کد خبر 6504
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

آهن‌نیوز بررسی کرد:

واکاوی از نیاز بازار فولاد عربستان/ احتمال صادرات ایران قوت می‌گیرد

واکاوی از نیاز بازار فولاد عربستان/ احتمال صادرات ایران قوت می‌گیرد

با از سرگیری روابط می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده میزان مبادلات دو کشور به ویژه در حوزه صادرات فولاد و بخش معدن رشد چشمگیری داشته باشد. برای نمونه، سال گذشته بیش از ۳۰ هزار تن شمش فولاد به ارزش بیش از ۱۴ میلیون و ۲۰۷ هزار دلار به عربستان سعودی صادر شد.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ بازار فولاد عربستان سعودی به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولتی، بهبود استانداردهای زندگی و افزایش درآمد قابل تصرف، گسترش روزافزون بخش ساخت‌وساز رونق خوبی به خود گرفته است. جای پای مستحکم تولیدکنندگان، بازاریابان و تامین‌کنندگان فولاد در کشور، با ارائه عرضه ثابت فولاد با کیفیت به بازار، به رشد بازار دامن می‌زند. انتظار می‌رود افزایش سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های فولاد کشور، روندهای محرک اصلی در بازار باشد که تولید فولاد سازه‌ای را افزایش داده و در نتیجه حجم تولید را افزایش دهد.

بازارهای منطقه‌ای فولاد عربستان سعودی را می‌توان به منطقه شمالی و پایتخت، منطقه غربی و منطقه شرقی تقسیم کرد. تامین‌کنندگان اصلی بازار عبارتند از: شرکت آهن و فولاد عربستان (حدید)، شرکت محصولات فولادی الاتفاق (ISPC)، گروه الفنار، شرکت فولاد سازه زامیل،...

بخش مسکونی، بر اساس کاربری نهایی، سهم بیشتری از بازار فولاد عربستان سعودی را به خود اختصاص می‌دهد. این امر را می‌توان به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های ساخت و ساز مسکونی جدید نسبت داد که ناشی از افزایش استانداردهای زندگی، سیاست‌های مطلوب دولت و شهرنشینی سریع در کشور است.

انتظار می‌رود پروژه‌های بلندپروازانه املاک و مستغلات و توسعه زیرساخت در عربستان سعودی، ساختار این بخش را قوی و افزایش دهد. در همین حال، صنعت ساخت و ساز تجاری پر رونق در کشور تقاضا برای فولاد را ایجاد و در نتیجه بخش تجاری را تقویت می‌کند.

اتکا به واردات

در حال حاضر صنعت فولاد در عربستان سعودی به شدت واردات محور است. با این حال، انتظار می‌رود در آینده با افزایش تولید داخلی، وضعیت معکوس شود. سهم فولاد وارداتی در سال‌های آینده روند نزولی را شاهد خواهد بود، زیرا چندین طرح توسعه ظرفیت اصلی تولیدکنندگان در حال انجام است.

عواملی وجود دارد که باعث رشد صنعت فولاد عربستان سعودی در دوره پیش بینی می‌شود و این کشور به سریع ترین کشور تولید کننده و مصرف کننده فولاد در منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد. افزایش پروژه‌های املاک و مستغلات در بخش‌های مختلف کشور در حال حاضر عامل اصلی تقویت بوده و این روند همراه با ابتکارات دولت، نقش بیشتری در ارتقای اصلاحات و افزایش رقابت‌پذیری خواهد داشت.

منطقه خاورمیانه که به دلیل غنی بودن از منابع نفتی شناخته شده است، اکنون به عنوان یک رقیب قوی برای صنعت فولاد در حال ظهور است، زیرا نه تنها پروژه‌های تحت حمایت دولت، بلکه شرکت‌های مستقل نیز به شدت در ظرفیت‌های فولادی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که می‌تواند شناخت منطقه را تغییر دهد.

عربستان سعودی دارای بزرگترین بازار ساخت و ساز در کل خاورمیانه با پروژه های چند میلیارد دلاری در دست اجرا و بسیاری دیگر در مرحله برنامه ریزی توسط بخش دولتی و خصوصی است.

در سال ۲۰۰۹، ۸۰ میلیارد دلار با هزینه برنامه ریزی شده ۳۸۵ میلیارد دلار بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در زیرساخت‌ها و ساخت بخش عمومی سرمایه گذاری کرده است. برنامه‌ها شامل ساخت ۶۰۰ کارخانه جدید، مدرسه، دو برابر کردن ظرفیت نمک زدایی، افزایش تولید و توزیع برق است.

تاسیس سه کارخانه به ارزش ۹.۳ میلیارد دلار

همانطور که اشاره شد، تقاضای بازار عربستان برای محصولات فولادی در حال افزایش است. از همین روی، این کشور قصد دارد سه پروژه تولید فولاد به ارزش ۹.۳۲ میلیارد دلار را عملیاتی کند. دولت این کشور در حال مذاکره با سرمایه گذاران داخلی و بین المللی است.

مجموع ظرفیت تولید شرکت‌های فولادی جدید حدود ۶.۲ میلیون تن خواهد بود. یکی از این پروژه‌ها، مجتمع یکپارچه تولید ورق فولادی با تمرکز بر کشتی‌سازی و صنعت نفت با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن در سال است.

مذاکرات با سرمایه گذاران بین المللی در خصوص پروژه دوم در حال حاضر ادامه دارد. ظرفیت سالانه این شرکت به ویژه ۴ میلیون تن فولاد نورد گرم، ۱ میلیون تن فولاد نورد سرد، ۲۰۰ هزار تن فولاد گالوانیزه و سایر محصولات خواهد بود. این مجموعه در نظر دارد به بخش‌های خودرو، بسته بندی مواد غذایی، لوازم خانگی و لوله‌های حمل و نقل آب خدمت کند.

سومین کارخانه با ظرفیت تخمینی ۱ میلیون تن در سال بیلت OCTG تولید خواهد کرد.

به گفته وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی، دولت به لزوم سرمایه گذاری در تولید فولاد این کشور متقاعد شده است. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرح ملی ساختار بخش فولاد در حال حاضر تدوین شده است. از جمله وظایف اولویت‌دار این طرح، ایجاد تولیدات خود از انواع محصولات فولادی برای بخش نفت و گاز، دفاع و ساختمان است. این وزارتخانه همچنین در حال کار بر روی کاهش واردات فولاد تا ۵۰ درصد و اطمینان از در دسترس بودن زنجیره تامین حیاتی از جمله سنگ آهن است.

باید توجه داشت که شرکت ترکی Kardemir یک کارخانه فولاد جدید را در می ۲۰۲۲ راه اندازی کرد که ظرفیت تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن بیلت را دارد.

تاثیر رابطه با ایران

روابط سیاسی ایران و عربستان در هفت سال اخیر دچار چالش جدی و قطع روابط اقتصادی و سیاسی شد. اما با از سرگیری روابط می‌توان پیش بینی کرد که در سال‌های آینده میزان مبادلات دو کشور به ویژه در حوزه صادرات فولاد و بخش معدن رشد چشمگیری داشته باشد. برای نمونه، سال گذشته بیش از ۳۰ هزار تن شمش فولاد به ارزش بیش از ۱۴ میلیون و ۲۰۷ هزار دلار به عربستان سعودی صادر شده است که سهم بسیاری بالایی در آغاز صادرات ایران به این کشور داشت.

به باور کارشناسان، ایران این فرصت را دارد که با توجه به تقاضای عربستان برای پروژه‌های زیرساختی خود، حدود ۲ میلیون تن فولاد به این کشور صادر کند. بهترین مسیر برای صادرات فولاد ایران به عربستان، یک شرکت مشترک ثبت شده در آن کشور است.

البته رضا شهرستانی، عضو پیشین هیات‌مدیره انجمن فولاد ایران، قبلا با اشاره به سرمایه‌گذاری عظیم عربستان در تولید فولاد، گفته بود: عربستان نیاز خود در صنایع پایین دست فولاد را پر کرده و هم‌اکنون نیازمند آهن اسفنجی است. اما در ایران با کمبود تولید در این بخش مواجه هستیم و تولیدات ما در این زمینه می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار داخلی را بدهد.

در مجموع، موقعیت جغرافیایی عربستان به‌گونه‌ای است که می‌توان با صادرات فولاد به این کشور، زمینه را برای روابط تجاری گسترده‌تر و صادرات برخی مواد غذایی و محصولات کشاورزی نیز فراهم کرد.

با توجه به اینکه فولاد از محصولات مهمی است که صادرات آن باید به‌طور مداوم انجام شود و همچنین با در نظرگرفتن قیمت تیرآهن سنگین و قیمت تیرآهن سبک می‌توان گفت صادرات مقاطع فولادی رشد دستاورد مهم اقتصادی به‌حساب می‌آید.

انتهای پیام/

کد خبر 6504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =