کد خبر 6796
۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

آهن‌نیوز از بازار آهن گزارش می‌دهد:

بازار آهن و فولاد سردرگم بین بخشنامه‌های لحظه‌ای

بازار آهن و فولاد سردرگم بین بخشنامه‌های لحظه‌ای

معاملات محصولات میلگرد در بازار آزاد نیز در اولین روز هفته با تغییرات خاصی همراه نبود طوری که اکثر شرکت‌های تولیدی نرخ‌های اعلامی خود را ثابت نگه داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار در اولین روز هفته پس از تعطیلات اربعین به ۴۹ هزار و ۸۴۷ تومان رسید این در حالی است که معاملات بازار آهن و فولاد نیز از رونق زیادی برخوردار نیست و بازار همچنان در روزهای انتهای تابستان در رکود عمیق به سر می‌برد.

همچنین بررسی جدیدترین گزارش فولاد ایران در سال جاری حاکی از این است که بازار داخلی تا فولاد میانی رونق غریبی دارد. علیرغم تعطیلی واحدهای تولید شمش صادرات آهن اسفنجی به شدت افزایش یافته و چند برابر شده است.

همین مدل در مورد کنسانتره، گندله و شمش دیده می‌شود بنابراین علیرغم افزایش تولید، صادرات فاصله مصرف داخلی را پر می‌کند. این امر کاملاً منطقی و سودآور است و تفاوت قیمت‌های صادراتی با فروش در بورس این امر را توجیه می‌کند. بنابراین عدم فروش محصول برای فولاد میانی و محصولات معدنی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در این میان در تازه ترین اقدام دولت بخشنامه اعمال شاخص مصرف مواد اولیه برای خرید از بورس کالا به منظور جلوگیری از ثبت اسناد متناقض استفاده در تولید و اظهار در تولید در سامانه جامع تجارت صادر شده است. این در حالی است که بسیاری از فعالان صنعت فولاد معتقدند این بخشنامه عملا قابل اجرا نبوده و ظاهرا دولت با کمک بورس کالا در پی تعطیلی کل واحدهای تولیدی محصولات نهایی کشور بوده و با این بهانه‌ تراشی‌ها فقط دنبال مهندسی عرضه به منظور صادرات مواد خام و خام فروشی وبخصوص شمش فولادی است.

در معاملات امرزور بورس کالا همچنان میلگرد در ضعف شدید تقاضا قرار دارد طوری که از میلگرد معامله شده امروز ۸۸ درصد سبد میلگرد ساده صنعتی و ۷۵ درصد میلگرد آلیاژی و کلاف ریزش داشته و به ترتیب ۱۰.۲ افت و ۳.۵ درصد نیز افزایش نرخ پایه داشتند. ۳ هزار و ۴۹۶ تن سبد میلگرد ساده صنعتی و ۳ هزار و ۴۹۶ تن میلگرد آلیاژی و کلاف معامله شد که به ترتیب با میانگین نرخ پایه ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان و ۲۷ هزار ۸۹۸ تومان به فروش رسیدند. همچنین برای این مقدار معامله شده تقاضای بالایی نیز ثبت نشده و برای میلگرد ساده صنعتی ۱۱۰ تن و میلگرد کلاف و آلیاژِ ۲ هزار و ۲۹۱ تن تقاضا وجود داشت.

شمش بلوم موجود در لیست عرضه امروز نیز با حذف ۹۵/۳ درصد حجم به مقدار ۲ هزار و ۳۰۰ تن معامله شد که نرخ پایه آن با افت ۱۲.۹ درصدی به قیمت ۲۰ هزار و ۱۹۰ تومان معامله شد. گفتنی است حجم تقاضا برای این محصول چندان بالا نبوده و فقط به مقدار ۲۵۰ تن ثبت شد. همچنین کمترین نرخ معامله شده این محصول ۲۰ هزار و ۲۵۰ تومان و بیشترین نرخ آن ۲۰ هزار و ۱۳۱ تومان است.

در مجموع شرایط این روزهای بازار نشان می‌دهد شیوه تعیین قیمت پایه شمش و اجازه حضور متقاضیان سرمایه‌ای در بورس کال باعث شده که توازن قیمتی در معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی از بین برود؛ به طوری که خرید شمش و تولید محصول در بازار داخلی و حتی صادرات از نظر اقتصادی توجیه چندانی نداشته باشد.

معاملات محصولات میلگرد در بازار آزاد نیز در اولین روز هفته با تغییرات خاصی همراه نبود طوری که اکثر شرکت‌های تولیدی نرخ‌های اعلامی خود را ثابت نگه داشتند، فقط محصولات برخی شرکت‌ها با  نوسان جزئی همراه بود که می‌توان آن را نیز بدون تغییر حساب کرد. به عنوان شرکت فولاد آذربایجان با ۱۰۰ تومان کاهش همراه بوده و سایزه ۱۲ خود را ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان و باقی سایزها را به نرخ ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد.

در این میان میلگرد ذوب‌آهن اصفهان نیز با ۵۰ تومان کاهش نسبت به آخرین نرخ اعلامی روز پنجشنبه همراه بود و به شرح زیر است:
۱۲        ⬅️           ۲۸۳۵۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۵۸۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۵۸۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۸۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۵۴۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۵۴۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۵۳۰۰   تومان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =