کد خبر 6354
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

احتمال کاهش قیمت سنگ آهن به ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن

احتمال کاهش قیمت سنگ آهن به ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس پیش بینی قیمت سنگ آهن خود برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ را به میزان ۱۲ درصد کاهش داد و به ۹۰ دلار در هر تن رسید. این موضوع به دلیل پیش‌بینی عرضه مازاد سنگ آهن به میزان ۶۸ میلیون تن و کاهش تولید فولاد در چین است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس پیش بینی قیمت سنگ آهن خود برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳ را به میزان ۱۲ درصد کاهش داد و به ۹۰ دلار در هر تن رسید. این موضوع به دلیل پیش‌بینی عرضه مازاد سنگ آهن به میزان ۶۸ میلیون تن و کاهش تولید فولاد در چین است.

تحلیلگران همچنین بر این باورند که چشم انداز بازار سنگ آهن در کوتاه مدت نامطلوب خواهد ماند و قیمت‌ها در میان تقاضای ضعیف فولادسازان چینی به دلیل وضعیت در بخش املاک و مستغلات، نوسان خواهند داشت. آنها قیمت سنگ آهن را ۱۰۵ دلار در هر تن در سه ماهه سوم و ۱۰۰ دلار در هر تن در سه ماهه چهارم پیش بینی کردند.

در عین حال، انتظارات منفی می‌تواند تاثیرگذار باشد، زیرا در ژانویه تا ژوئن، شاخص‌های بخش آهن و فولاد چین نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش قابل توجهی داشته است که سه مورد آن عبارتند از:

  •  واردات سنگ آهن با ۷.۷ درصد به ۵۷۶.۱ میلیون تن رسید
  • تولید سنگ آهن با ۵.۷ درصد، به ۴۷۶.۷ میلیون تن افزایش یافت.
  • تولید فولاد با ۱.۳ درصد به ۵۳۵.۶ میلیون تن رسید.

علاوه بر این، شاخص انتظارات در چین (Yicai) از ۵۰.۲۱ واحد در ژوئن به ۵۰.۴۶ واحد در جولای افزایش یافت. پاسخ دهندگان از مقامات جمهوری خلق چین انتظار مشوق‌های بودجه‌ای، مالیاتی و مالی دارند. بنابراین، در پایان ماه جولای، آنها وعده اقداماتی در راستای تحریک مصرف از جمله خودرو و لوازم الکترونیکی دادند. همچنین، مقامات به سرعت سیاست خود را در مورد بازار املاک و مستغلات در بحبوحه تغییرات در پویایی عرضه و تقاضا تعدیل خواهند کرد.

از سوی دیگر، تحلیلگران هنوز محرک کافی برای احیای قابل توجه بخش ساخت و ساز چین نمی‌بینند. وعده‌های پکن برای حمایت از اقتصاد هنوز چشمگیر نیست. بعید است حمایت از بخش املاک و مستغلات منجر به توسعه آن در مقیاس بزرگ شود، که تقاضا برای فولاد را در کشور احیا و قیمت سنگ آهن را افزایش می‌دهد.

در نیمه اول سال ۲۰۲۳، تحلیلگران گلدمن ساکس و فیچ پیش بینی قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ را به ترتیب به ۱۲۰ و از ۱۱۰ دلار در هر تن نسبت به پیش بینی اولیه به ۱۲۵ دلار در تن کاهش دادند.

قیمت جهانی سنگ آهن تا حد زیادی به وضعیت اقتصاد چین بستگی دارد. S&P Global تخمین می‌زند که بازار سنگ آهن آسیا احتمالاً در سه ماهه سوم به دلیل انتظارات ضعیف‌تر تقاضای فولادسازان چینی به دلیل شرایط آب و هوایی شدید و تولید نامطلوب، شاهد کاهش قیمت خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 6354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =