کد خبر 6431
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴

شناسایی ۴۰۰۰ معدن غیر فعال در کشور/ صدور پروانه‌ اکتشاف ‌سیر نزولی دارد

شناسایی ۴۰۰۰ معدن غیر فعال در کشور/ صدور پروانه‌ اکتشاف ‌سیر نزولی دارد

معاون معدن وزارت صمت کشور با بیان اینکه پروانه های اکتشاف معادن در حال حاضر سیر نزولی دارد، گفت: فعالیت سنتی در بازار سنگ همدان مانع رشد و استقرار واحدهای صنعتی فرآوری سنگ در این استان شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ رضا محتشمی پور ظهر بعد از امروز در نشست فعالین حوزه معدن استان همدان، اظهار داشت: فرآوری مواد معدنی در همه شهرهای معدنی کشور امکان‌پذیر نیست برهمین اساس نیاز است در استان همدان که ظرفیت معدنی قوی دارد واحدهای صنعتی و فرآوری سنگ نیز تعداد بیشتری فعال شوند و رشد پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه در بحث اکتشاف آمار خوبی نداریم، و پروانه ها رو به کاهش هستند، بیان کرد: ما نگران آینده معدن کشور هستیم و صدور پروانه اکتشاف بسیار کند پیش می‌رود به طوری که کمتر از یک درصد درخواست‌ها در کشور منجر به صدور پروانه می‌شود.

معاون معدن وزارت صمت افزود: پول به دست آمده از فعالیت معادن و اعتبارات تخصیص یافته به معدن باید در همین حوزه هزینه شود و خرج‌کرد پول معدن در سایر بخش ها خلاف قانون است.

محتشمی پور همچنین تاکید کرد: بروکراسی ها برای تایید و شروع کار فعالیت های معدنی باید حذف شود بر همین اساس در صدور مجوز ها تفویض اختیار کامل در اختیار استان است و تنها گواهی کشف در برخی از معادن بزرگ و مهم باید در تهران بررسی می شود.

وی فرار بارنامه‌ای در جابجایی بارهای معدنی را از مشکلات مهم در بخش معدن دانست و افزود: باید استانداردها رعایت و احصا شود و درخواست داریم که این موضوع به صورت جد پیگیری شود.

دولت کارخانه فرآوری سنگ راه اندازی نمی‌کند

معاون معدن وزارت صمت همچنین افزود: دولت قرار نیست هیچ کارخانه فرآوری سنگی راه اندازی کند اما این انتظار وجود دارد که بخش خصوصی با ظرفیت بالایی که دارد در این بخش سرمایه گذاری کند.

محتشمی پور برخی قوانین من درآوردی منتسب شده به محیط زیست را مانع رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی از جمله معادن دانست و بیان کرد: افزایش بی ضابطه محدوده های محیط زیستی از عوامل مهم بی رغبتی در فعالیت های معدنی است.

 وجود ۴هزار  معدن غیر فعال در کشور 

وی با اشاره به فعالیت ۴۰۰۰ معدن غیرفعال در کشور، تاکید کرد: تعداد زیادی از این معادن غیرفعال در بخش ساختمانی فعالیت دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: آمار در حوزه معدن حاکی از آن است که بار اصلی تولید معادن کشور بر دوش کمتر از ۳۰ معدن قرار دارد و این خود بیانگر وضعیت بغرنج این حوزه به دلیل وجود معادن غیرفعال در کشور است.

محتشمی پور با بیان اینکه در سال‌های گذشته شاهد وجود محدویت‌هایی در زمینه تأمین ماشین‌آلات حوزه معدن بودیم، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه با اعمال ساز و کارهایی توانستیم این محدودیت‌ها را رفع کنیم اما هنوز هم اثرات این محدودیت‌ها باقی مانده و از بین نرفته است.

وی افزود: تاکنون به ماشین های که صاحب حقیقی داشتند امتیاز داده نمی شد که تا حدودی مرتفع شده از طرفی باید آگاه بود این عدد ارزش گذاری روی ماشین آلات برای این است که از امتیاز مالی برخوردار شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 6431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =