کد خبر 6818
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش ۸۴ درصد صادرات فولاد چین به ترکیه/ تولیدکنندگان دست به دامن دولت شدند

 افزایش ۸۴ درصد صادرات فولاد چین به ترکیه/ تولیدکنندگان دست به دامن دولت شدند

براساس اعلام رسانه‌ها، انجمن فولاد ترکیه (TCUD) از دولت خواسته است تا در راستای حمایت از صنعت فولاد این کشور در میان افزایش واردات مداخله کند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز؛ براساس اعلام رسانه‌ها، انجمن فولاد ترکیه (TCUD) از دولت خواسته است تا در راستای حمایت از صنعت فولاد این کشور در میان افزایش واردات مداخله کند. این انجمن خاطرنشان کرد: در جولای ۲۰۲۳، تولید فولاد در کشور برای اولین بار در ۱۴ ماه گذشته افزایش یافت، اما سهم واردات نیز به میزان قابل توجهی روند افزایشی داشته است.

طبق اعلام TCUD، صادرات فولاد چین به ترکیه در ۷ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۴ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، واردات مفتول به ترکیه در ژانویه تا ژوئیه ۹۳.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و همچنین فولاد نورد گرم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ سه برابر شده و به ۱.۲۷ میلیون تن رسیده است.

ویسل یایان، دبیر کل انجمن فولاد ترکیه خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش فولاد کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و ایران، بر رقابت‌پذیری تولیدکنندگان ترکیه تأثیر خواهد گذاشت، زیرا فولادسازان این کشورها در هزینه‌های انرژی از مزیت برخوردار خواهند بود.

 وی معتقد است که بخش فولاد ترکیه به قیمت‌های انرژی رقابتی‌تر همراه با اقدامات حفاظتی برای محدود کردن حجم واردات ارزان نیاز دارد.

 شرکت‌های فولاد ترکیه در جولای ۲۰۲۳ تولید فولاد خود را با ۶.۴ درصد افزایش نسبت به جولای ۲۰۲۲ به ۲.۸۹۲ میلیون تن رساندند که در مقایسه با ژوئن ۲۰۲۳، ۱.۵ درصد کاهش داشته است. در بازه زمانی ژانویه تا جولای ۲۰۲۳، این کشور ۱۸.۸۱ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۱۳.۵ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

 فولادسازان ترکیه از ماه مارس سال جاری به دلیل کمبود تقاضای صادراتی و فروش ضعیف داخلی متضرر شده‌اند. بازارهای صادراتی توسط محصولات ارزان آسیایی تسخیر شده است، در حالی که فولاد ساخت ترکیه به دلیل قیمت تمام شده بالاتر نمی‌تواند در صحنه جهانی رقابت کند که با هزینه بیشتر تولید توجیه می‌شود. بازار داخلی نیز به دلیل بی‌ثباتی کلان اقتصادی، کاهش ارزش لیر و عدم اطمینان نسبت به توسعه آینده تقریبا غیر فعال است. اخیراً مقامات ترکیه  مالیات  بر ارزش افزوده محصولات فولادی را ۲۰ درصد افزایش و همچنین مالیات غیر مستقیم بر سوخت را افزایش داده‌اند که باعث افزایش نااطمینانی بازار فولاد در این کشور شده است.

در این زمینه نیز متالورژی‌ کشور خواستار اقدامات حمایتی برای جلوگیری از واردات محصولات دامپینگ و بی‌کیفیت به کشور بر اساس رویه‌های جهانی از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا هستند.

همچنین براساس داده‌های انجمن آهن و فولاد چین (CISA)، شرکت‌های فولادی چین نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ صادرات محصولات فولادی را ۲۸.۴ درصد افزایش دادند و به ۵۸.۷۸ میلیون تن رساندند. در آگوست ۲۰۲۳ نیز این کشور ۸.۲۸ میلیون تن فولاد صادر کرد که ۱۳.۳ درصد بیشتر از ماه جولای است، همچنین در مقایسه با اوت ۲۰۲۲، این رقم ۱۳.۹ درصد کاهش را ثبت کرد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =