کد خبر 6432
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳

صدور ۲۷ پروانه اکتشاف معدنی در استان زنجان

صدور ۲۷ پروانه اکتشاف معدنی در استان زنجان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از صدور ۲۷ پروانه اکتشاف معدنی در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش آهن نیوز؛ مجید گلشنی میزدگرد تخصصی معدن با اشاره به اینکه امسال ۲۷ مورد پروانه اکتشاف معدنی در استان زنجان صادر شده است، اظهار کرد: علاوه بر صدور این تعداد پرونده اکتشاف معدنی در استان، شاهد برگزاری مزایده پسماند روی بودیم و این بدان معنی است که تلاش می‌شود با برگزاری چنین برنامه‌هایی، گامی بلند در راستای احیای واحدهای راکد و نیز ورود سرمایه‌گذاران به حوزه معدن برداشته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار حاکی از آن است که در استان زنجان ۴۴۷ محدوده معدنی به ثبت رسیده است، گفت: وقتی صحبت از معدن و محدوده‌های معدنی به میان می‌آید، در واقع آن روی سکه این حوزه موضوع اشتغال به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کشور مطرح می‌شود؛ چرا که معادن جزو بخش‌هایی است که در دل خود مشاغل مختلف را جای داده است.

گلشنی با یادآوری اینکه از ۴۴۷ محدوده معدنی در استان زنجان حدود ۸۰ فقره سلب صلاحیت شده و بیش از ۳۵۰ فقره نیز دارای بهره‌بردار و حدود ۱۰۰ فقره غیرفعال است، ادامه داد: برای اینکه بتوانیم حوزه معدن را بیش از پیش معرفی کنیم، باید از فرصت‌های طلایی که برای تحقق این امر به دست می‌آوریم، نهایت استفاده را ببریم که بی‌تردید یکی از این بسترها برگزاری نمایشگاه‌ها در این حوزه است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌های مختلف به ویژه در حوزه معدن، این فرصت را به استان می‌دهد تا از این فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی استفاده کند، عنوان کرد: موضوع برگزاری نمایشگاه‌ها در جوامع مختلف به عنوان یک صنعت توسعه‌گرا بوده و این نگاه باید در داخل کشور نیز وجود داشته باشد؛ چرا که امروز باید از صنعت نمایشگاهی به عنوان یک زیرساخت مهم در عرصه اقتصادی یاد کنیم.

گلشنی با اشاره به اینکه صنعت نمایشگاهی برای اینکه خروجی لازم را داشته باشد، باید کاملاً به صورت کارشناسی شده و تخصصی برگزار شود، تصریح کرد: بی‌تردید در برگزاری نمایشگاه‌ها همواره باید این نگاه وجود داشته باشد که این عرصه زمینه‌ای برای ایجاد و تبادل نیازها بوده و به همین خاطر باید در برگزاری این نمایشگاه‌ها زمینه را جهت ایجاد رغبت برای حضور متخصصان امر فراهم کنیم.

وی با توصیه این مطلب که به واسطه جایگزینی مواد مختلف در عصر حاضر، استخراج مواد معدنی نیز باید به اندازه ظرفیت این معادن انجام شود، عنوان کرد: یکی از کاستی‌هایی که در حوزه معدن استان زنجان به چشم می‌خورد، اجرایی نشدن سیاست اکتشاف و توسعه معدن است، این در حالی است که در این زمینه نیازمند توجه جدی به موضوعاتی چون اکتشاف، فرهنگ‌سازی و شناسایی زنجیره‌های مغفول و نیز هدایت سرمایه‌گذاری‌ها داریم.

این مسئول با یادآوری اینکه امروز یکی از دلایل اصلی فعال نبودن معادن، بحث نبود توجیه اقتصادی در این عرصه است، اضافه کرد: عواملی چون اکتشافات ضعیف و ناقص و از همه مهم‌تر وجود حفاری‌های نقطه به نقطه با عمق کم، معضلات زیادی را برای محیط‌زیست به وجود آورده و باعث شده است که این عوامل دست به دست هم داده و فعالیت در حوزه معدن را به لحاظ اقتصادی توجیه‌پذیر نکند.

وی از احیای واحدهای راکد صنعتی به عنوان یکی از اقدامات استان در راستای ارتقای بهره‌وری در این حوزه دانست و گفت: برای رونق بخش صنعت در استان باید دست به کارهایی چون سرمایه‌گذاری‌های قابل اجرا، تامین کننده سرمایه‌گذاری مورد نیاز و ... کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه، گریزی به موضوع لندفیل صنعتی به عنوان یک ضرورت در استان زد و افزود: خوشبختانه زنجان جزو استان‌هایی است که از تنوع مواد معدنی خوبی برخوردار بوده و از این حیث در جایگاه خوبی قرار دارد، فارغ از این موضوع زنجان در زمینه تعدد صنایع نیز جزو استان‌های برتر در سطح کشور به شمار می‌رود.

وی همچنین از وجود بیش از ۵۰ واحد سرب و ۲۰ واحد روی در استان زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: در حوزه مواد سرب و روی باید توجه داشته باشیم که موضوع زباله این مواد و دفن آن از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 6432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =