کد خبر 6834
۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

یک ارشناس ارشد صنعت فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

موانع داخلی ترمزِ تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴

موانع داخلی ترمزِ تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴

سید کمال مدیحی معتقد است علاوه بر توسعه زیرساخت‌های انرژی، ارتقای مواردی مانند تکمیل بنادر، تامین آب، توسعه جاده‌ها، سیستم حمل و نقل و لجستیک نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستند و تحقق هدف ۵۵ میلیون تن را در سایه بهبود این موانع امکان‌پذیر دانست.

سید کمال مدیحی، کارشناس ارشد صنعت فولاد در رابطه با بهبود روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر توسعه بازارهای فولاد ایران در این کشورها و همچنین جذب سرمایه‌گذاری برای این صنعت به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: از زمان از سرگیری روابط تمایل از سمت این کشورها جهت سرمایه گذاری در بخش معدن و صنعت ایران وجود دارد حتی از سمت چینی‌ها هم این تمایل از قبل وجود داشته اما مانع بزرگِ موجود شرایط خود ایران است که از یک طرف تحت تحریم‌های شدید بوده و از طرف دیگر بانک‌های داخلی با بانک‌های خارجی و سوئیفت ارتباطی ندارند چرا که شرایط FATF را ایران نمی‌پذیرد.

وی در ادامه افزود: به هرحال همین مسئله عدم وجود سوئفیت خود مشکل بزرگی است چراکه جذب سرمایه و انتقال آن به کشور نیازمند اتصال به این سیستم و تقل و انتقال از طریق آن است.

این فعال صنعتی مراودات مالی حال حاضر ایران با عراق را به صورت کاملا سنتی و با انتقال پول نقد مطرح کرده و تصریح کرد: در صورتی که در تجارت جهانی چنین سیستمی اصلا وجود ندارد و منسوخ است چرا که باید امکان باز کردن LC و جابه جایی ارز از طریق بانک به دلیل هزینه کمتر و امنیت آن وجود داشته باشد. اما محدودیت‌های موجود در ایران در این زمینه باعث حذف محصولات آن از بازارهای جهانی و حتی عراق شده است.

مدیحی دیگر عاملی که مانع توسعه کالاهای فولادی در حهان شده را دولتی یا نهادی و یا وابسته به دولت بودن اکثر شرکت‌ها دانسته و گفت: در این شرایط، تصمیم‌گیری برای این شرکت‌ها برای فعالیت در خارج از کشور بسیار فرآیند پیچیده‌ای دارد چراکه مدیران دولتی محتاطانه‌تر از مدیران بخش خصوصی عمل می‌کنند.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در ایران تا زمان تعیین شده را بعید دانسته و در رابطه با موانع آن به آهن‌نیوز گفت: یک مانع مهم تحقق این مسئله بحث سرمایه‌گذاری‌هاست. 

مدیحی افزود: در حال حاضر ظرفیت نصب شده چیزی حدود ۳۵ تا ۳۷ میلیون تن بوده درحالی تولید فعلی در حدود ۳۰ میلیون تن است که همین مقدار نیز به دلیل قطعی‌های برق در تابستان و گاز در زمستان به درستی محقق نمی‌شود بنابراین بحث سرمایه‌گذاری در خودِ صنعت فولاد یک طرف قضیه است و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های این صنعت طرف دیگر حل مسئله است.

این فعال صنعتی علاوه بر سرمایه‌گذاری در بخش توسعه زیرساخت‌های انرژی، ارتقای مواردی مانند تکمیل بنادر، تامین آب، توسعه جاده‌ها، سیستم حمل و نقل و لجستیک را نیز از معضلاتی داخلی دانست که نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستند و تحقق هدف ۵۵ میلیون تن را در سایه بهبود این موانع امکان‌پذیر دانست.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =