوبی نیستند. بلکه در این بخش باید بخش خصوصی که فعال در زمینه ساخت نیروگاه بوده و توان سرمایه‌گذاری دارد باید وارد عرصه شود اما در حال حاضر برای ورود اینها مشکل وجود داشته و باید به دنبال راه حل‌هایی برای رهایی از این مشکل بوده و وقت و انرژی خود را روی نیروهای جوان‌تر بگذارند.

رئیس فدراسیون صادرات انرژی برای حل معضل انرژی صنایع در کشور به دو راهکار عملی اشاره کرده و عنوان کرد: یکی از راهکارها انعقاد قراردادهای BOT (Build–operate–transfer) یا قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری است که گونه‌ای از قرارداد اقتصادی را شامل می‌شود که معمولاً بین دولت‌ها و سازمان‌های متولی اقتصاد و شرکت‌های بخش خصوصی منعقد می‌گردد.

وی دومین راه کار را استفاده از ظرفیت بورس انرژی دانسته بیان کرد: بدین معنی که از کل ۳۵۰ میلیارد کیلو وات ساعت حدود یک سوم یعنی ۱۲۰ میلیارد کیلو وات ساعت که مختص مصرف صنعت است، در بورس انرژی عرضه و در بستر آن مصرف‌کننده با قیمت مناسب آن را خرید کند. ساده‌ترین نتیجه این کار تزریق این پول به صنعت نیروگاه سازی و خلاصی از خاموشی پی در پی است. فقط به شرطی مجوز این رویداد صادر شده و دولت وارد این مقوله نشود و خود صنعتی‌ها و صاحبان نیروگاه‌ها مدیریت آن را به عهده گرفته و دولت با کناره‌گیری خود اجازه دهد خود بخش خصوصی و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت بوده و قیمت‌گذاری دستوری صورت نگیرد. 

وی در تشریح بیشتر این راهکار به آهن‌نیوز گفت: برای شروع فعالیت در بورس انرژی حداقل با یک مگاوات کلید زده شود و تا خیلی از صنایع هم ترغیب به سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌سازی شوند. اما درحال حاضر چیزی که نیاز اساسی صنایع است تامین برق و گاز مورد نیاز است که باید برای آن فکر اساسی شود و هنر این باشد که با توان و ظرفیت بخش خصوصی، بورس و بازار سرمایه بتوان این کمبود را جبران کرد.

عضو اتاق بازرگانی صنعت با تاکید بر وجود مزیت انرژی در ایران به استفاده به جا و مناسب از این مزیت اشاره کرده و بیان کرد: اگر بتوانیم نسبت به رقبای خود در منطقه و جهان از این مزیت انرژی و نیروی انسانی به درستی استفاده و با قیمت انرژی کمتر محصولات با ارزش افزوده بالاتری تولید کنیم، کار بزرگی است که باید مدیریت باشد چرا که این عمل در نهایت به بزرگتر شدن کیک اقتصادی کشور شده و از محل همین کیک است که سهم مالیات به دولت‌ها پرداخت می‌شود.

به گفته این فعال بخش صنعت اگر خواهان رشد و توسعه صنایع خصوصا صنعت فولاد هستیم توجه به بخش بازار مهمترین قضیه است و باید بازارهای دنیا را با سیاست‌مداری و دیپلماسی سیاسی درست خصوصا در رابطه با کشورهایی که با آنها ارتباط داریم، بوک و رزرو کنیم.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =