کد خبر 6683
۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳

میلگرد در انتظار خریدار

میلگرد در انتظار خریدار

بررسی‌های معاملات بازار فیزیکی بورس‌کالا نشان می‌دهد که با وجود نبود خریدار همچنان میلگرد با حجم‌ بالا عرضه می‌شود که تنها دلیل این امر را می‌توان به رفع تعهدات صادراتی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نسبت داد.

به گزارش آهن نیوز؛ چهارشنبه هشتم شهریورماه سال‌جاری ۲۳۴‌هزار و ۴۴۰تن میلگرد در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد که حدود ۶۰‌هزار و ۳۲۵تن حجم کل تقاضا به ثبت رسید که معادل ۲۶‌درصد از حجم عرضه است.

همچنین ۳۴‌هزار و ۵تن حجم کل معاملات بود که ۱۵‌درصد از حجم عرضه را به خود اختصاص می‌داد. از این میزان ۲۹‌هزار و ۵۰۵تن در بازار اصلی و ۴‌هزار و ۵۰۰تن در مچینگ مورد معامله قرار گرفت.

قیمت میانگین موزون میلگرد مرسوم بازار در معاملات روز چهارشنبه هشتم شهریور در بورس‌کالا به‌ازای هر کیلوگرم ۲۲۸‌هزار و ۵۸۳ریال رقم خورد که حدود ۵/ ۱‌ درصد معادل ۳۰۰تومان افزایش نسبت به قیمت معاملاتی هفته گذشته با قیمت پایه ۲۲۵‌هزار و ۱۸۷ریال است.

عمده معاملات روز چهارشنبه میلگرد مرسوم بازار روی قیمت پایه ۲۳‌هزار و ۴۰۰تومان انجام شد که بیشترین قیمت معاملاتی مربوط به ذوب‌آهن اصفهان بود.

حضور نمایشی کارخانه‌ها در رینگ صنعتی

با توجه به اینکه هفته گذشته ۲۴۵‌هزار تن میلگرد در بورس‌کالا عرضه شد و حتی ۵‌درصد از این میزان به فروش نرسید، این سوال پیش می‌آید که چرا این هفته نیز حدود ۲۳۴‌هزار تن میلگرد در بورس‌کالا عرضه شد.

دلیل تکرار این موضوع را فقط می‌توان به رفع تعهدهای صادراتی نسبت داد، چراکه تولیدکننده‌ها با وجود اینکه می‌دانند تقاضایی وجود ندارد، مجبور به عرضه محصول تولیدی خود در رینگ صنعتی هستند تا اگر در ماه‌های مهر و آبان قصد صادرات داشتند بتوانند ثابت کنند که در بورس‌کالا عرضه کرده‌اند اما تقاضایی برای آن وجود نداشت و بتوانند صادرات خود را انجام دهند.

از طرفی کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها با علم به اینکه تقاضا و مشتری برای میلگردهای عرضه‌شده در بورس‌کالا وجود ندارد، وارد عرصه نمایش تبلیغاتی می‌شوند، بنابراین عرضه آمار ۲۴۵‌هزار تنی عملا وجود ندارد و صرفا عددی روی تابلوی رینگ صنعتی است.

در صورتی که اگر مشتری واقعی حاضر به خرید باشد خود کارخانه‌های تولیدی زودتر اقدام‌ کرده و به نوعی خود را مشتری تلقی می‌کنند که محصول از دسترس خارج نشود و در ماه‌های آتی بتوانند حجم مورد نظر را صادر کنند.

قیمت تمام‌شده میلگرد در بورس‌کالا ۲۴‌هزار و ۵۰۰تومان است که از حاصل‌ضرب قیمت پایه ۲۳‌هزار و ۵۰۰تومان در ۹‌درصد مالیات ارزش‌افزوده به دست می‌آید و به عبارتی قیمت میلگرد در بازار ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم ارزان‌تر است.

بنابراین مشتری به خرید از بورس‌کالا رغبتی ندارد. هفته گذشته معاملات دو کارخانه‌ عرضه‌کننده میلگرد در LC انجام شده است. به طور کلی تمایلی برای خرید به صورت نقد در رینگ‌ صنعتی وجود ندارد و این عرضه‌ها فقط برای رفع تعهدات صادراتی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 6683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =