کد خبر 6970
۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷

سرخپوشی بورس در آخرین روز معاملاتی تابستان

سرخپوشی بورس در آخرین روز معاملاتی تابستان

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در آخرین روز تابستان، شاخص های عملکردی بورس همگی منفی بودند.

به گزارش آهن نیوز؛ بازار سهام امروز روند متعادل و منفی‌ از خود برجای گذاشت و اغلب سهام با منفی‌های اندک مواجه شدند.

 بازار سهام در آخرین روز معاملاتی تابستان ۱۴۰۲ شاهد یکی از کمترین سطوح ارزش معاملات خرد امسال خود بود. خروج جریان پول حقیقی امروز نیز تداوم داشت.

چرا بورس کسالت آور شده است؟

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس گفت: کنترل شاخص در طی ماه‌های اخیر و تشدید بی‌اعتمادی در بازار از عواملی است که مانع جذابیت بازار شده است و فعالیت در بازار سرمایه را به امری کسالت‌آور تبدیل کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نتیجه این دو اتفاق کاهش ارزش معاملات خرد و خروج پول حقیقی از بازار است.

وی افزود: همه این عوامل منجر به تعمیق رکود در بورس شده است. در چنین شرایطی هم دولت، هم شرکت ها و هم سهامداران خرد متضرر خواهند شد و چشم‌انداز مثبتی برای بورس در کوتاه مدت نمی توان متصور شد.

همه شاخص های عملکردی بورس منفی شدند

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس ۷ هزار و ۳۰۰ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۱۸۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۳۴ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم وزن بورس نیز با ریزش ۶۶۷ واحد در رقم ۷۲۱ هزار و ۷۶۹ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با افت ۷۶ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۲۱۸ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۴۲۸ واحدی به سطح ۱۲۹ هزار و ۴۷ واحد رسید.

خروج پول حقیقی از بازار سهام تداوم دارد

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای دهمین روز معاملاتی متوالی منفی شد. امروز ۲۷۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نمادهای وتجارت (بانک تجارت)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و  شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای کقزوی (شیشه قزوین) ثفارس (عمران و توسعه فارس) و  شصفها (پتروشیمی اصفهان) بیشترین ورود را داشتند.

ارزش معاملات خرد به کف یک‌ماهه رسید

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۷ هزار و ۸۵۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷۴۹ میلیارد تومان بود که ۱۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان رسید. این رقم کمترین میزان در یک ماه گذشته بوده است.

افزایش ارزش صف‌های فروش در بورس 

در پایان معاملات امروز، تعداد نماد های مثبت ۲۴۴ نماد و تعداد نماد های منفی ۵۵۵ نماد بوده است.

در جریان معاملات روز چهارشنبه، ۵۹ نماد صف خرید داشتند و ۴۴ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۹.۴ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۱۷ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۱۹ درصدی به ۲۶۸.۹ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به ۲۲.۷میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها به ۲۰.۸میلیون تومان رسید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر 6970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =