کد خبر 6863
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

بازار جهانی قراضه بی‌ثبات شد/ بازار واشنگتن و پکن همسو شدند

بازار جهانی قراضه بی‌ثبات شد/ بازار واشنگتن و پکن همسو شدند

براساس داده‌های منتشر شده، در روزهای اخیر بازار جهانی قراضه به دلیل نوسان تقاضای فولاد بی‌ثبات است. در ترکیه قیمت قراضه به دلیل افزایش نرخ حمل و نقل و خرید فولادسازان اندکی افزایش یافت. در ایالات متحده آمریکا، با آغاز معاملات سپتامبر کاهش قیمت پیش بینی می‌شود. در بازار چین نیز قیمت‌ها تحت تأثیر افزایش عرضه کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس داده‌های منتشر شده، در روزهای اخیر بازار جهانی قراضه به دلیل نوسان تقاضای فولاد بی‌ثبات است. در ترکیه قیمت قراضه به دلیل افزایش نرخ حمل و نقل و خرید فولادسازان اندکی افزایش یافت. در ایالات متحده آمریکا، با آغاز معاملات سپتامبر، کاهش قیمت پیش بینی می‌شود. در بازار چین نیز قیمت‌ها تحت تأثیر افزایش عرضه کاهش می‌یابد.

قیمت قراضه در ترکیه برای هفته ۴ تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳ نسبت به هفته قبل با اندکی افزایش ۰.۸ درصدی، تا ۳۷۵-۳۷۹ دلار در هر تن دادوستد شد. قیمت‌های قراضه در بازار ترکیه، هفته گذشته به دلیل خریدهای مجدد توسط کارخانه‌های فولاد و همچنین افزایش شدید نرخ‌های حمل و نقل افزایش یافت که باعث رشد غیرمنتظره قراردادها در صورت وجود عرضه کافی شد.

 بیشتر فولادسازان ترکیه مواد خام را از تامین کنندگان آمریکایی، بالتیک و اروپایی خریداری می‌کنند. اکثر فعالان بازار انتظار داشتند که ترکیه حداقل یک هفته دیگر از خرید مواد خام به دلیل شرایط منفی در بازار فولاد اجتناب کند، اما تقاضای بالای هند برای قراضه کانتینری و فله و همچنین نرخ حمل و نقل بالاتر، باعث بهبود تقاضای قراضه در میان کارخانجات ترکیه شد.

باوجود تقاضای قوی در هند، هزینه‌های حمل و نقل بالا و برنامه‌های خرید قراضه در ماه اکتبر توسط فولادسازان ترکیه، فعالان بازار انتظار دارند با تقاضای ضعیف فولاد و حاشیه‌های کم برای فولادسازان داخلی، قیمت قراضه در کوتاه مدت افزایش یابد.

در ایالات متحده آمریکا تا ۸ سپتامبر، قیمت قراضه در سطح ۳۵۱-۳۵۴ دلار در هر تن بود که مطابق با شاخص اول سپتامبر است. در عین حال، قیمت پیش بینی شده برای ۱۵ سپتامبر ۳۴۷-۳۵۰ دلار در هر تن است.

با شروع معاملات بازار آمریکا، قیمت قراضه شروع به کاهش کرد. تعطیلی برنامه ریزی شده برخی از کارخانه‌های محلی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر تأثیر منفی بر جمع آوری و شکل‌گیری قیمت‌ها دارد. از سوی دیگر، عرضه مواد اولیه باکیفیت پایین محدود و تقاضای صادراتی همچنان ادامه دارد که احتمالا در کوتاه‌مدت قیمت‌ها را تقویت می‌کند. با این حال، برای گریدهای ممتاز، عرضه از تقاضا پیشی گرفته و بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند. در مجموع، انتظار می‌رود تا پایان هفته جاری بازار به ثبات برسد.

بازار قراضه چین نیز در هفته ۴ تا ۱۱ سپتامبر نسبت به هفته قبل با ۱ درصد کاهش به ۳۸۸.۶۲ دلار در هر تن رسید. دلیل کاهش قیمت‌ها، عرضه بیش از حد مواد اولیه در بازار بوده است. در عین حال سرعت کار فولادسازان کاهش پیدا نکرد و حمل مواد اولیه به کارخانه‌ها ۱۷ درصد افزایش یافت.

در مجموع، فزونی عرضه بر تقاضای کارخانه‌های فولاد، بر قیمت‌ها جهت افزایش فشار وارد کرده است. تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که علیرغم بهبود قیمت‌ها در بازار فولاد به لطف سیاست تحریک اقتصاد، تقاضا برای محصولات نهایی ثابت مانده که این امر نیز تأثیر منفی بر قیمت‌های قراضه داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 6863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =