کد خبر 6650
۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

روسیه در یک قدمی تصاحب بازار شمش شرق آسیا

روسیه در یک قدمی تصاحب بازار شمش شرق آسیا

طبق گزارش‌ها شرق آسیا جذاب‌ترین بازار برای شمش فولادی صادراتی روسیه است و اخیراً یک محموله ۲۶ هزار تنی شمش فولادی روسیه برای تحویل ماه سپتامبر با قیمت فوب ۴۷۵ دلار به ازای هر تن فروخته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت نفت همچنان در مرز ۸۰ دلار ایستاده است. طبق جدیدترین گزارش شاخص‌های سهام در آسیا امروز چهارشنبه 30 آگوست افزایش یافت و دلار متزلزل شد زیرا داده‌های ضعیف نیروی کار ایالات متحده این حس را تقویت کرد که فدرال رزرو احتمالاً با افزایش نرخ بهره اوضاع را مدیریت خواهد نمود. با توجهاتی از سوی دولت مرکزی چین به منظور افزایش اعتماد سرمایه گذاران، بازار سهام این کشور امروز جان گرفت. تمرکز سرمایه‌گذاران روی داده‌های PMI چین در اواخر این هفته خواهد بود که وضعیت اقتصاد را برجسته می‌نماید.

روند افزایش قیمت قراضه و شمش همچنان آرام اما صعودی است. یک پارتی شمش ایران هفته گذشته در قیمت بالاتر از ۴۷۰ دلار فوب فروخته شد. این نشان می‌دهد که تقاضا امید به ریزش قیمت ندارد اما همچنان قوی نیست. شمش در خاور دور ۵۰۰ تا ۵۲۰ دلار سی اف آر از اندونزی یا چین پیشنهاد می‌شود. پیش‌بینی می‌شود همین روند آرام ادامه یابد.

روسیه در یک قدمی تصاحب بازار شمش شرق آسیا

همچنین در بازار جهانی خبر تزریق 1500 میلیارد یوان نقدینگی به بازار در ابتدای هفته‌ گذشته توسط دولت چین منجر به جهش قیمتی 4 درصدی برای سنگ آهن در بازار فیوچرز و رشد 30 یوانی قیمت محصولات فولادی در بازار فیزیکی شد. همچنین افزایش تقاضا و عبور معاملات روزانه میلگرد از 200 هزار تن در روز و افزایش 20 یوانی قیمت شمش داخلی نیز احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها را تداعی می‌کرد. اما در اواخر هفته به دنبال بی‌اعتمادی اقتصاد داخلی چین به سیاست‌های جدید دولت و گمانه زنی‌ها مبنی بر سرمایه‌گذاری کمتر در صنایع پایین دستی با افت قیمت‌ها در بازار آتی و عدم وجود تقاضا روبرو شد. به طوری که قیمت میلگرد با کاهش 10 یوانی مواجه شد. همچنین قیمت ورق گرم نیز با کاهش 10 تا 30 یوانی در آخر هفته قبل داشت.

حاشیه سود تولید فولاد در چین

در جدول و نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

روسیه در یک قدمی تصاحب بازار شمش شرق آسیا

روسیه در یک قدمی تصاحب بازار شمش شرق آسیا

نگرانی در مورد شرایط اقتصادی چین و واکنش کند دولت این کشور به رکود اقتصادی همچنان وجود دارد که مستقیماً روی فولاد اثر گذاشته است.

قراضه و شمش CIS

در حوزه CIS طی هفته گذشته رشد قیمت‌ها قابل توجه بوده است. شرق آسیا جذاب‌ترین بازار برای شمش فولادی صادراتی روسیه است و اخیراً یک محموله ۲۶ هزار تنی شمش فولادی روسیه برای تحویل ماه سپتامبر با قیمت فوب ۴۷۵ دلار به ازای هر تن فروخته شده است. همچنین خریداران شمش در بازار ترکیه نیز پیشنهادات قیمتی تا 480 دلار نیز برای این محصول داشته‌اند که به دنبال آن قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه ۷ دلار به ازای هر تن افزایش یافت و به ۶۰۰ دلار به ازای هر تن رسید.

در نمودار زیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای اینکه تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است. خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است.

روسیه در یک قدمی تصاحب بازار شمش شرق آسیا

روسیه در یک قدمی تصاحب بازار شمش شرق آسیا

ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ در نظر گرفته شده و برای محاسبه شکاف قیمت از این ضریب استفاده شده است.

قیمت شمش فولادی صادراتی ایران در آخرین معامله انجام‌شده توسط یک شرکت‌ بازرگانی به ۴۷1 دلار به ازای هر تن رسید. یک محموله شمش فولادی صادراتی ایران با قیمت سی اف آر ۵۰۰ تا ۵۰۶ دلار به ازای هر تن به مشتریانی در یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا فروخته شد که به معنای قیمت فوب ۴۶۵ تا ۴۷۱ دلار به ازای هر تن در بنادر جنوبی کشور است.

منبع: کارگزاری پویان 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =