کد خبر 696
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت فولاد

قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت فولاد

قیمت‌گذاری دستوری سبب ایجاد رانت و حضور واسطه‌ها در بازار می‌شود، درحالی که قیمت‌ها را خود بازار باید تعیین کند، اگر دستوری پیش برود تمام نظم بازار از بین خواهد رفت.

به گزارش آهن‌نیوز، درباره دستوری بودن قیمت‌ها در بازار فولاد، محمدحسین بصیری، از فعالان فولاد عنوان کرد: در اقتصادهای آزاد دنیا هم از نظر تئوری و هم از نظر عملی در نظام بازار؛ این سیستم عرضه و تقاضا است که قیمت محصولات را تعیین می‌کند؛ اما در کشور ما قیمت‌ها به صورت دستوری اعمال می‌شود و در زنجیره فولاد این قیمت‌گذاری تناسبی با یکدیگر ندارد، برای نمونه قیمت آهن اسفنجی‌ که شرکت‌های تولیدکننده آن عموماً وابسته به دولت هستند، بدون هیچ‌گونه نظارتی به صورت غیرمتعارف تعیین می‌شود، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قیمت محصولات نهایی مانند میلگرد نظارت دارد و به‌صورت دستوری قیمت این محصولات را مشخص می‌کند.

بصیری در ادامه خاطرنشان کرد: با اعمال همین قیمت‌های دستوری، قیمت تمام‌شده محصولات افزایش پیدا کرد و در مقطعی نیز قیمت تمام‌شده فولاد از قیمت فروش بالاتر رفته و این امر منجر به تعطیلی بیش از ۱۰۰ کارخانه نورد شد.

محمدحسین بصیری در ادامه با اشاره به نحوه تصمیم‌گیری در بخشنامه‌های دولتی خاطرنشان کرد: دولت‌ها بهتر است در سیاستگذاری‌های خود از بخش خصوصی نیز مشورت بگیرند تا به خاطر سیاست‌های غیرکارشناسی و غیراجرایی و نداشتن شناخت کافی از بازار، تولیدکنندگان با مشکلات جدی مواجه نشوند. در بیشتر مواقع شاهد هستیم که با بخشنامه‌های متعدد و گاه متناقض و تصمیم‌های اشتباه سبب بحران در بازار می‌شوند و پس از بروز بحران به تصمیم‌های اشتباه خود پی می‌برند که در این بین ضربه‌های بسیاری به تولیدکنندگان وارد می‌شود، برای نمونه می‌توان به تصمیم دولت درباره عوارض صادرات در ابتدای سال جاری اشاره کرد؛ بخشنامه‌ای که سبب شد بازار صادراتی منطقه از دست تولیدکنندگان ایرانی خارج شود.

وی با اشاره به بخشنامه عوارض صادراتی در ابتدای سال جاری از سوی دولت، توضیح داد: با آغاز جنگ روسیه و اوکراین تغییراتی در بازار محصولات منطقه در حوزه محصولات فولاد شکل گرفت، به نحوی که اوکراین که به عنوان یک کشور تولیدکننده و صادرکننده فولاد بازار منطقه به‌شمار می‌رفت از این بازار خارج شد و این فرصتی بود تا شرکت‌های ایرانی جایگزین بازارهای هدف اوکراین شوند، اما با بخشنامه‌هایی که صادر شد این فرصت طلایی از دست رفت و روسیه به سرعت جایگزین اوکراین و ایران شد و صادرات به کل منطقه را در دست گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که عرضه و تقاضا باید قیمت را مشخص کند، گفت: قیمت‌گذاری دستوری سبب ایجاد رانت و حضور واسطه‌ها در بازار می‌شود، درحالی که قیمت‌ها را خود بازار باید تعیین کند، اگر دستوری پیش برود تمام نظم بازار از بین خواهد رفت. سیستم بسیار غلطی است که مواد اولیه یک محصول را گران قیمت‌گذاری کنیم، اما قیمت کالایی را که از آن مواد اولیه به دست می‌آید به صورت دستوری پایین نگه داریم.

بصیری در پاسخ به این پرسش که قیمت‌های جهانی فولاد چه تاثیری بر قیمت داخلی دارد، گفت: قیمت‌های جهانی فولاد در بازار داخلی نسبت به عوامل داخلی کمتر تاثیرگذار هستند. آنچه باعث افزایش قیمت فولاد نهایی می‌شود، قیمت مواد اولیه است.

همچنین یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی انرژی است. قیمت حامل‌های انرژی بسیار افزایش یافته است. برای نمونه ما در فولاد بافت ۶۵ میلیارد تومان ماهانه هزینه گاز می‌دهیم. قیمت گاز به‌ شدت گران شده و حدود هفت و نیم برابر افزایش یافته است. علاوه بر این به ‌صورت دستوری، برق کارخانه‌های فولادی را در روزهای گرم تابستان قطع می‌کنند و این موضوع روی قیمت تمام‌ شده محصولات اثر گذاشته و خسارت‌های قابل توجهی را به کارخانه‌های فولادی تحمیل کرده است.

وی با برشمردن تمام عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌گذاری در محصولات فولادی عنوان کرد: در کنار قیمت نهاده‌های تولید و مواد اولیه و همچنین انرژی باید دستمزد نیروی انسانی را نیز در نظر گرفت که سالانه با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی روبه‌رو می‌شود.

پایان پیام/ف 

کد خبر 696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =