کد خبر 6434
۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴

سود تولید هر تن میلگرد ۱۱ هزار تومان!

سود تولید هر تن میلگرد ۱۱ هزار تومان!

نشریه متال بولتن در گزارشی از کاهش حاشیه سود تولید هر تن میلگرد برای فولادسازان چینی به ۱.۶۲ یوان برابر با ۱۱ هزار تومان در ماه جولای خبر داد. حاشیه سود تولید ورق گرم نیز در این ماه کاهش یافت ولی ورق گرم نسبت به سال ۲۰۲۲ شرایط بهتری دارد.

به گزارش آهن نیوز؛ نشریه متال بولتن در آخرین شماره مدعی شد حاشیه سود تولید میلگرد برای فولادسازان چینی در ماه جولای به ۱.۶۲ یوان برابر با ۱۱ هزار تومان به ازای هر تن رسید، البته شرایط نسبت به ماه‌های گذشته بهتر است زیرا در ماه‌های گذشته حاشیه سود تولید میلگرد برای فولادسازان چینی منفی بود.

براساس نمودار بالا حاشیه سود میلگرد در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲ کاهش چشم‌گیری پیدا کرده‌ است. هر سال در همین فصل تقاضا برای میلگرد کاهش پیدا می‌کرد و سال گذشته نیز در ماه ژوئن حاشیه سود میلگرد منفی شد ولی حاشیه سود تولید میلگرد در تمام ماه‌های سال ۲۰۲۳ کمتر از ۲۰۰ یوان بود و در فاصله آپریل تا ژوئن حاشیه سود تولید میلگرد منفی شد.

حاشیه سود تولید میلگرد در ماه جولای در حالی ۱.۶۲ یوان بود که قیمت میلگرد در این ماه صعودی شد. قیمت هر تن میلگرد در بورس آتی بندر شانگهای در ماه جولای از ۳ هزار و ۷۱۸ یوان به ازای هر تن به ۳ هزار و ۸۴۹ یوان رسید.

ریزش قیمت میلگرد تولیدکنندگان داخلی را نیز بی‌نصیب نگذاشت. قیمت هر تن میلگرد صادراتی ایران در ماه‌های گذشته به شدت نزولی بود و اکنون با قیمتی پایین‌تر از بورس آتی بندر شانگهای معامله می‌شود.

گزارش متال بولتن نشان می‌دهد حاشیه سود فولادسازان چینی از ورق گرم نیز کاهش یافته‌ است ولی نسبت به میلگرد بالاتر است. حاشیه سود تولید ورق گرم برای فولادسازان چینی در ماه جولای ۲۷۴.۲۴ یوان در ازای هر تن بود.

حاشیه سود تولید ورق گرم نسبت به مدت مشابه سال گذشته در شرایط ایده‌آلی قرار دارد. اگرچه در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۳ حاشیه سود ورق گرم نسبت به سال ۲۰۲۲ کمتر بود ولی اواسط سال ۲۰۲۳ شرایط برای بازار ورق گرم بهتر شد.

باید در نظر داشت افزایش حاشیه سود ورق گرم برای فولادسازان چینی در حالی اتفاق می‌افتد که قیمت ورق گرم نیز مانند میلگرد طی سال‌ جاری به شدت ریزشی بود.

نمودار بالا براساس گزارش استیل میت نشان می‌دهد قیمت ورق گرم فوب چین نیز در سال ۲۰۲۳ از محدوده ۶۹۵ دلار به ازای هر تن تا ۵۵۴ دلار ریزشی بود.

در مقابل کاهش شدید قیمت سنگ آهن و قراضه باعث شد تا حاشیه سود تولید ورق گرم برای چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ بیشتر از ۲۰۲۲ باشد.

گزارش متال بولتن نیز نشان می‌دهد چینی‌ها علاقه زیادی به خرید سنگ‌آهن در قیمت‌های فعلی دارند. افت قیمت سنگ‌آهن باعث شده تا آنها ظرفیت انبارهای خود را گسترش دهند تا در مقابل ریزش قیمت محصولات فولادی، حاشیه سود خود را حفظ کنند.

منبع: ایراسین

انتهای پیام/

کد خبر 6434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =