کد خبر 651
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰

سهم فولادی‌ها در بازار سرمایه

سهم فولادی‌ها در بازار سرمایه

در بازار سرمایه، سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در صنعت فولاد همواره جزو جذاب‌ترین سهم‌ها بوده‌اند. معمولاً بازدهی گروه فولادی بهتر از بازار بوده است. همچنین، در سال‌هایی که قیمت جهانی فولاد با رشد مواجه بوده، صنعت فولاد بازدهی بهتری را ثبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار سرمایه، سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در صنعت فولاد همواره جزو جذاب‌ترین سهم‌ها بوده‌اند. اطلاعات شرکت‌های مذکور و سهام آن‌ها به‌شرح جدول زیر است.

سهم فولادی‌ها در بازار سرمایه

طی سال‌های اخیر، معمولاً بازدهی گروه فولادی بهتر از بازار بوده است. همچنین، در سال‌هایی که قیمت جهانی فولاد با رشد مواجه بوده، صنعت فولاد بازدهی بهتری را ثبت کرده است.

سهم فولادی‌ها در بازار سرمایه

سطح تولید صنعت فولاد تا پیش از سال ۱۳۹۹، روند نسبتاً باثباتی داشته است، اما با وقوع قطعی‌های برق در فصل تابستان سال جاری شاهد افتی اندک در تولیدات شرکت‌های فعال صنعت هستیم. به همین دلیل، پیش‌بینی میزان تولید در شرکت‌های این صنعت با توجه به عملکرد سال ۱۳۹۹ و گزارش‌های ماهانه اخیر و با فرض قطعی برق در تابستان و افت فشار گاز در زمستان انجام ‌شده است. سطح فروش شرکت‌های فعال در این صنعت تقریباً معادل با میزان تولیدات آن‌ها است و بر همین اساس برای پیش‌بینی مقدار فروش شرکت‌ها،‌ فرض شده است که موجودی‌ کالای پایان دوره برابر با موجودی ابتدای دوره ‌باشد.

برای پیش‌بینی نرخ فروش محصولات زنجیره نیازمند پیش‌بینی نرخ فروش شمش فولاد خوزستان (فخوز) هستیم. متوسط نرخ فروش شمش صادراتی ایران برای دوره زمانی مردادماه تا اسفندماه ۱۳۹۹ به‌طور متوسط ۵۸۰ دلار در نظر گرفته‌ شده است. بر همین اساس، نرخ شمش فخوز در بورس کالا برابر با ۵۵۱ دلار برای هر تن محاسبه می‌شود.

برای دوره مذکور، متوسط نرخ تسعیر دلار برابر با ۲۳،۵۰۰ تومان لحاظ شده است که بر این اساس، نرخ ریالی هر کیلو شمش در بورس کالا برابر با ۱۳۰ هزار ریال خواهد بود. همچنین، نسبت پایه برای نرخ گندله ۲۸ درصد و نرخ کنسانتره ۲۱ درصد نسبت به شمش در نظر گرفته ‌شده است.

برای سال آینده نیز قطعی برق و طرح‌های توسعه شرکت‌ها لحاظ ‌شده است، همچنین نرخ دلار به‌طور متوسط ۲۶،۵۰۰ تومان و قیمت شمش صادراتی ایران معادل ۵۰۰ دلار فرض شده است. با توجه به توضیحات ارائه‌شده، نسبت قیمت به درآمد پیشرو شرکت‌ها به‌شرح جدول ۳ محاسبه ‌شده است.

سهم فولادی‌ها در بازار سرمایه

در نمودار زیر، روند تغییرات میانگین نسبت قیمت به درآمد برای صنعت و بازار در سال‌های اخیر، طی دوره‌های یک‌ساله منتهی به مردادماه نشان داده‌ شده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، نسبت قیمت به درآمد در این صنعت در دوره یک‌ساله منتهی به مردادماه سال جاری، نزدیک به متوسط بازار بوده و نهایتاً حدود ۱ واحد با کل بازار فاصله داشته است.

سهم فولادی‌ها در بازار سرمایه

پایان پیام/ ف

کد خبر 651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =