کد خبر 698
۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه قرائت نشد

گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه قرائت نشد

قرائت گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در دستور کار هفته گذشته مجلس شورای اسلامی قرار داد اما این گزارش در جلسه علنی مجلس قرائت نشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، قرائت گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در دستور کار هفته گذشته مجلس شورای اسلامی قرار داد اما این گزارش در جلسه علنی مجلس قرائت نشد.

با این وجود، در راهروهای مجلس شنیده شد برخی لابی‌ها و رایزنی‌ها مانع قرائت گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در صحن علنی مجلس شده است اما نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس نظر دیگری در این خصوص دارد.

علی جدی ضمن تکذیب لابی‌ها و باندبازی‌های پشت پرده برای جلوگیری از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در صحن علنی مجلس، بررسی نشدن این موضوع را صرفاً به دلیل عدم رسیدن نوبت در صحن عنوان کرد.

وی با تایید مسائلی اعم از پول‌پاشی و خرید الکترودهای معیوب که منجر به بروز تخلف ۹۲ هزار میلیارد تومانی در این بررسی شده است، ذکر کرد که این اختلاف، نتیجه عدم‌استفاده درست از این مبلغ بوده که بدون مجوز قانونی مصرف شده تا در نهایت این امر منجر به سوءاستفاده گردیده است.

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین عنوان کرد: در گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه مجلس به اعداد و ارقام دقیق رقم تخلف اشاره نشده و صرفا کلیت تخلف مورد بحث قرار گرفته است.

به گفته وی، گزارش بررسی عملکرد، مربوط به زمان مدیرعامل سابق فولاد مبارکه است.

این در حالی است که مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر گفته است: قرار بود در هفته گذشته، گزارش نهایی کمیسیون صنایع و معادن در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان، برای بررسی در صحن علنی در دستور کار مجلس قرار بگیرد ولی این امر تا بدین لحظه محقق نگردیده تا گمان‌زنی‌ها برای تقابل با این طرح به قوت خود باقی بماند.

در همین حال، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان و عضو هیات تفحص از شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه گزارش نهایی تخلفات در فولاد مبارکه بیش از ۱۰۰۰ صفحه است، عنوان کرده است:‌ با این حال، آنچه که برای صحن آماده شده خلاصه‌ای از گزارش تفصیلی است که در ۱۲ صفحه آماده شده و توسط سخنگوی کمیسیون صنایع در صحن مجلس قرائت خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تخلفات صورت‌گرفته در شرکت فولاد مبارکه محرز است، گفته است:‌ حجم تخلفات این شرکت حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان است که عمده آن شامل پول‌پاشی‌ها و خریداری الکترودهای معیوب است.

موسوی لارگانی افزوده است علاوه بر پیگیری‌های صورت گرفته از سوی هیات تحقیق و تفحص مجلس، گزارشی از سوی سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با تخلفات شرکت فولاد مبارکه تدوین شده که مکمل گزارش هیات تفحص مجلس است که کمک می‌کند این پرونده با سرعت بیشتری در دستگاه قضایی پیگیری و به سرانجام برسد.

طبق گزارش‌های واصله، ۲۱ دی سال گذشته تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به تصویب نمایندگان مجلس رسید و حالا در هفته پیش رو گزارش نهایی این تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

آنطور که نمایندگان مجلس می‌گویند مبالغی که باید در چهارچوب مسولیت‌های اجتماعی مجموعه فولاد هزینه شود، در بخشی خارج از محلی که تعیین شده بود، هزینه شده است.

از طرفی، اخلال در نظام توزیع و فسادهای مالی که حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان است، از جمله دلایل درخواست این تحقیق و تفحص اعلام شده است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =