کد خبر 6589
۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱

ایران جایگاه هفتم تولید فولاد جهان را کسب کرد

ایران جایگاه هفتم تولید فولاد جهان را کسب کرد

در گزارش ماه مارس انجمن جهانی فولاد، ایران در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد نبود و ترکیه در جایگاه نهم و ایتالیا در جایگاه دهم قرار گرفته بودند اما در ماه آوریل (فروردین ماه ۱۴۰۲) جایگاه هشتم و در ماه می (اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) جایگاه هفتم در جهان را از آن خود کرد.

به گزارش آهن نیوز؛ ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۳ برابر با خرداد ۱۴۰۲ جایگاه هفتم تولید فولاد در جهان را حفظ کرده است و  این  در حالی که ۵ کشور از ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در جهان در ماه ژوئن با کاهش تولید مواجه شده‌اند اما ایران افزایش تولید داشته و علاوه بر ایران کشورهای چین، هند، آمریکا و روسیه افزایش تولید داشتند.

بررسی وضعیت تولید فولاد خام در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حاکی از آن است که در کشور در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ در مجموع ۳۰ میلیون تن فولاد خام در کشور تولید شده است همچنین تولید محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۲ میلیون تن بوده است. 

بررسی دلایل رشد تولید و صادرات فولاد در سال جاری

‌با توجه به تامین برق صنایع، بررسی آمار تولید و صادرات فولاد در سال جاری نیز حاکی از آن است که در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید و صادرات فولاد رشد داشته است. 

براساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید فولاد در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸.۲ رشد داشته است، تولید فولاد میانی کشور در این مدت ۱۱ میلیون و ۴۵۹ هزار تن بوده که رشد ۸.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

همچنین در چهار ماهه نخست امسال، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در ۴ ماهه نخست امسال ۷ میلیون و ۸۲۲ هزار تن بوده است.

در چهار ماهه ابتدای امسال ۴ میلیون و ۴۹۹ هزار تن محصولات طویل و ۳ میلیون و ۳۲۳ هزار تن محصولات تخت در کشور تولید شده که رشد تولید محصولات طویل ۷.۳ درصد و رشد تولید محصولات تخت ۲.۷ درصد بوده است.

تولید میلگرد در چهار ماهه  نخست امسال ۳ میلیون و ۶۴۹ هزار تن بوده که افزایش ۵.۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد، تولید تیرآهن نیز با افزایش ۲۸.۶ درصدی به ۵۳۵ هزار تن رسیده است.

میزان تولید ورق گرم کشور در چهار ماهه نخست سال جاری، ۳ میلیون و ۱۹۳ هزار تن بوده که افزایش ۲.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، میزان تولید ورق سرد هم یک درصد کاهش و ورق پوشش دار نیز ۱۰.۷ درصد افزایش یافته است.

تولیدکنندگان آهن اسفنجی در چهار ماهه سال جاری ۱۲ میلیون و ۹۵۹ هزار تن از این محصول را تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۵.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۳۷ درصدی صادرات فولاد ایران 

 همانطور که اشاره شد صادرات فولاد نیز در ۴ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. 

در تازه ترین گزارش انجمن فولاد ایران، وضعیت صادرات فولاد در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد اعلام شد که که براساس این آمار صادرات تیرآهن در ۴ ماهه ابتدایی امسال نسبت به ۴ ماهه ابتدای سال گذشته ۱۰۶.۳ درصد رشد داشته و از ۳۲ هزار تن سال گذشته به ۶۶ هزار تن در سال جاری افزایش یافته است.  

همچنین صادرات میلگرد از ۶۷۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۸۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. 

این گزارش می افزاید: صادرات کل مقاطع طویل فولادی با رشد ۲۵.۳ درصدی از ۷۴۰ هزار تن در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۱ به ۹۲۷ هزار تن در ۴ ماهه اول امسال افزایش یافته است. 

صادرات اسلب نیز در ۴ ماهه ابتدای سال گذشته ۶۶۱ هزار تن بوده که در چهار ماهه اول امسال با رشد ۳۱.۳ درصد به ۸۶۸ هزار تن افزایش یافته است. 

صادرات آهن اسفنجی در ۴ ماهه اول سال گذشته ۱۶۶ هزار تن بوده که با رشد ۲۴۹.۴ درصدی در ۴ ماهه ابتدای امسال به ۵۸۰ هزار تن افزایش یافته است.

براساس این گزارش صادرات فولاد میانی در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴.۹ درصد افزایش و همچنین صادرات بیلت و بلوم در چهار ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲.۱ درصد افزایش داشته است. 

انتهای پیام/ 

کد خبر 6589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =