کد خبر 6749
۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

عربستان بخش فولادی «سابیک» را واگذار می‌کند

عربستان بخش فولادی «سابیک» را واگذار می‌کند

شرکت صنایع پایه عربستان سعودی (SABIC) قصد دارد بخش فولادی شرکت آهن و فولاد عربستان (HADEED) را به مبلغ ۱۲.۵ میلیارد ریال (۳.۳۳ میلیارد دلار) به فروش برساند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز؛ شرکت صنایع پایه عربستان سعودی (SABIC) قصد دارد بخش فولادی شرکت آهن و فولاد عربستان (HADEED) را به مبلغ ۱۲.۵ میلیارد ریال (۳.۳۳ میلیارد دلار) بفروش برساند. براساس توافق صورت گرفته، این شرکت به صندوق سرمایه گذاری دولتی (PIF) فروخته خواهد شد.

 انتظار می‌رود این معامله تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نهایی و عواید حاصل از فروش برای توسعه فعالیت‌های شرکت در صنایع شیمیایی مصرف شود. معمولا، قیمت نهایی فروش دارایی‌ها نزدیک به پایان معامله اعلام می‌شود.

سابیک، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی جهان، کاهش قابل‌توجهی در سود خالص سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ را به دلیل میانگین پایین‌تر قیمت‌های فروش و تقاضای ضعیف ثبت کرد. این شرکت اعلام کرد که بر تجارت اصلی خود در تولید مواد شیمیایی تمرکز خواهد کرد و از همین روی، واگذاری بخش فولاد را توجیه می‌کند.

بخش فولاد SABIC HADEED یک بازیگر اصلی در بازار فولاد عربستان سعودی بوده و این شرکت تامین کننده پروژه‍‌های زیربنایی کلیدی کشور است. HADEED در سال ۲۰۲۲ ، ۵.۲ میلیون تن فولاد تولید کرد که افزایش ۱۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ داشت. همچنین، فروش این بخش نسبت به سال ۲۰۲۱ با ۱۸.۲ درصد افزایش به ۵.۲ میلیون تن رسید.

 در سال ۲۰۲۲، عربستان سعودی ۹.۱ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۳.۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. بنابراین، این کشور در رتبه بندی جهانی تولیدکنندگان فولاد WorldSteel جایگاه بیست و یکم را به خود اختصاص داد.

همچنین سپتامبر گذشته عربستان سعودی اعلام کرد که قصد دارد سه پروژه تولید فولاد به ارزش ۹.۳۲ میلیارد دلار را اجرا کند. دولت این کشور با سرمایه گذاران داخلی و بین المللی مذاکره داشته و برنامه ریزی شده است که مجموع ظرفیت تولید شرکت‌های فولادی جدید حدود ۶.۲ میلیون تن باشد.

یکی از این پروژه‌ها، مجتمع یکپارچه تولید ورق فولادی با تمرکز بر کشتی سازی و صنعت نفت با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن در سال خواهد بود.

مذاکره با سرمایه‌گذاران بین المللی در خصوص پروژه دوم در حال حاضر ادامه دارد. ظرفیت سالانه این شرکت به ویژه ۴ میلیون تن فولاد نورد گرم، ۱ میلیون تن فولاد نورد سرد، ۲۰۰ هزار تن فولاد گالوانیزه و سایر محصولات خواهد بود. این مجموعه در نظر دارد به بخش‌های خودرو، بسته بندی مواد غذایی، لوازم خانگی و لوله‌های حمل و نقل آب خدمت کند.

سومین کارخانه با ظرفیت تخمینی ۱ میلیون تن در سال بیلت OCTG تولید خواهد کرد.

به گفته وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی، دولت به لزوم سرمایه گذاری در تولید فولاد این کشور متقاعد شده است. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طرح ملی ساختار بخش فولاد در حال حاضر تدوین شده است. از جمله وظایف اولویت‌دار این طرح، ایجاد تولیدات خود در کشور از انواع محصولات فولادی برای بخش نفت و گاز، دفاع و ساختمان است.

 این وزارتخانه همچنین در حال کار بر روی کاهش واردات فولاد تا ۵۰ درصد و اطمینان از در دسترس بودن زنجیره تامین حیاتی از جمله سنگ آهن است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =