کد خبر 6929
۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

برگزاری همایش‌های فولادی خوب یا بد؟

برگزاری همایش‌های فولادی خوب یا بد؟

آنچه که قابل تامل است میزان تاثیرگذاری برگزاری همایش‌هایی با عناوین و القاب دهن‌پرکن و حضور پرشور مدیران بخش خصوصی بیشتر به عنوان مستمع و دولتی در جایگاه سخنران و حتی نمایندگان مجلس است که در عمل کاری از پیش نمی‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبر آهن‌نیوز، تاب‌آوری، مفهمومی نو که ریشه در علم روانشناسی دارد که امروز در همه حوزه‌ها رسوخ کرده و هر رشته‌ای به فراخور شرایط حاکم بر آن تعریفی اختصاصی برای خود برگزیده است. در این میان فعالان صنعت فولاد در اقدامی مبتکرانه نسبت به برگزاری همایشی با همین موضوع و متناسب با ساز و کارهای این صنعت مادر اقدام کردند.  تعریفی که مدیرعامل فولاد مبارکه در  همایش ارئه داد، تاب‌آوری به معنی توانایی یک ماده برای بازگشت به حالت عادی پس از تحت فشار قرار گرفتن معنی شد.

اولین همایش تخصصی تاب آوری صنعت فولاد همراه با برگزاری پنل‌های تخصصی و با حضور مدیران شرکت‌های فولادی بزرگ کشور از جمله فولاد مبارکه، خوزستان، شادگان، صبا فولاد خلیج فارس و ... به همت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در هتل همای تهران ۲۷ شهریور ماه برگزار شد. 

در این همایش علاوه بر حضور مدیران فولادیِ بخش دولتی و خصوصی، از بخش دولتی نیز رییس بازار سرمایه، مدیرعامل بورس کالا و رییس کمیسیون صنابع و معادن مجلس حضور داشت.

ایجاد زیرساخت‌های حکمرانی مناسب، رفع محدودیت انرژی به عنوان مزیت اصلی صنعت فولاد، توسعه‌ بازارهای صادراتی، حذف قوانین دست و پاگیر، رفع مالیات صادرات، تسهیل تامین مالی صنایع، ثبات در بازار داخلی و حمایت از بخش خصوصی از جمله شاخص‌های تاب آوری این صنعت در پنل‌های تخصصی مطرح شد.

در این همایش به عملکرد دولت به لحاظ  وجود نداشتن سیاست‌های مدون در روند توسعه صنعت انتقاد شد و  بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، دولت را به  پرهیز از صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای و غیرکارشناسی شده  تشویق کرد و ادامه داد: امروز دولت باید در جایگاه سیاست‌گذار مشوق و بسترساز  صنعت کلیدی کشور باشد، اما شاهد آن هستیم که در سال‌های گذشته بخشنامه‌های خلق‌الساعه مانع تولید شدند. بیشتر این بخشنامه‌ها در زمینه ورود به بازار و قیمت‌گذاری دستوری بوده است.

اما آنچه که قابل تامل است میزان تاثیرگذاری برگزاری چنین همایش‌هایی با عناوین و القاب دهن‌پرکن و حضور پرشور مدیران بخش خصوصی بیشتر به عنوان مستمع و دولتی در جایگاه سخنران و حتی نمایندگان مجلس است که در عمل کاری از پیش نمی‌رود. چنین همایش‌هایی با این رویه بیشتر به دورهمی‌های دوستانه و تجدید دیدار فعالان و تکرار مکرر مشکلاتی است که همه در جریان آن هستند و  فقط ادبیات هرکس در بیان آن متفاوت است، اما دریغ از یک راهکار کاربردی!

نمونه چنین همایشی در کمتر از یک سال پیش با موضوع "انرژی در صنعت فولاد" با مشارکت وزارتخانه‌های صمت، نفت و نیرو در کنار ایمیدرو، شرکت ملی گاز، شرکت مدیریت شبکه برق و انجمن تولیدکنندگان فولاد به همراه مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی و همچنین تشکل‌ها و فعالان حوزه انرژی به منظور رفع معضل انرژی یا حداقل کم کردن آسیب قطعی‌های مکرر در تولید و درآمد صنایع برگزار شد اما نتیجه آن در سال ۱۴۰۲ تنها در شرکت فولاد خوزستان به واسطه‌ی اعمال محدودیت‌های برقی در شش ماه نخست سال به از دست رفتن نزدیک به ۵۴۰ هزار تُن معادل یک و نیم ماه تولید برنامه‌ریزی شده، منجر شده است.

این در حالی است که مهمترین آسیب این محدودیت بروز مشکل در تعهدات صادراتی است. چرا که عمده تولید صنایع فولاد براساس سفارش‌ها و دریافت پیش‌پرداخت انجام می‌شود و توقف تولید و سر باز زدن از انجام این تعهدات، بار مالی و حقوقی بسیار سنگینی برای شرکت‌ها دارد. 

اما نگرانی قطعی برق در تابستان حل نشده فعالان منتظر پیامدهای آسیب‌های وارده در شش ماهه دوم سال به واسطه قطعی گاز هستند، در حالی که سهم صنعت فولاد از گاز کشور به ۵ درصد هم نمی‌رسد. 

به هرحال به گفته برخی فعالان بیشتر به نظر می‌رسد برگزاری چنین همایش‌هایی با رنگ و لعاب بازار گرمی باشد و برگزاری چنین همایش‌هایی هرچند وقت یکبار توسط انجمن‌ها، شیطنت‌هایی است که فقط فرار رو به جلو را برای یک سری شرکت‌هایی که حاکمیت صنایع دست آنها است، تسهیل کند!

انتهای خبر/ ف

کد خبر 6929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =