کد خبر 6476
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰

خروج سرمایه از بورس‌ چطور برای اقتصاد کشور زیان‌آور می‌شود

خروج سرمایه از بورس‌ چطور برای اقتصاد کشور زیان‌آور می‌شود

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند اقتصاد ایران به سرمایه‌گذاری نیاز ضروری دارد و سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه به سود صنعت و تولید کشور است، خروج سرمایه از این بازار و انتقال آن به دیگر بازارهای دارایی زنگ خطری برای اقتصاد ایران است.

به گزارش آهن نیوز؛ بازار سهام روز گذشته هم با فشار فروش همراه بود و شاخص‌های بورسی یک روز منفی دیگر را پشت سر گذاشتند.

به عبارت دیگر، بورس تهران دیروز هم یکی از روزهای کم‌رمق خود را سپری کرد و با وجود اندک تقاضایی که از نیمه دوم معاملات شاهد بودیم، نماگرهای بازار کار خود را در محدوده منفی به پایان رساندند.

بورس با بی‌رمقی ایجاد شده در ارزش معاملات، همچنان نشان می‌دهد که با ابهامات زیادی که هنوز امکان حل‌شدن وجود ندارد در حال گذران روزهای خود است.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند فروشندگان به دلیل بی اعتمادی به بازار سهام هر روز در حال عرضه سهام خود و خروج از بازار هستند تا ضرر کمتری را تجربه کنند، یعنی فروشندگان همچنان در حال فروش سهام خود هستند و هیچ حمایتی از سوی شرکت‌های حقوقی و بازارگردانان از بازار سهام صورت نمی‌گیرد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در این روزها روند فرسایشی بدی را در حال سپری کردند است. فعالان بازار معتقد هستند که شاخص میزان دقیق و درستی از تغییرات را نشان نمی‌دهد زیرا با جلوگیری از افت بیشتر نمادهای تأثیرگذار روی شاخص کل بورس تهران از افت بیشتر شاخص جلوگیری می‌شود و در مقابل نمادهای کوچک‌تر با افت منفی در حال دست‌وپنجه نرم کردن هستند.

شاخص کل در ۲۶ تیرماه سال جاری حدوداً یک ماه پیش در همین محدوده‌ها قرار گرفت و رقم یک میلیون ۹۵۷ هزارواحدی را به خود دید؛ اما پس رویه مثبتی را به خود گرفت تا در نهایت کار به نیمه نرسیده دوباره منفی شود و بار دیگر رقم یک میلیون ۹۵۷ هزارواحدی در روز جاری دیده شود.

اوضاع برای شاخص هم‌وزن هم بر همین منوال است؛ شاخص هم‌وزن نیز به سطح حمایتی که در حوالی ۲۶ تیرماه ایجاد شده بود رسیده است و در حال حاضر در اعداد و ارقام ۶۷۷ هزار واحدی قرار دارد؛ ازدست‌ رفتن این سطوح حمایتی می‌تواند شاخص را به رقم‌های پایین‌تر و فاجعه‌بارتری هدایت کند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که وضعیت بورس تهران جای نگرانی ندارد؛ اما دقیقاً بازار از نظر فعالان در بحرانی‌ترین وضعیت خود قرار دارد. بازار بورس تهران نه‌تنها از اولویت اول دولتی‌ها خارج شده است و بلکه از وضعیت از دست ریاست سازمان هم خارج شده است.

خطر خروج سرمایه از بورس برای اقتصاد ایران

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه گفت: حجم پایین معاملات و رشد صف‌های بازار نشان از رکود معاملاتی دارد، رکود مسئله اصلی این روزهای بازار سرمایه است و مادامی که معاملات رونق نگیرد، نوسانات کوتاه مدت اثری در ایجاد روند صعودی و جذب سرمایه نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد یکی از عوامل ریزش بازار، افت قیمت ارز است. بازار سهام به ریزش قیمت دلار در بازار واکنش جدی‌تری نسبت به رشد قیمت دلار نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: اقتصاد ایران به سرمایه‌گذاری نیاز ضروری دارد و سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه به سود صنعت و تولید کشور است. خروج سرمایه از این بازار و انتقال آن به دیگر بازارهای دارایی زنگ خطری برای اقتصاد ایران است که مدتهاست صدای آن به گوش می‌رسد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر 6476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =