کد خبر 6381
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۸

شمش فولاد ۲۲ هزار تومانی شد

شمش فولاد ۲۲ هزار تومانی شد

ورود تقاضای سرمایه‌ای به رینگ فیزیکی بورس کالا شمش فولاد را ۲۲ هزار تومانی کرد؛ این شمش نوید تولید میلگرد با هزینه تمام شده ۲۵ هزار تومان را می‌دهد. این رشد نرخ در حالی در زنجیره آهن و فولاد کشور در حال به وقوع پیوستن است که رکود سنگین حاکم بر بخش ساخت‌وساز از آن حمایت نمی‌کند.

به گزارش آهن نیوز؛ در چهارمین هفته از مرداد ماه بالغ بر ۱۲۰ هزار تن شمش فولادی از سوی کارخانه‌های ذوب در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ به سیاق یک ماه گذشته، تقاضای برای این محصول بالا بود و در نتیجه این محصول با رقابت قیمتی از سوی متقاضیان معامله شد.

بررسی روند معاملات شمش فولاد در رینگ بازار فیزیکی بورس کالای ایران از آن حکایت دارد که در چهارمین هفته مرداد ماه تقاضایی بالغ بر ۲۵۰ هزار تن برای شمش فولاد به ثبت رسید که این رقم بیش از ۲ برابر حجم عرضه‌ها بود.

در حالی که نبود تقاضای مصرفی در بازار محصولات نهایی فولادی زمینه رکود در معاملات شمش فولاد ظرف هفته‌های ابتدایی تابستان را فراهم کرده بود؛ حذف لزوم برخورداری از سهمیه بهین‌یاب باعث شد تا رینگ شمش فولاد ظرف مرداد ماه رونقی دوچندان به خود بگیرد.

علی‌رغم برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه، در نهایت ۹۸ هزار تن شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در روز دوشنبه ۲۳ مرداد ماه به فروش رفت که این رقم برابر ۸۱.۶ درصد کل عرضه‌ها بود.

۱۲۰ هزار تن شمش فولادی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در چهارمین هفته مرداد ماه با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۹ هزار و ۸۵۰ تومان عرضه شد؛ رقابت برای کسب سهم برخی عرضه‌ها، میانگین نرخ فروش شمش فولاد را بالاتر از قیمت پایه برد؛ به نحوی که میانگین نرخ فروش شمش فولاد از این بازار به ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ تمام شده خرید شمش فولاد برای واحدهای نوردی در  روز ۲۳ مرداد ماه برابر ۲۲ هزار تومان خواهد بود. با در نظر گرفتن هزینه تبدیلی معادل ۱.۱ درصد نرخ فروش شمش فولاد و هزینه حمل ۵۰۰ تومانی برای انتقال شمش فولاد به واحد نورد؛ قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم میلگرد با این شمش به ۲۵ هزار تومان می‌رسد.

در حالی ۲۰ هزار تومانی شدن شمش فولاد در معاملات بورس کالا؛ زمینه‌ساز ورود بهای  مقاطع طویل فولادی به کانال ۲۵ هزار تومان است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزادا تهران در محدوده قیمتی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز بدون مشتری است. 

انتهای پیام/

کد خبر 6381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =