کد خبر 6656
۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش 8 درصد صادرات میلگرد ترکیه/ اسرائیل، مصرف‌کننده اصلی محصولات تُرک

افزایش 8 درصد صادرات میلگرد ترکیه/ اسرائیل، مصرف‌کننده اصلی محصولات تُرک

براساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، در جولای ۲۰۲۳، شرکت‌های متالورژی ترکیه صادرات میلگرد را با ۸.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۳۲۸.۱ هزار تن رساندند.

 به گزارش آهن نیوز؛ براساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، در جولای ۲۰۲۳، شرکت‌های متالورژی ترکیه صادرات میلگرد را با ۸.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۳۲۸.۱ هزار تن رساندند. البته محموله‌های صادراتی سالانه ۱۲.۵ درصد کاهش یافت.

صادرات میلگرد ترکیه از فروردین ماه امسال به تدریج از سر گرفته شده است، به ویژه در فروردین ماه ۱۶۴.۳ هزار تن، در اردیبهشت ۱۹۹.۴۳ هزار تن و در خرداد ۳۰۳.۲۵ هزار تن محصول ارسال شده است.

متوسط ​​قیمت صادرات در ماه جولای ۶۲۰ دلار در تن بود، در حالی که در جولای ۲۰۲۲ این رقم ۷۵۳ دلار در هر تن و در ژوئن ۶۴۶ دلار در تن بود.

مصرف کننده اصلی محصولات ترکیه در ماه جولای؛  اسرائیل با ۷۸.۷۴ هزار تن (رشد ۹۲.۸ درصد سالانه) و یمن با ۷۵.۳ هزار تن (رشد۱۳.۱ برابر سالانه) بوده است. اتیوپی با ۳۲.۳۵ هزار تن ( رشد۶.۱ برابر سالانه) در جایگاه سوم قرار دارد.

 بنابراین، فولادسازان ترکیه هنگامی که صادرات به ایالات متحده متوقف شد (۷۱ هزار تن در ژوئیه ۲۰۲۲)، به بازارهای جایگزین مانند برزیل تغییر جهت دادند.

در ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۳، ترکیه ۱.۷۰۵ میلیون تن میلگرد صادر کرد که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ بیش از نصف شده است. اسرائیل، یمن و اتیوپی واردکنندگان اصلی اتصالات ترکیه بودند.

سکون در تولید فولاد

در ژانویه تا ژوئیه، تولید فولاد ترکیه با ۱۳.۵ درصد کاهش به ۱۸.۸ میلیون تن  رسیده است. میانگین تولید ماهانه فولاد در ترکیه در ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ به ۲.۶۹ میلیون تن رسید که ۱۳.۶ درصد کمتر از سال است.

 فولادسازان ترکیه از ماه مارس به دلیل کمبود تقاضای صادراتی و فروش ضعیف داخلی متضرر شده‌اند. بازارهای صادراتی توسط محصولات ارزان آسیایی تسخیر شده است، در حالی که فولاد ساخت ترکیه به دلیل قیمت تمام شده بالاتر نمی‌تواند در صحنه جهانی رقابت کند که با هزینه بیشتر تولید توجیه می‌شود.

بازار داخلی نیز به دلیل بی‌ثباتی کلان اقتصادی، کاهش ارزش لیر و عدم اطمینان نسبت به توسعه آینده بازار تقریبا غیرفعال است. اخیراً مقامات ترکیه مالیات بر ارزش افزوده محصولات فولادی را ۲۰ درصد افزایش داده‌اند و همچنین مالیات غیرمستقیم بر سوخت را افزایش دادند که باعث افزایش نااطمینانی بازار فولاد در این کشور شده است.

ترکیه از نظر تولید فولاد در رتبه هشتم جهان قرار دارد. در سال ۲۰۲۲، شرکت‌های فولادی ترکیه تولید خود را با  ۱۲.۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۳۵.۱ میلیون تن رساندند.

بانک مرکزی ترکیه در سال‌های اخیر استراتژی مخالف را دنبال می‌کرد و با وجود تورم بالا، افزایش نرخ بهره را پایین نگه داشت. از همین روی نرخ تسهیلات به طور غیرمنتظره‌ای از ۱۷.۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافت. این امر باعث شد ارزش لیر ترکیه در برابر سایر ارزها به شدت کاهش یابد و در عین حال تجارت فولاد در بازار داخلی متوقف شود.

در حالی که برخی از تولیدکنندگان قیمت‌های پیشنهادی خود را به‌دنبال افت ارزش لیر کاهش داده‌اند، برخی از آنها فروش خود را متوقف کرده‌اند و منتظر تسویه نرخ‌های ارز هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 6656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =