کد خبر 6872
۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

گلایه شهروندان محلات از انفجار در معدن

گلایه شهروندان محلات از انفجار در معدن

انفجار در یکی از معادن شهرستان محلات، گلایه برخی شهروندان را در پی داشته است.

به گزارش آهن نیوز؛ شهرستان محلات به لحاظ داشتن معادن متعدد به ویژه سنگ تراورتن یکی از غنی‌ترین شهرهای کشور به شمار می‌رود، اما مدتی است انفجار نسبتا قوی در یکی از معادن شمالی این شهرستان، موجی از اعتراض شهروندان را در پی داشته و شهروندان معتقدند فعالیت آتشباری معادن و این گونه انفجارها بر روی دبی آب سرچشمه این شهرستان تاثیر منفی خواهد داشت و باعث کاهش و یا قطع آب سرچشمه خواهد شد.

حسینی سرپرست فرمانداری محلات در این خصوص می‌گوید: یک مورد انفجار در سطح شهرستان محلات اتفاق افتاد که با پیگیری‌هایی که انجام شد، مجوزهای قانونی اخذ شده و با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط این انفجار انجام شده است و مراحل قانونی آن کاملاً طی شده است.

جمال عباسی رئیس اداره صمت محلات نیز با اشاره به اینکه این معدن در شمال غربی پارک سرچشمه واقع شده گفت: طبق نقشه جغرافیایی فاصله این معدن تا چشمه پارک سرچشمه حدود ۶ کیلومتر می‌باشد و طبق قانون فاصله معادنی که از آتشبار استفاده می‌کنند، باید حدود ۳ کیلومتر با محدوده شهر باشد و این معدن تمام مجوزهای قانونی و فاصله قانونی را رعایت کرده است.

تقی زاده شهردار محلات نیز با اشاره به اینکه شهرداری بعنوان یک نهاد عمومی خدماتیِ غیر دولتی، تکالیفی برای ارائه خدمات به شهروندان دارد، گفت: در حوزه عمرانی داشتن کارخانه آسفالت و یا شن و ماسه به عنوان یک ابزار مهم تلقی می‌شود و شهرداری محلات نیز در سال ۱۳۹۲ با صدور مجوز از طریق اداره صمت و نظر مثبت سازمان‌های مربوطه از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و امور آب‌های زیرزمینی موفق به اخذ مجوز برداشت شده است و در طول ۱۰ سال گذشته نیز این برداشت صورت گرفته است‌.

اما مختاری رئیس آب منطقه‌ای محلات و دلیجان می گوید: نه تنها این معدن، بلکه تمامی معادنی که تاکنون مجوز بهره‌برداری گرفته‌اند از آب منطقه‌ای استعلام انجام نشده است.

دکتر عرب کارشناس منابع آب از دانشگاه صنعتی شریف نیز می‌گوید: این مسئله، وقتی که به آب شرب متصل می‌شود، بحث تمدنی پیش می‌آید و بحثی می‌شود که بسیار ریسک بالایی دارد و حساس میباشد و معمولاً در همه جای دنیا اجازه کندوکاو، حتی فعالیت‌های سبک معدنی داده نمی‌شود چه برسد به انفجار، که البته این موضوع اثر دیگری نیز می‌تواند بر روی منابع آب داشته باشد و هر گونه انفجار در جاهایی که گسلی می‌باشد باعث تحریک گسل‌ها دارد و ممکن است بعد از آن یک زمین لرزه‌هایی به دنبال داشته باشد، که باید در کنار گسل‌ها خیلی مراقبت شود.

مختاری رئیس آب منطقه‌ای محلات و دلیجان در ادامه صحبت‌های خود در خصوص تاثیر این گونه انفجارها بر میزان دبی آب سرچشمه گفت: صرف نظر از سرچشمه محلات که مستقیماً از طریق آهک تغذیه می‌شود این انفجارها می‌تواند انحراف مسیر آب را در پی داشته باشد و پیشنهاد می‌شود نوع استخراجی که صورت می‌گیرد با روش‌های دیگری انجام شود، تا لرزشی در منطقه نداشته باشیم.

تقی‌زاده شهردار محلات نیز شهرداری را متولی سرچشمه میداند و اظهار می‌کند: شهرداری به عنوان متولی اصلی سرچشمه خود را موظف می‌داند نسبت به پیگیری نگرانی‌های عمومی اقدام نماید، لذا در صورتیکه نهادهای قانونیِ صدور مجوز بهره‌برداری از معادن، نسبت به موضوع اظهار نگرانی داشته باشند ما نیز موظف هستیم که پاسخ مثبتی به این نگرانی‌ها بدهیم و قانوناً موضوع را پیگیری نماییم.

حسینی سرپرست فرمانداری محلات نیز تاکید کرد: پیگیر هستیم و با نخبگان و جامعه علمی صحبت‌ها و مکاتباتی نیز انجام شده و در حال گفتگو هستیم و انشاالله یک بررسی و مطالعه‌ای که در بحث تاثیر انفجارها و فعالیت معادن که نزدیک سرچشمه هستند و بر روی دبی آب تاثیر دارند، بشود که انشاالله دغدغه‌مندی که برای مردم ایجاد شده با بررسی علمی برطرف شود که اگر واقعاً مخرب و تاثیراتی دارد رفع گردد و اگر غیر از این است نیز بحث فعالیت معادن و عمران و آبادانی باید در کنار یکدیگر دیده شود.

انتظار می‌رود مسئولین مرتبط تصمیمی اتخاذ نمایند که در نهایت به نفع مردم تمام شود و لطمه‌ای به زیرساخت‌ها و اقتصاد شهرستان نیز وارد نشود.

انتهای پیام/

کد خبر 6872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =