کد خبر 6568
۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹

۸ میلیارد تن، ذخایر قطعی اثبات شده معادن کرمان

۸ میلیارد تن، ذخایر قطعی اثبات شده معادن کرمان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان درباره مصرف آب صنایع استان کرمان گفت: صنایع فولادی آب‌بر است اما در مقایسه با آب مصرفی استان، عدد بسیار پایینی است. حدود ۶.۴ میلیارد مترمکعب آب در استان مصرف می‌شود که از این عدد همه صنایع فولادی و برنامه‌ریزی شده، حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند.

به گزارش آهن نیوز؛ مهدی حسینی نژاد صبح امروز چهارم شهریورماه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: حدود هشت میلیارد تن ذخایر قطعی اثبات شده معادن استان کرمان است که بیش از ۱۳۱ میلیون تن استخراج داریم.

وی با اشاره به وجود ۴۲ ماده معدنی در استان افزود: ۸۳ و نیم درصد استخراج مربوط به مس، سنگ آهن، زغالسنگ و کرومیت است.

حسینی نژاد در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه یکی از برنامه‌های محوری برنامه ششم توسعه، ایجاد ارزش افزوده در معادن استان کرمان بود، بیان کرد: برای تولید ۴۲ میلیون تن کنسانتره، ۳۲ میلیون گندله، ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۰ میلیون تن شمش تا افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کردیم.

رئیس سازمان صمت استان کرمان گفت: در حال حاضر با تولید ۲۲ و نیم میلیون تن گندله، رتبه اول کشور را داریم، هفت میلیون تن آهن اسفنجی و ۶.۶ میلیون تن شمش فولاد نیز در ایتان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌ها براساس عقبه و آینده استان تدوین شده، تصریح کرد: صنایع فرآوری یکی از محورهای اصلی برای توسعه استان بوده و هدف این است که نفع معادن به همه مردم برسد و در این راستا در برنامه هفتم بحث قطعه سازی، صنایع وابسته و دانش بنیان را پیش خواهیم برد.

حسینی نژاد با اشاره به توجه به واحدهای صنعتی و معدنی موجود بیان کرد: ۱۸۱۷ پروانه بهره‌برداری در صنایع داریم و ۳۴۳ مورد غیرفعال است و تقریبا ۹۶ مورد از آنها امکان برگشت به چرخه تولید را دارند و پیگیر هستیم.

وی ادامه داد: سال قبل ۲۴ واحد غیرفعال به تولید برگشت و امسال ۳۰ واحد را دنبال می‌کنیم که ۲۴۰۰ اشتغال با فعالیت این واحدها، ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان صمت استان کرمان با اشاره به اینکه استان سال قبل رتبه نخست جذب سرمایه‌گذاری خارجی را کسب کرده که بخش عمده آن در صنعت و معدن است، گفت: از هفته دولت سال گذشته تاکنون نزدیک به ۶۱۶ جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۱۴ هزار نفر صادر کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: همچنین در حوزه معادن ۱۰۱ پروانه با ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صادر شده و روند صعودی در این زمینه داریم.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه ۴۹۰ پروانه معدن فعال با اشتغال ۲۴ هزار نفر  در استان کرمان داریم، افزود: ۱۰۵ هزار واحد صنفی در شمال استان کرمان فعال هستند.

حسینی نژاد تصریح کرد: استان کرمان ۴.۸ درصد صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در بخش دیگر سخنانش درباره مطالب مطرح شده در فضای مجازی (درباره حکم انفصال از خدمتش) گفت: سال ۹۹ دستگاه‌های نظارتی درباره دو پرونده به معاونت‌های بازرسی و معادن سازمان درباره شکایت فردی درباره خمیر مایه و یکی نحوه محاسبه حقوق دولتی معدن گل گهر ورود کردند.

وی با بیان اینکه شکایت‌ها در مسیر قانونی خود پیش رفته و رای صادر شده و بنده به عنوان رئیس سازمان به نهاد ریاست جمهوری رفته و توضیح دادم، عنوان کرد: مسئله مربوط به حقوق دولتی معدن، درباره تفسیر شورای عالی معادن بوده و تفسیر در قالب رای دوم به سازمان ارائه شده است. ضمن اینکه از نظر دستگاه‌های نظارتی هر دو پرونده مختومه شده و تاکنون رایی برای بنده از سوی نهاد ریاست جمهوری نیامده است.

حسینی نژاد در ادامه درباره مصرف آب صنایع استان کرمان گفت: صنایع فولادی آب‌بر است اما در مقایسه با آب مصرفی استان، عدد بسیار پایینی است.

رئیس سازمان صمت استان کرمان ادامه داد: حدود ۶.۴ میلیارد مترمکعب آب در استان مصرف می‌شود که از این عدد همه صنایع فولادی و برنامه‌ریزی شده، حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند. ضمن اینکه ما در برنامه‌ریزی به آب توجه کردیم.

وی با اشاره به مشکلات حوزه تامین زیرساخت‌ها و کمبود برق در کشور عنوان کرد یکی از جاهایی که به سرعت کمک می‌کند صنایع هستند و توانمندی سرمایه‌گذاری در تولید برق دارند و در حال حاضر نیز فاضلاب شهرهای کرمان، سیرجان و زرند و انتقال آب از خلیج فارس را صنعت انجام می‌دهد.

حسینی نژاد درباره مسئولیت اجتماعی معادن بیان کرد: در استان مطالبه گری برای مسئولیت اجتماعی معادن شکل گرفته اما قانونی در زمینه مسئولیت اجتماعی نداریم و فقط ضوابطی وجود دارد که انتظار استان را از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه پایدار استان برآورده نمی‌کند.

رئیس سازمان صمت استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش درباره سرنوشت پروژه کارخانه سرب و روی کوهبنان اظهار کرد: در اکتشاف مشکلات زیادی داریم و عموما ذخایر سطحی اکتشاف شده است.

وی با بیان اینکه چهار زون کانی زایی زمین شناسی در استان داریم که دو مورد معدن مس و گل گهر است و ازین موارد زیاد داریم، افزود: زون ایران مرکزی کانی زایی سرب و روی در منطقه راور، کوهبنان و بخشی از زرند تا سمت شهداد را تشکیل می‌دهد.

حسینی نژاد تصریح کرد: در کوهبنان و راور اکتشاف دارد اتفاق می‌افتد و ایجاد صنایع فرآوری را با سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومان جلو می‌بریم و پیش‌بینی شده طی ۲۸ ماه آینده به تولید می‌رسد و اشتغال اولیه ۷۰۰ نفری در فاز اول‌ خواهد داشت.

رئیس سازمان صمت استان کرمان در بخش پایانی سخنانش با اشاره به افتتاح ۲۹ پروژه حوزه صنعت و معدن در هفته دولت در استان گفت: میزان‌ سرمایه گذاری این پروژه‌ها ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۲۴۰۰ نفر است.

انتهای پیام/

کد خبر 6568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =