کد خبر 6900
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تولید فولاد چین کاهش یافت/ قیمت سنگ‌آهن افزایشی شد

تولید فولاد چین کاهش یافت/  قیمت سنگ‌آهن افزایشی شد

در طی ۸ تا ۱۵ سپتامبر، معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان به ۱۲۰.۹۱ دلار در هر تن و در بورس سنگاپور به ۱۲۳.۵ دلار در هر تن افزایش یافت.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس داده‌های نزدک، تولید فولاد چین در آگوست ۲۰۲۳ با ۴.۸ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۸۶.۴۱ میلیون تن رسید این رقم بیش از برآورد اولیه بازار است، زیرا برخی از شرکت‌های فولادی تولید خود را به دلیل افت حاشیه سود کاهش دادند بطوریکه بر اساس داده‌های Mysteel تنها نیمی از کارخانه‌های فولاد چین در پایان ماه آگوست سودآور بودند.

 البته در مقایسه با آگوست ۲۰۲۲، تولید فولاد چین ۳.۲ درصد افزایش یافته است. میانگین تولید روزانه فولاد در این ماه ۲.۷۹ میلیون تن بود که در مقایسه با ۲.۹۳ میلیون تن در تیرماه و ۲.۷۱ میلیون تن در مرداد سال گذشته ثبت شده است.

در بازه زمانی ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳، چین ۷۱۲.۹۳ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۲.۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است. دولت چین هنوز قصد خود را برای محدود کردن تولید فولاد در سال ۲۰۲۳ تحت سیاست محدود کردن کربن که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، تصویب نکرده است.

برای ماه سپتامبر نیز تولید فولاد در جمهوری خلق چین در سطح ۸۹ میلیون تن پیش بینی شده، زیرا احتمال کاهش تولید در مقیاس بزرگ در میان فولادسازان در طول ماه اندک است. در سال ۲۰۲۲، چین تولید فولاد را ۲.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داد و به ۱.۰۱ میلیارد تن رساند. تولید فولاد در کشور به دلیل رکود اقتصاد و رکود در بازار املاک و مستغلات کاهش یافت.

افزایش قیمت سنگ آهن

معاملات آتی سنگ آهن ژانویه که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، با ۷.۳ درصد افزایش نسبت به هفته قبل به ۸۷۹ یوان در تن (۱۲۰.۹۱ دلار در هر تن) برای دوره ۸ تا ۱۵ سپتامبر  ۲۰۲۳ رسید. در سنگاپور نیز  قیمت معاملات آتی اکتبر تا ۱ سپتامبر ۲۰۲۳، ۹.۲ درصد نسبت به قیمت یک هفته قبل افزایش یافت و به ۱۲۳.۵ دلار در هر تن رسید.

قیمت سنگ آهن در چین به لطف بهبود شاخص‌های اقتصادی و کاهش کنترل بازار توسط مقامات، در سطوح بالایی قرار داد. علاوه بر این، تقاضای پایدار برای مواد خام در میان شاخص‌های بالای تولید روزانه آهن خام حمایت می‌شود. به گفته تحلیلگران Huatai Futures، افزایش بارهای کوره بلند در کارخانه‌های فولادی به همراه افزایش تولید روزانه آهن خام به رشد خود ادامه می‌دهد.

علاوه بر این، اعطای تسهیلات به بازار املاک و مستغلات همراه با تقویت یوان بهبود یافته است. بانک‌های چینی در ماه اوت ۱.۳۶ تریلیون یوان را برای وام اختصاص دادند، در حالی که این رقم در ماه جولای ۳۴۵.۹ میلیارد بود. انتظار می‌رفت این رقم از ۱.۲ تریلیون یوان فراتر نرود.

 بر همین اساس، تحلیلگران اظهار داشتند: «داده‌های وام‌دهی بالاتر از حد انتظار، تثبیت تقاضای بازار املاک و مستغلات برای وام‌های رهنی را نشان می‌دهد، که همچنین تمایلات بازار فولاد تقویت می‌کند».

در کوتاه مدت، فولادسازان برای تامین نیازهای تولید، ذخایر سنگ آهن را دوباره پر خواهند کرد، زیرا بیشتر کارخانه‌ها قبل از تعطیلات دارای موجودی اندکی هستند. با موجودی کم بنادر که در پایین‌ترین حد سه سال گذشته قرار دارند، قیمت‌ها روند افزایشی را ثبت کردند.

البته پیش‌بینی‌ها برای بازه زمانی بلندمدت مبهم هستند، زیرا وضعیت بازار به میزان تحریک اقتصاد چین و همچنین عامل محدودیت احتمالی تولید فولاد در این کشور توسط مقامات بستگی دارد.

 بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس، پیش‌بینی قیمت سنگ آهن خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به سمت پایین - ۱۲ درصد - به ۹۰ دلار در هر تن اصلاح کرد. زیرا پیش بینی‌ها مبتنی بر مازاد عرضه مواد اولیه به میزان ۶۸ میلیون تن و کاهش حجم تولید فولاد در چین است.  همچنین، تحلیلگران انتظار دارند قیمت سنگ آهن در سه ماهه سوم، ۱۰۵ دلار در هر تن و در سه ماهه چهارم ۱۰۰ دلار در هر تن باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 6900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =