کد خبر 6533
۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

نگرانی شدید نهاوندی ها از فعالیت های یک معدن/ درگیری مردم روستای کهریز صلاح الدین با عوامل اجرایی شرکت معدنی

نگرانی شدید نهاوندی ها از فعالیت های یک معدن/ درگیری مردم روستای کهریز صلاح الدین با عوامل اجرایی شرکت معدنی

فعالیت های اکتشافی یک شرکت معدنی در بخش خزل شهرستان نهاوند نگرانی برخی روستانشینان این منطقه را در خصوص آینده فعالیت های کشاورزی خود در پی داشته است، با این حال مسوولان محلی و استانی به روستاییان اطمینان خاطر داده اند این فعالیت نه تنها تهدید و خطری بدنبال ندارد بلکه موجب توسعه و اشتغالزایی در منطقه می شود.

به گزارش آهن نیوز؛ طی روزهای اخیر فعالیت اکتشافی یکی از شرکت معدنی در بخش خزل شهرستان نهاوند که در زمینه استخراج انواع مواد معدنی از جمله مس فعالیت دارد، حساسیت و نگرانی برخی روستاییان منطقه را برانگیخت.

روستاهای کهریز صلاح الدین، وسج، کرته، قشلاق ولی الله و قشلاق نجف از جمله روستاهای این منطقه هستند که کشاورزی و دامپروری در آنها پررونق است، در واقع هشت روستا در اطراف معدن یاد شده واقع شده و براساس اطلاعات افراد محلی و آگاه در منطقه حدود هزار و ۸۰۰ هکتار زمین کشاورزی که ۴۰۰ هکتار آن باغ است در محدوده فعالیت این معدن قرار دارد.

تعدادی از اهالی روستاهای این منطقه معتقد هستند با فعالیت این معدن بدلیل عبور راه دسترسی معدن از زمین ها و باغات آنان، زمینه تخریب محیط زیست و آسیب به اراضی کشاورزی آنها ایجاد می شود.

موج سواری رسانه های معاند از یک مطالبه مردمی

در پی این مساله طی روزهای اخیر جمعی از اهالی روستای کهریز صلاح الدین گردهم آمدند و خواستار توجه مسوولان به این موضوع شدند که در ادامه به دلیل تحریک جمعیت توسط عده ای برخی از افراد حاضر با عوامل اجرایی شرکت معدنی درگیر شدند و نیروی انتظامی نیز برای انتظام بخشی و پیشگیری از اخلال در نظم عمومی وارد میدان شد.

این اتفاق و پخش منقطع فیلمی از آن در شبکه های مجازی بازتاب زیادی پیدا کرد و خوراک رسانه های معاند فارسی زبان آن سوی مرزها شد.

خبرگزاری ایرنا برای روشن شدن ابعاد این موضوع و فعالیت معدن یاد شده و آگاهی از مطالبات مردم این منطقه به سراغ آنها و افراد دغدغه مند در زمینه محیط زیست رفت و سپس نظر مسوولان ذیربط را در این خصوص جویا شد که در ادامه این گزارش آنها را می خوانید.

جمعی از روستاییان این منطقه بر این باورند که گرد و غبار حاصل از معدن و ایجاد جاده از یکسو و آلودگی آبهای زیر زمینی ناشی و نیز آلودگی صوتی و انفجارهای معدنی، آسیب جبران ناپذیر برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

این عده معتقد هستند فعالیت شرکت سیمان در جوار روستای فاماسپ و سهران موجب کوچ برخی ساکنان آن ها به شهرها شده و نباید اجازه استقرار صنایع آلاینده را در منطقه داد.
به گفته برخی روستاییان منطقه کهریز صلاح‌الدین و وسج، نهاوند به ویژه بخش خزل و فیروزان مناطق بکر و مستعد کشاورزی و دامداری است و با فعالیت معدنی همخوانی ندارند.

نگران آلودگی زیست محیطی معدن هستیم

یکی از کشاورزان روستای کهربز صلاح الدین در محدوده فعالیت این معدن که خواست نامش مطرح نشود در این خصوص گفت: نهاوند از دیرباز یکی از قطب های مهم کشاورزی استان همدان بوده و بسیاری از روستاییان آن از طریق فعالیت در این بخش امرار معاش کرده اند، در واقع زمین های کشاورزی منطقه پررونق هستند اما نگران هستیم که با فعالیت های معدنی در منطقه کشاورزی مردمان روستاهای اطراف به خطر بیافتد.

این کشاورز گفت: ایجاد معدن می تواند منطقه را آلوده کند و گفته می شود پروژه فاقد ارزیابی محیط زیستی است و باعث از بین رفتن مراتع و مزارع و باغات و مهاجرت اهالی و در نتیجه فقر و تنگدستی شود.

عبور راه دسترسی معدن از زمین های کشاورزی به مزارع اهالی آسیب می زند

رییس شورای روستای وسج نیز در این باره گفت: تمام زمین‌های منتهی به دل کوهی که بهره بردار خواستار اکتشافات معدنی است، دارای سند و مالکیت قطعی ساکنان روستاهاست.

مهدی چگنی با بیان اینکه عبور راه دسترسی معدن از زمین های کشاورزی به مزارع اهالی آسیب وارد می کند،اظهار کرد: ساکنان این روستاها درآمد خوبی از برداشت محصولات کشاورزی و باغات دارند و نیازی به استقرار معدن در منطقه خود نمی بینند.

رییس شورای اسلامی روستای وسج از مسوولان خواستار رسیدگی به این مساله و حفظ حقوق خود هستیم، اظهار کرد: در هفته جاری روستاییان منطقه نسبت به فعالیت سرمایه گذار معدن ابراز نگرانی کردند که متاسفانه در این خصوص صحنه های نامناسبی نیز رقم خورد که شایسته نبود.

سرمایه گذار معدن تمامی مجوزهای قانونی را برای اکتشاف دریافت کرده است

نقی کاکاوند رییس اداره صنعت و معدن شهرستان نهاوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رابطه با فعالیت این معدن اظهار کرد: فعالیت معدن یاد شده در بخش خزل این شهرستان در محدوده روستای وسج قرار دارد و در مرحله اکتشاف است.

وی با بیان اینکه به دلیل وجود تعارضات محلی مجوز اکتشاف سرمایه گذار این معدن 2 بار تمدید شده و برای سومین مرتبه نیز در این خصوص درخواست داده شده و مراحل قانونی آن در حال طی شدن است،اظهار کرد: فعالیت اکتشافی انجام شده در منطقه با اخذ مجوزهای قانونی انجام شده است.

رییس اداره صنعت و معدن شهرستان نهاوند اظهار کرد: فعالیت اکتشافی این معدن در اراضی ملی در محدوده روستای وسج است اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه راه دسترسی از اراضی ملی در محدوده روستای کهریز صلاح الدین پیش بینی شده که بخشی از آن از محدوده زمین های کشاورزی این روستا عبور می کند.

کاکاوند با بیان اینکه عده ای از افراد در پی منافع شخصی خود بوده و تلاش دارند تا با تحریک اهالی منطقه از فعالیت سرمایه گذار جلوگیری کنند و خود امتیاز اکتشاف معدنی را کسب کنند، اظهار کرد: این در حالی است که فعالیت در معدن یک کار کاملا تخصصی و نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است و تقاضای سرمایه گذاری باید از مجاری قانونی خود دنبال شود.

وی در رابطه با برخی نگرانی ها در زمینه آلودگی محیط زیست فعالیت های این معدن نیز گفت: فعالیت سرمایه گذار این مجموعه در مرحله اکتشاف مواد معدنی از جمله مس هست و پس از ارزیابی نتایج در رابطه با توجیه اقتصادی فعالیت معدنی در این محدوده و درخواست بهره برداری، دستگاه های ذیربط از جمله محیط زیست برای استعلام نهایی وارد کار می شود و بدون شک این دستگاه بدون مطالعه و ارزیابی لازم هیچ مجوزی را صادر نمی کند بنابراین اهالی منطقه نباید در این رابطه نگرانی داشته باشند.

رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان نهاوند با اشاره به اشتغالزایی قابل توجه این طرح معدنی در صورت بهره برداری،گفت: بدون شک اجرای این طرح موجب فعال شدن ظرفیت های خدادادی این منطقه شده و می تواند علاوه بر اشتغالزایی برای نیروهای متخصص در زمینه معدن موجب اشتغال سه تا چهارهزار نفر در منطقه شود.

فعالیت معدن هیچ تهدید و هزینه ای را متوجه روستاییان منطقه نمی کند

حسن رضانیا معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار همدان نیز در رابطه با این موضوع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به مردم منطقه به ویژه روستای کهریز صلاح الدین در شهرستان نهاوند این اطمینان خاطر را می دهیم که فعالیت معدن یاد شده هیچ تهدید و هزینه و خسارت مادی و معنوی را برای اهالی در پی نخواهد داشت.

این مسوول با بیان اینکه اهالی منطقه از جمله روستای یاد شده همراهی لازم را با سرمایه گذار معدن دارند،اظهار کرد: عده ای انگشت شمار که در پی منافع شخصی خود و خواستار کسب امتیاز معدن هستند با ارایه اطلاعات نادرست تلاش دارند تا فعالیت های سرمایه گذاری در زمینه معدنی در منطقه را با مشکل روبرو کنند که در این رابطه باید اذعان کرد سرمایه گذار مربوطه تمامی مجوزهای قانونی را از دستگاه و مراجع ذیصلاح دریافت کرده است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان ادامه داد: توصیه ما به مردم منطقه از جمله روستای کهریز صلاح الدین این است که با سرمایه گذار معدن همکاری لازم را داشته باشند و بدانند که با راه اندازی این معدن بدون شک از منافع و عایدات آن بهره مند خواهند شد و فعالیت این مجموعه منجر به عمران و رشد روستا و منطقه و اشتغالزایی برای جوانان می شود.

رضا نیا با بیان اینکه فعالیت معدن در این منطقه اشتغالزایی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت،اظهار کرد: در همین رابطه از سرمایه گذار معدن یاد شده قول گرفته شده تا اولویت جذب نیرو با اهالی منطقه باشد.

وی ادامه داد: در زمینه مسوولیت های اجتماعی نیز از سرمایه گذار این معدن خواسته ایم تا فعال باشد و به رشد و عمران روستا کمک کند،ضمن اینکه براساس قانون بخشی از درآمدهای معدن نیز صرف ایجاد زیرساخت در منطقه خواهد شد.

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار همدان با بیان اینکه از مردم عزیز این منطقه می خواهیم تا به تصمیم گیری های مسوولان اعتماد کنند چرا که هدف غایی ما رشد و رفاه مردم و فعال شدن صنعت و معدن و ظرفیت های اقتصادی مناطق و تقویت درآمدزایی و اشتغالزایی است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر 6533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =