کد خبر 6587
۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

پانزدهمین نمایشگاه متالوژی و فولاد به کار خود پایان داد

از اصفهانیزه شدن نمایشگاه متالکس تا حضور پررنگ دانش‌بنیانی‌ها

از اصفهانیزه شدن نمایشگاه متالکس تا حضور پررنگ دانش‌بنیانی‌ها

حضور شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه متالکس بسیار پررنگ بود. استقرار دستگاه‌های تولید داخل توسط این شرکت‌ها و به نمایش گذاشتن آنها نشان از اراده ملی و رویکرد مثبت صنایع فولادی در مواجهه با شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

به گزارش خبرنگار اعزامی آهن‌نیوز به اصفهان؛ پانزدهمین نمایشگاه متالوژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته روز گذشته در حالی به کار خود پایان داد که در این میان نقاط قوت و ضعفی وجود داشت که در گفت و گوی آهن‌نیوز با برخی از بازدیدکنندگان به آنها اشاره شده است که توجه متولیان و مسئولان برگزاری نمایشگاه به آنها در در توسعه نمایشگاه‌های آتی موثر خواهد بود.

برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برای دومین سال متوالی مطلوب بود. تبلیغات نمایشگاه در نقاطی از شهر اصفهان و به‌ویژه در مجاورت محل برگزاری آن چشم‌نواز بود و باید اذعان کرد به گفته بازدیدکنندگان، دست‌اندرکاران این نمایشگاه نسبت به سال گذشته تلاش‌های زیادی کرده بودند تا نمایشگاه پانزدهم مورد توجه عموم قرار گیرد.

شرکت خارجی بود یا نبود؟

استقبال ضعیف شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال مواردی بود که از سوی بازدیدکنندگان مطرح شد. محمود بندرچی مسئول برگزاری پانزدهمین دوره نمایشگاه متالکس به خبرنگار آهن‌نیوز گفت که ۱۶۰ شرکت فولادی در این نمایشگاه حضور دارند که ۱۵ شرکت خارجی نیز در این آمار قرار گرفته‌اند که البته بر اساس بازدید میدانی خبرنگار آهن‌نیوز، هیچ غرفه‌ای به شرکت‌های خارجی اختصاص داده نشده بود اما حضور هیئت‌های تجاری کشورهای خارجی همانند افغانستان و پاکستان در این نمایشگاه مشاهده شد. نباید فراموش کرد که حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه ایران، سبب بسط دامنه اعتبار اقتصادی و تجاری نمایشگاه خواهد بود که اگر این روند با در اختیار قراردادن غرفه‌ها به شرکت‌های بین‌المللی صورت گیرد موجب پویایی نمایشگاه از حیث بین‌المللی و تقویت روابط اقتصادی در بازار جهانی را فراهم خواهد کرد.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت بسیار پررنگ بود. استقرار دستگاه‌های تولید داخل توسط این شرکت‌ها و به نمایش گذاشتن آنها نشان از اراده ملی و رویکرد مثبت صنایع فولادی در مواجهه با شرکت‌های دانش‌بنیان بود.

ضعف در بخش اطلاع‌رسانی ستاد برگزاری نمایشگاه

ضعف شدید بخش اطلاع‌رسانی ستاد برگزاری نمایشگاه در طول برگزاری آن از سوی بسیاری از رسانه‌ها و عموم بازدیدکنندگان به چشم می‌خورد به گونه‌ای که به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی دقیق‌تر می‌توانستند با اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه و صحیح نقش عمده‌ای در راهنمایی مخاطبان و بازدیدکنندگان ایفا کنند. حتی اهالی رسانه هم از برگزاری پنل‌ها پیش از برگزاری آن بی‌اطلاع بودند و تنها از طریق بلندگوها نسبت به حضور افراد و مراسمات دیگر باخبر می‌شدند. به نظر می‌رسد مسئولان و متولیان امر برگزاری نمایشگاه توجه چندانی نسبت به امر مخاطب‌شناسی و نظرسنجی نداشته‌اند. این در حالیست که نظرسنجی اصلی‌ترین فاکتور ارزیابی یک کار یا مجموعه محسوب می‌شود. در این میان می‌توانستند غرفه را نسبت به ارائه فرم‌های نظرسنجی به مخاطبان ملزم نموده یا اینکه به شیوه‌ای اقناعی از مخاطبان می‌خواستند تا نظرات خود را در خصوص نقاط قوت و ضعف نمایشگاه ارزیابی کنند. هرچند بعضا توسط برخی رسانه‌ها به صورت خودجوش سوالاتی در این خصوص از مخاطبان صورت می گرفت، اما فقدان یک نظرسنجی جامع که بیانگر نگاه واقعی مردم به پانزدهمین نمایشگاه متالکس باشد کاملاً مشهود بود.

پُزدادن به سبک غرفه‌داری!

توزیع مکان‌های مربوط به استقرار غرفه‌ها به گونه‌ای سیستماتیک و منظم صورت نگرفته بود. از این حیث فاکتورهای مسئولان نمایشگاه جهت اختصاص مکان‌های مخصوص به غرفه‌ها بسیار گنگ و نامشخص بود و شاید می‌توان گفت که شرکت‌های تولیدکننده یا تامین‌کننده اصفهانی در بهترین نقاط این نمایشگاه قرار داشتند و غرفه‌های مجللی را برای خود فراهم کرده بودند و شرکت‌های دیگر در حاشیه محل برگزاری مستقر بودند. به گفته برخی از بازدیدکنندگان که گلایه‌هایی به جانمایی و زرق و برق غرفه‌ها داشتنند شیوه طراحی غرفه‌ها در نمایشگاه باید به گونه‌ای باشد که همه آنها در موقعیتی برابر (به لحاظ مکانی) کنار یکدیگر قرار بگیرند. در این صورت بدیهی است که مخاطب در اولویت‌دهی به مراجعه از اختیار عمل بیشتری برخوردار است اما اینکه مکان یک غرفه در میزان بازدید از آن تاثیرگذار باشد با اصول حرفه‌ای نمایشگاه‌ مطابقت ندارد.

یکی از مواردی که کاملاً در نمایشگاه مشهود بود، عدم حضور شرکت‌های بزرگ فولادی همچون فولاد خوزستان، گل‌گهر، چادرملو و غیره بودند که بندرچی در پاسخ به این سوال صراحتاً گفت: "ما برای همه این شرکت‌ها دعوتنامه ارسال کرده بودیم اما اجباری در کار نیست و اختیار دارند که شرکت کنند یا نکنند. البته این سخن مسئول برگزاری نمایشگاه با موضوع جانمایی غرفه‌ شرکت‌های اصفهانی این موضوع را به ذهن می‌رساند که برگزاری نمایشگاه در استان اصفهان شاید شرط لازم برای عدم حضور برخی شرکت‌های بزرگ فولادی نباشد اما یقیناً می‌تواند در حضورشان تأثیرگذار باشد. 

وجود ابزارها و وسایل خنک‌کننده در نمایشگاه، فضای مطلوبی را رقم زده بود. برگزاری نمایشگاه در فصل گرم سال، به لحاظ تهیه ابزارهای سرمایشی اقتضائاتی دارد که در این نمایشگاه به صورت کاملاً مطلوب فراهم شده بود.

شرایط نه چندان مناسب برای ساعت بازدید

اگر چه به گفته محمود بندرچی، مسئول برگزاری پانزدهمین دوره نمایشگاه متالکس، «نمایشگاه امسال از نظر کمی و کیفی در شرایط بهتری برگزار شد» اما برخی از غرفه‌داران در گفت وگو با آن‌نیوز از روند برگزاری نمایشگاه ابراز گلایه می‌کردند. یکی از غرفه‌داران با اعتراض به ساعت برگزاری نمایشگاه گفت: "مردم بیشتر در ساعت ۱۰ صبح تا عصر به کارهای خود می‌پردازند و وقت کمتری برای بازدید از نمایشگاه دارند و آنطور که باید و شاید این نمایشگاه مورد بازدید مردم قرار نخواهد گرفت.» فرد دیگری از کارشناسان فروش یکی از شرکت‌های تولیدی که برای دومین سال در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود هم در گفت وگو با آهن‌نیوز با رضایت از وضعیت نمایشگاه گفت: «البته بی‌انصافی است که انتظار زیادی از نمایشگاه داشته باشیم چراکه مسئولان زمینه‌های برگزاری این نمایشگاه را در فرصت کوتاهی فراهم کرده و به دوام و قوام لازم رساندند."

به هرحال اگرچه مسئولان برگزاری نمایشگاه تلاش کردند تا نمایشگاهی در حد و اندازه‌ای برای صنعت فولاد به اجرا بگذارند، اما بروز برخی از مشکلات باعث ایجاد نارضایتی در بین شرکت‌کنندگان شد اما با این حال بسیاری غرفه‌داران و بازدیدکنندگان از شرایط برگزاری راضی بودند و امیدوار بودند با برطرف کردن ضعف‌ها در آینده، نمایشگاه‌هی به مراتب بهتر برای علاقه‌مندان اجرا شود.

انتهای پیام/

کد خبر 6587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =