کد خبر 6816
۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵

ترکیه به دنبال دریافت خسارت ۹۵۰ میلیون دلاری از عراق

ترکیه به دنبال دریافت خسارت ۹۵۰ میلیون دلاری از عراق

در حالی که اتاق بازرگانی بین‌المللی، ترکیه را به پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار خسارت به عراق محکوم کرده، اما مقامات ترک می‌گویند که این عراق است که باید خسارت بدهد.

به گزارش آهن نیوز؛ زمانی که در ماه آوریل عراق از یک دادگاه فدرال در آمریکا خواست تا حکم پرداخت جریمه ۱.۵ میلیارد دلاری توسط ترکیه به این کشور را اجرا کند، مقامات ترکیه شوکه شدند.

اتاق بازرگانی بین‌الملل، به خاطر اقدام ترکیه در صادرات نفت اقلیم کردستان بدون مجوز دولت مرکزی عراق، ترکیه را به پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار خسارت محکوم کرده است. البته در گفتگوهای غیررسمی مقامات خشمگین ترکیه‌ای گفته‌اند که عراق را مجبور به پرداخت خسارت می‌کنند.

طی روزهای اخیر هم دولت ترکیه در این مسیر گام برداشته و از دادگاه خواسته تا بغداد را به پرداخت خسارت محکوم کند. ترکیه در دادگاه منطقه‌ای کلمبیای آمریکا مدعی شده که طرف عراق باید ۹۵۶ میلیون دلار خسارت به آنکارا بدهد.

مقامات ترکیه‌ای می‌گویند به خاطر عدم پرداخت هزینه انتقال نفت و بهره آن از سوی بغداد که به حدود ۳۰ سال پیش بازمی‌گردد، اتاق بازرگانی بین‌الملل با وجود تعیین جریمه ۱.۴ میلیارد دلاری برای ترکیه، عراق را هم به پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار جریمه به ترکیه محکوم کرده است.

حالا با احتساب بهره این پول، با گذشت چند دهه، خسارت مذکور به ۹۵۰ میلیون دلار رسیده است.

مقامات ترک می‌گویند تخلفات آنها مربوط به سال‌ها ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ است، اما برخی تخلفات عراق به بیش از سه دهه پیش بازمی‌گردد.

مقامات ترکیه‌ای می‌گویند محاسبات نشان می‌دهد که جریمه پرداختی به عراق معادل ۲.۶ میلیارد دلار و جریمه‌ای که عراق باید به ترکیه بپردازد ۳.۵ میلیارد دلار است و نهایتا عراق باید ۹۵۶ میلیون دلار به ترکیه خسارت پرداخت کند.

انتهای پیام/‌

کد خبر 6816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =