کد خبر 6618
۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷

معرفی انواع پروفیل و کاربردهای آن

معرفی انواع پروفیل و کاربردهای آن

کشف آهن بسیاری از مشکلات بشر را حل کرده و باعث ابداعات و اختراعات جدیدی در این حوزه شده است. با تبدیل شدن این ماده‌ی شگفت‌انگیز به فولاد، خواص آن نیز دچار تغییرات شده و در بسیاری از صنایع مختلف، کاربرد ویژه‌ای پیدا کرده است. تنوع محصولات فولادی باعث شده است تا در هرجای شهر ردپایی را از این ماده‌ی با ارزش ببینیم.

به گزارش آهن نیوز؛ یکی از پرطرفدارترین محصولات فولادی، پروفیل‌هایی هستند که در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این پروفیل‌ها می‌توان به پروفیل‌هایی از قبیل پروفیل زد، پروفیل کلافی، پروفیل سیاه و پروفیل سبک اشاره کرده که در ادامه با مهمترین‌های آن‌ها آشنا خواهیم شد.

پروفیل کلافی چیست و به چه نام‌هایی شناخته می‌شود؟

شاید در نگاه اول این قطعه برای شما ناآشنا باشد اما اگر اندکی در خیابان پیاده‌روی کنید و به کرکره‌های مغازه‌ها، یا نرده‌هایی که خانه‌ها از آن‌ها استفاده می‌‎کنند یا حتی چهارچوب‌های درب و پنجره دقت کنید، می‌بینید که پروفیل کلافی چه کاربردهای متنوعی دارد. پروفیل کلافی یا به عبارت دیگر، پروفیل تک لبه، جزء جدایی‌ناپذیر هرکدام از این سازه‌ها و تجهیزات ساختمانی است.

پروفیل کلافی یکی از انواع پروفیل‌های بسته است که مقطع آن چهارگوشی و به شکل مربع است. از این پروفیل با نام‌های مختلفی مانند پروفیل چهارچوبی، پروفیل ۵۰۹ یا پروفیل تک لبه یا L شکل نیز یاد می‌شود. پروفیل کلافی که از آن در ساخت چهارچوب‌ها، درب و پنجره، تیرآهن و ناودان و… استفاده می‌شود، جزء پرکاربردترین مقاطع فولادی در بین پروفیل‌ها محسوب می‌شود و در ساخت و سازهای ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پروفیل‌ها دارای ظاهر خاصی بوده و به شکل یک لبه هستند یعنی دارای یک لبه هستند. عنوان یک‌لبه، به شکل این پروفیل اشاره دارد که به صورت مستطیلی، توخالی و دارای یک لبه اضافه در طرفین است. همین ساختمان و طراحی منحصربه‌فرد باعث شده تا برای ساختن چهارچوب‌های درب و پنجره از این نوع مقاطع فولادی استفاده شود.

پروفیل سبک یا پروفیل روغنی چیست و چگونه تولید می‌شود؟

شمش آهن طی فرایند نورد گرم به ورق سیاه تبدیل می‌شود. ورق سیاه تولید شده بسته به محصول نهایی مورد نیاز، به مرحله بعدی می‌رود. اگر هدف، تولید پروفیل سبک باشد نیاز است تا ورق سیاه وارد فرایند نورد سرد شود.

برای انجام نورد سرد ابتدا باید به آماده‌سازی ورق فولادی بپردازیم. در این مرحله به تمیز کردن ورق مورد نظر پرداخته و آن را آماده ورود به دستگاه نورد سرد می‌کنیم.

ورق یا کلاف فولادی با ورود به دستگاه نورد سرد، از میان غلتک‌های آن عبور می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود تا ماده فلزی دچار کاهش ضخامت شود. با کم شدن درصد زیادی از ضخامت ورق، آن را آماده‌ی ورود به سیستم آنیلینگ می‌کنیم.

پس از آنیل شدن ورق (که به منظور نرم شدن آن انجام می‌شود) فرانید اسید شویی را روی آن انجام می‌دهیم. اکنون زمان آن است که ورق را به ضخامت دقیق مورد نظر برسانیم.

به این منظور ورق را مجددا از میان غلتک‌های نورد سرد می‌گذرانیم تا ضخامتش به اندازه مورد نظر برسد. در نهایت پس از انجام بررسی‌های نهایی آن را رول کرده و بسته‌بندی می‌کنیم.

اکنون که به ورق سبک یا ورق روغنی دست پیدا کردیم وارد مراحل تولید پروفیل سبک می‌شویم. برای این کار ابتدا رول‌های ورق را باز کرده و ورق‌ها را برای رول‌فرمینگ آماده می‌کنیم.

این فرایند به این معنی است که ورق‌ها را با استفاده از دستگاه‌های مخصوص به شکل مورد نظر در می‌آوریم. این مرحله به دو روش متفاوت انجام می‌شود. اول اینکه در مرحله رول‌فرمینگ، مستقیما ورق را به شکل پروفیل درآورده و درز آن را جوش می‌دهیم. روش دیگر اینگونه است که ابتدا ورق را به لوله مبلی تبدیل کرده و سپس با استفاده از دستگاه‌های فرم‌دهی، شکل آن را به پروفیل مورد نظر درآوریم.

پس از جوش دادن در هر کدام از روش‌ها نیاز است تا اضافات جوش را برداشته و سطح پروفیل را تمیز کنیم. در نهایت آن را به انداره‌های مورد نظر برش داده و بسته‌بندی می‌کنیم.

ویژگی‌های پروفیل سبک

پروفیل سبک به دلیل ساخته شدن از ورق روغنی ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی این ورق را به دست می‌آورد. این پروفیل که ظاهری بسیار بهتر را نسبت به پروفیل سیاه دارد از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

  • کیفیت بالاتر

  • قابلیت آبکاری بالاتر

  • انعطاف‌پذیری بی‌نظیر

  • ضخامت بسیار دقیق

  • ظاهر زیباتر

کاربردهای پروفیل سبک

پروفیل مبلی یا همان پروفیل سبک به علت ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، در موارد بسیار زیادی کاربرد پیدا کرده است. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. ساخت انواع مبلمان: همانطور که از نام این مقطع هم پیداست، از آن برای تولید انواع مبلمان، چه اداری و چه خانگی، استفاده می‌شود. از مهمترین دلایل استفاده از این مقطع در ساخت مبلمان می‌توان به سبکی، زیبایی و دقیق بودن آن اشاره کرد.

  2. استفاده در صنعت خودروسازی: در صنعت خودروسازی برای ساخت برخی از قطعات خودرو مثل صندلی و باربند از پروفیل سبک استفاده می‌شود. مشخصا سبکی و زیبایی این مقطع در استفاده‌ی آن در خودروسازی موثر بوده است.

  3. تولید تجهیزات صنایع هوایی: سبک و مقاوم بودن پروفیل سبک در برابر زنگ‌زدگی باعث شده است تا از آن برای ساخت برخی از قطعات و بخش‌های صنایع هوایی استفاده ‌شود.

  4. استفاده در صنعت کشاوری: در کشاورزی و بخش‌های مختلف آن از جمله گلخانه‌ و انبار از پروفیل مبلی استفاده می‌شود تا علاوه بر زیبایی ظاهری‌ای که دارد از سبکی و مقاومت بیشتر آن دربرابر خوردگی استفاده شود.

  5. لوازم دکوری: برای ساخت بسیاری از لوازم تزئینی و دکوری از پروفیل سبک استفاده می‌شود. مشخصا دلیل اصلی این موضوع زیبایی ظاهری آن نسبت به پروفیل سیاه است

مقایسه قیمت پروفیل سبک و پروفیل سیاه

عوامل زیادی بر قیمت پروفیل سبک تاثیرگذار هستند. اما نکته مهمی که در این مقاطع باید درنظر گرفته شود قیمت آن‌ها نسبت به پروفیل‌های سیاه است. شاید در مرحله اول اینطور به نظر بیاید که قیمت پروفیل سبک از پروفیل سیاه گرانتر است. اما زمانی که دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم نتیجه‌ی دیگری را خواهیم دریافت. بیایید با هم بررسی کنیم.

زمانی که شما قیمت پروفیل سبک و پروفیل سیاه را جویا می‌شوید قیمت هر کیلو از آن را به شما اعلام می‌کنند. مشخصا قیمتی که برای پروفیل سبک می‌شنوید قیمت گرانتری خواهد بود.

اما این نکته را در نظر نگرفته‌اید که وزن هر شاخه از پروفیل مبلی نسبت به پروفیل‌های سیاه بسیار کمتر بوده و همین امر باعث می‌شود تا قیمت هر شاخه از آن به مراتب ارزان‌تر باشد.

از این رو در صورتی که می‌توانید از پروفیل‌های سبک استفاده کنید، استفاده از پروفیل‌های سیاه تصمیم کاملا اشتباهی است.

کلام آخر

پروفیل‌های سبک از ورق‌های روغنی که هم زیباتر، هم دقیق‌تر و هم انعطاف‌پذیرتر از ورق‌های سیاه هستند تشکیل می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا از این پروفیل‌ها در موارد زیادی استفاده شود.

مواردی از جمله ساخت خودرو، هواپیما، مبلمان، لوازم خانگی و لوازم دکوری. این مقطع بی‌نظیر فولادی در نگاه اول قیمت بالاتری را نسبت به پروفیل سیاه دارد. اما با کمی دقیق شدن به این نکته خواهید رسید که استفاده از پروفیل سبک هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 6618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =