کد خبر 6955
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش نیاز کشورهای عربی خلیج فارس به فولاد/ ایران فرصت‌سازی می‌کند یا فرصت‌سوزی؟

افزایش نیاز کشورهای عربی خلیج فارس به فولاد/ ایران فرصت‌سازی می‌کند یا فرصت‌سوزی؟

با توجه به نیاز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به محصولات فولادی، این بهترین فرصت برای صادرات ایران به این منطقه است. ایران به دلیل مزیت جغرافیایی و نزدیک به این کشورها کمترین هزینه انتقال را می‌تواند داشته باشد.

به گزارش آهن‌نیوز؛ براساس داده‌های منتشر شده، تا سال ۲۰۳۰ تقاضای سالانه فولاد مسطح و بلند در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) به ۳۸ میلیون تن خواهد رسید. این پیش بینی در یک کنفرانس تخصصی توسط سونیل کومار، مدیر بازاریابی جیندال شادید (عمان)، بزرگترین تولیدکننده خصوصی فولاد در منطقه اعلام شد.

به گفته وی، بازار فولاد منطقه تا سال ۲۰۲۳ سالانه ۶.۲ درصد رشد خواهد کرد. محرک‌های اصلی رشد نیز شامل توسعه زیرساخت‌ها، کلان پروژه‌ها، رشد جمعیت و شهرنشینی و تمرکز بر توسعه بخش تولید غیرنفتی است.

به باور سونیل کومار از جمله مزایای تولیدکنندگان فولاد خلیج فارس؛ دسترسی خوب به بازارهای صادراتی، زیرساخت‌های بندری، در دسترس بودن گاز برای حمایت از توسعه کوره‌های قوس الکتریکی و تولید آهن احیای مستقیم (DRI) و افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر و هیدروژن است. از سوی دیگر حجم بازار محدود است و فولادسازان منطقه نیز متاثر از بی‌ثباتی قیمت مواد اولیه و شرایط سیاسی هستند.

براساس برآوردها تقاضا برای محصولات نورد در منطقه در سال جاری حدود ۲۳ میلیون تن، مصرف محصولات بلند ۱۴ میلیون تن خواهد بود.

اخیرا دبیر کل انجمن فولاد ترکیه، ویسل یایان، خاطرنشان کرد که سرمایه گذاری در فولاد در کشورهای حاشیه خلیج فارس - به ویژه عربستان سعودی و ایران - بر رقابت پذیری تولیدکنندگان ترکیه نیز تأثیر خواهد گذاشت، زیرا فولادسازان در آنجا مزیت هزینه انرژی خواهند داشت.

کاهش انتشار کربن در سال‌های اخیر بیشتر به یک جاه‌طلبی برای MENA و شورای همکاری خلیج فارس (GCC) تبدیل شده است. بزرگترین صادرکننده نفت عربستان سعودی متعهد شد تا سال ۲۰۶۰ به انتشار خالص صفر برسد. ابتکار سبز سعودی (SCI) در نظر دارد بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال (۱۹۰ میلیارد دلار) سرمایه گذاری کند تا ۲۷۸ میلیون تن انتشار CO۲ در سال را تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد. آخرین کشور گروه ۲۰ که اوایل سال جاری توافقنامه پاریس را تصویب کرد.

اگرچه خاورمیانه در اجرای اهداف سختگیرانه اقلیمی مطابق با توافق پاریس کند بوده است، تولید فولاد در این منطقه بسیار کمتر از میانگین جهانی CO۲ منتشر می‌کند. تولید فولاد پاک در خاورمیانه امکان پذیر است زیرا استفاده از گاز طبیعی به جای زغال سنگ به عنوان منبع اصلی انرژی تولید استفاده می‌شود. تولید فولاد بدون زغال سنگ در خاورمیانه محصول جانبی ذخایر قابل توجه گاز طبیعی این منطقه است.

اگرچه خاورمیانه در حال حاضر درصد کمی از فولاد جهانی را تولید می‌کند، اما فولاد یکی از پرمعامله ترین محصولات در منطقه MENA است. از سوی دیگر، چین نزدیک به ۵۷ درصد از کل فولاد جهان را تولید می‌کند، اما در تلاش برای کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش تولید فولاد خام خود را برنامه‌ریزی کرده است. کاهش این مقدار از فولاد ارزان و در دسترس چینی به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی می‌تواند منجر به افزایش شدید قیمت فولاد شود.

هزینه تولید فولاد در خاورمیانه به طور متوسط ​​در منحنی هزینه جهانی قرار دارد، اگرچه نرخ استفاده در حال حاضر پایین است. ظرفیت فولادسازی در خاورمیانه در حال افزایش است. رشد سریع در این منطقه در راستای افزایش تقاضا از زیرساخت های رو به رشد، گردشگری و رشد عمومی بازار ادامه خواهد داشت.

برخی از پروژه‌های افزایش تقاضای فولاد در این منطقه عبارتند از:

 ترمینال بین‌المللی جدید در فرودگاه بین‌المللی بحرین (BIA) ۱.۱ میلیارد دلار هزینه دارد و ۲۲۰ هزار متر مربع مساحت دارد. صندوق توسعه خلیج فارس این پروژه را تامین مالی می‌کند و قصد دارد در سال های آینده ۱۰ میلیارد دلار را به بحرین منتقل کند.

بازسازی AIUIa عربستان سعودی شامل سه مرحله توسعه منتهی به سال ۲۰۳۵ است. مراحل برنامه ریزی شده شامل توسعه ۲ میلیارد دلاری فرودگاه بین المللی AlUla، سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در منطقه تاریخی ۲۰ کیلومتری اصلی AlUla با تمرکز بر زیرساخت‌ها، گردشگری، هنر و فرهنگ و اجتماعی است.

توسعه مجموعه Residences Dorchester در دبی، ۶۸۰ میلیون دلار هزینه دارد. این مجموعه معماری لوکس دارای دو برج به هم پیوسته است، از جمله یک برج مسکونی ۳۲ طبقه در ۱۷۷۰۰ فوت مربع.

شورای همکاری خلیج فارس حدود ۶.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به دلیل صنعتی شدن شتابان خود صرف توسعه زیرساخت‌ها می‌کند. تقاضای فزاینده در این منطقه می‌تواند فرصتی خارق‌العاده برای تولیدکنندگان بزرگ فولاد فراهم کند تا فعالیت‌های خود را به خاورمیانه منتقل کنند و از ظرفیت تولید کم‌هزینه و با سوخت گاز طبیعی آن بهره ببرند.

با توجه به نیاز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به محصولات فولادی، این بهترین فرصت برای صادرات ایران به این منطقه است. باید توجه داشت که ایران به دلیل مزیت جغرافیایی و نزدیک به این کشورها کمترین هزینه انتقال را می‌تواند داشته باشد و از سوی دیگر به دلیل نزدیکی اخیر  تهران و کشورهای عربی مانند عربستان و امارات، فضای تعامل در این زمینه فراهم است. البته اگر تهران از این فرصت استفاده بهینه را نکرد، رقبای کشور مانند روسیه، هند و ترکیه به سرعت بازار عربی را قبضه خواهند کرد.

باید توجه داشت که اخیرا عربستان و ایران به دنبال همکاری در بخش پتروشیمی هستند، که این موضوع می تواند به بخش فولاد نیز تعمیم یابد. در سال گذشته مجموع مبادلات دوجانبه ایران و عربستان تقریبا ۱۵ میلیون دلار بود که بیش از ۱۴ میلیون دلار آن برای بخش فولاد اختصاص یافته بود.

انتهای پیام/

کد خبر 6955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =