کد خبر 6906
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹

قیمت سنگ‌آهن به بالاترین حد خود ظرف پنج‌ماه گذشته رسید

قیمت سنگ‌آهن به بالاترین حد خود ظرف پنج‌ماه گذشته رسید

قیمت سنگ‌آهن به بالاترین حد خود ظرف پنج‌ماه گذشته رسید. حمایت‌های بنیادین چین از اقتصاد خود زمینه رشد تقاضا برای مواد اولیه مصرفی در بخش تولید را فراهم کرد و به صعود نرخ سنگ‌آهن انجامید. با این حال، فعالان بازار این احتمال را می‌دهند که اقدامات دولت چین برای تولید فولاد به میزان سال قبل باعث کاهش تولید فولاد ظرف ماه‌های پایانی سال‌جاری میلادی شده و این موضوع مانع استمرار روند افزایش بهای سنگ‌آهن می‌شود.

به گزارش آهن نیوز؛ قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی سنگاپور در روز پایانی هفته قبل به ۱۲۱دلار و ۱۳سنت در هر تن رسید که بالاترین رقم از ۱۱آوریل است؛ این نرخ نسبت به پایین‌ترین قیمت اخیر این محصول در سوم اوت که برابر ۱۰۳ دلار و ۲۱سنت بود، رشد ۴/ ۱۷درصدی داشت. همچنین سنگ‌آهن داخلی در بورس‌کالای دالیان ظرف روز پایانی هفته اخیر با نرخ ۵۰/ ۸۵۶یوآن معادل ۱۱۷دلار و ۷۴سنت در هر تن به فروش رفت که بالاترین قیمت فروش آن پس از ژوئیه ۲۰۲۱ بود. به عبارت دیگر قیمت فروش سنگ‌آهن در بازار داخلی چین نسبت به پایین‌ترین نرخ معامله‌شده در سال‌جاری (۵۰/ ۵۸۷یوآن در ۲۵ مه‌۲۰۲۳) ۴۶‌درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

از جمله عواملی که موجب افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن شدند می‌توان به افزایش چهاربرابری اعطای وام‌های بانکی جدید در ماه اوت اشاره کرد که میزان این وام‌ها به ۳۶/ ۱تریلیون یوآن افزایش یافت، این در حالی است که میزان وام‌های بانکی در ماه ژوئیه حدود ۹/ ۳۴۵میلیارد یوآن بود. همچنین احتمال تغییر سیاست‌های چین نسبت به بخش املاک وجود دارد که ازجمله موارد تاثیرگذار بر قیمت سنگ‌آهن است. شرایط کنونی بازار و قیمت را می‌توان نشانه این تلقی کرد که اعتماد در حال بازگشت به بخش املاک است. این در حالی است که این بخش به‌شدت تحت‌تاثیر مسائل نقدینگی بود که توسعه‌دهندگان بزرگ را تحت‌الشعاع قرار داده بود. علاوه بر این موضوع‌ها افزایش حجم واردات سنگ‌آهن به چین یکی دیگر از عوامل تقویت قیمت‌ها به حساب می‌آید، چراکه کارخانه‌ها و واحدهای تولید فولاد برای تامین مواد اولیه موردنیاز خود مجبور به خرید سنگ‌آهن می‌شوند که افزایش تقاضا نیز یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت به حساب می‌آید. 

براساس داده‌های گمرک، چین خریدار ۷۰‌درصد سنگ‌آهن دریایی است و در ماه اوت حدود ۱۰۶میلیون و ۴۲‌هزار تن سنگ‌آهن از راه دریا وارد این کشور شد که این رقم بیشترین میزان واردات دریایی سنگ‌آهن به چین پس از اکتبر ۲۰۲۰ بود. همچنین در هشت‌ماه ابتدایی سال‌جاری میزان واردات سنگ‌آهن به چین به ۷۷۵میلیون و ۶۶‌هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ حدود ۴/ ۷‌درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود که میزان واردات چین در ماه‌ سپتامبر نیز روند افزایشی داشته باشد و تحلیلگران کالایی Kpler واردات ۱۰۰میلیون و ۵۳‌هزار تن سنگ‌آهن را برای این ماه تخمین زده‌اند. البته این عدد در انتهای ماه جاری مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

تعطیلات یک‌هفته‌ای چین به مناسبت روز ملی چین در پایان سپتامبر بر میزان واردات تاثیر خواهد گذاشت و افزایشی خواهد بود. کم‌بودن موجودی بندر در این فصل از سال بازرگان‌ها و کارخانه‌دارها را برای خرید بیشتر سنگ‌آهن تشویق می‌کند. براساس داده‌های منتشرشده، میزان ذخایر بندری در هفته منتهی به ۸سپتامبر به ۱۱۵میلیون و ۹۰۰‌هزار تن کاهش یافت که کمترین میزان طی سه‌سال گذشته بوده است. میزان ذخایر بندری در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴۲میلیون و ۱۰۰‌هزار تن به ثبت رسیده بود. به طور کلی بازسازی بنادر و شواهدی از بهبود شرایط بخش املاک از روند افزایشی قیمت سنگ‌آهن حمایت می‌کند. با این حال عواملی وجود دارند که می‌توانند روند افزایشی قیمت سنگ‌آهن را تحت کنترل درآورند. ازجمله این عوامل می‌توان به محدود شدن میزان تولید کارخانه‌های فولاد در ماه‌های آتی اشاره کرد که در راستای کنترل آلودگی هوا در فصل زمستان باید در دستور کار قرار گیرد.

چین در هفت‌ماه ابتدایی سال‌جاری ۶۲۶میلیون و ۵۱‌هزار تن فولاد تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۲‌درصد افزایش یافته است. میزان کل تولید در سال ۲۰۲۲ حدود یک‌میلیارد تن بود، با این حال پیش‌بینی می‌شود که کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی برای پنج‌ماه پایانی سال فقط ۳۸۳میلیون و ۴۹‌هزار تن تولید کنند. البته این امکان وجود دارد پکن برای تحریک اقتصادی کشور تولید کلی سال ۲۰۲۳ را افزایش دهد. با وجود این، اگر شرایط و سرعت تولید در پنج‌ماه پایانی سال همچون هفت‌ماه ابتدایی سال باشد باید منتظر تولید ۱.۰۴۷میلیارد تنی در انتهای سال بود که این میزان تولید نسبت به سال گذشته رشدی معادل ۳/ ۶درصد را به ثبت می‌رساند.

انتهای پیام/

کد خبر 6906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =