کد خبر 6907
۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶

رشد سهام ۸۴ درصد شرکت‌های بورس ؛ در نیمه اول سال

رشد سهام ۸۴ درصد شرکت‌های بورس ؛ در نیمه اول سال

آمارها نشان می‌دهد با وجود نزول‌های چندماه گذشته قیمت ۸۴درصد از نمادهای بازار سهام بالاتر از قیمت‌های ابتدای سال ایستاده است. طبق داده‌های موجود می‌توان گفت نیمی از شرکت‌های بورس بازدهی بیش از نرخ تورم در نیمه نخست سال نصیب سهامداران خود کردند.

به گزارش آهن نیوز؛ شاخص کل بورس تهران از ۸آبان‌ماه سال گذشته وارد یک روند صعودی شد و این روند صعودی تا ۱۷اردیبهشت امسال ادامه داشت اما از ۱۷اردیبهشت با نزول مواجه شد و در طول ۱۲۰روز بیش از ۲۰درصد افت کرد. در این مدت برخلاف میزان نزول شاخص قیمت سهام برخی شرکت‌ها حتی تا ۵۰درصد افت کرد.

با وجود این نزول‌های سنگین بررسی قیمت سهام شرکت‌های بورس در نیمه نخست سال نشان می‌دهد که برایند عملکرد بورس در نیمه نخست سال مثبت بوده است. به این معنا که تعداد شرکت‌هایی که در نیمه نخست سال با رشد قیمت مواجه شده‌اند بیشتر از شرکت‌هایی بوده که قیمت سهامشان کمتر از ابتدای سال است.

چه تعداد شرکت رشد کردند؟

آمارها نشان می‌دهد از بین ۷۳۰نماد معاملاتی که در نیمه نخست سال در بورس مورد مبادله قرار گرفته‌اند قیمت ۶۱۶نماد معاملاتی معادل ۸۴درصد از کل شرکت‌های بورس بالاتر از نیمه نخست سال است. یعنی اگر فردی سهام یکی از این شرکت‌ها را در اول سال خریده و تاکنون آن را نفروخته بود، سود کرده بود. در این مدت برخلاف شرکت‌های پربازده ۱۰۰شرکت حضور داشته‌اند که قیمت سهامشان از ارقام ابتدای سال کمتر شده است. این شرکت‌ها معادل ۱۴درصد از کل شرکت‌های بورس هستند. در نیمه نخست سال همچنین قیمت سهام ۲درصد از شرکت‌های بورس با وجود نوسان‌های مختلف تغییر نکرده و درجا زده است. با این حال اگر نرخ تورم نیمه نخست سال را درنظر بگیریم متوجه می‌شویم سهامداران این شرکت‌ها نیز دچار زیان شده‌اند.

پر بازده‌ها چقدر رشد کردند؟

داده‌های آماری ازشرکت‌هایی که در نیمه نخست سال قیمت سهامشان افزایش یافته نشان می‌دهد بخش عمده این شرکت‌ها بازدهی بین ۲۰تا ۵۰درصد داشته‌اند. درواقع از جمع ۶۱۶نمادی که در نیمه نخست سال بازده‌شان مثبت بوده است ۲۳۷شرکت معادل ۳۹درصد بیش از ۲۰درصد رشد کرده‌اند که این تعداد بیشترین میزان فراوانی را در بین شرکت‌های پربازده داشته است.

رتبه دوم بیشترین فراوانی متعلق به شرکت‌هایی است که بین یک تا ۲۰درصد افزایش قیمت داشته و این شرکت‌ها جمعا ۳۵درصد از کل شرکت‌های پربازده را تشکیل می‌دهند. ۱۸درصد از کل شرکت‌های پربازده نیز قیمت سهامشان بین ۵۰تا۱۰۰ رشد کرده است.

برندگان اصلی در نیمه نخست سال سهامداران ۵۰شرکت بوده‌اند که میزان بازده سهامشان بیش از ۱۰۰درصد بوده است.این شرکت‌ها جمعا ۸درصد از مجموع کل شرکت‌های پربازده را تشکیل می‌دهند و در این میان‌این‌شرکت‌ها نمادهایی حضور دارند که میزان بازده سهامشان حتی بیش از ۲۰۰درصد بوده است. با این ارقام می‌توان گفت تقریبا نیمی از شرکت‌های بورس توانسته‌اند بازدهی بیش از نرخ تورم در نیمه نخست سال نصیب سهامداران خود کنند.

زیان‌ده‌ها چقدر نزول کردند؟

همگام با نمادهایی که در نیمه نخست سال با رشد قیمت مواجه شدند قیمت سهام ۱۰۰شرکت نیز در نیمه نخست سال با افت قیمت مواجه شدند. آمارها نشان می‌دهد قیمت سهام ۸۳درصد این شرکت‌ها بین یک تا ۲۰درصد و ۱۷درصد بین ۲۰تا ۴۲درصد افت کرده است. به این ارقام باید نرخ تورم نیمه نخست سال را نیز اضافه کرد تا میزان افت واقعی قیمت سهام شرکت‌ها مشخص شود.

میزان رشد نمادهایی که در نیمه نخست سال بازده مثبت داشته اند

میزان بازده

تعداد نماد

بیش از ۱۰۰درصد

۵۰

بین ۵۰تا ۱۰۰درصد

۱۱۱

بین ۲۰تا ۵۰درصد

۲۳۷

بین ۱تا۲۰درصد

۲۱۸

کد خبر 6907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =