کد خبر 6985
۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶

شوک قیمت دلار به فولاد در بورس کالا/ ترمز تقاضا کشیده شد

شوک قیمت دلار به فولاد در بورس کالا/ ترمز تقاضا کشیده شد

۱۱ درصد عرضه میلگرد در رینگ فیزیکی بورس کالا در آخرین هفته از شهریور ماه معامله شد؛ در حالی که نزدیک شدن به ابتدای پاییز و احتمال بهبود فعالیت ساخت‌وساز و افت موجودی مقاطع در انبارها زمینه رونق نسبی رینگ مقاطع در هفته قبل شده بود، عقبگرد نرخ ارز ترمز تقاضا در این رینگ را کشید.

به گزارش آهن نیوز؛ در هفته پایانی تابستان امسال بالغ بر ۲۰۶ هزار تن انواع میلگرد در رینگ فیزیکی بورس کالا با قیمت پایه‌ای در بازه ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان تا ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه شد. در حالی که انتظار می‌رفت، به سیاق هفته قبل (هفته سوم شهریور) این رینگ رنگی از رونق را به خود ببیند، اما چنین نشد و پس از ثبت تقاضای ۴۷ هزار تنی در نهایت ۲۲ هزار و ۳۰۰ تن میلگرد از این بازار به فروش رفت که این رقم برابر ۱۱ درصد حجم کل عرضه بود.

این در حالی بود که ظرف سومین هفته شهریور ماه ۵۵ هزار تن میلگرد از این بازار معامله شد و به این ترتیب باید گفت حجم فروش این محصول به نصف کاهش یافت. بازه قیمت پایه میلگرد در سومین هفته از شهریور ماه ۲۱ هزار و ۶۸۰ تومان تا ۲۳ هزار و ۱۶۰ تومان بود، اما کاهش بازه عرضه نیز نتوانست به رونق این معاملات بینجامد.

خروج متقاضیان سرمایه‌ای مقاطع را ارزان کرد

رکود حاکم بر معاملات مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با کاهش موجودی این محصولات در انبار تجار باعث شده تا زمینه رونق نسبی رینگ میلگرد فراهم آید؛ این عامل به رونق نسبی رینگ مقاطع طویل فولادی در سومین هفته از شهریور ماه انجامید و انتظار می‌رفت که تاثیر آن بر بازار ادامه‌دار شود.

اما انتشار خبر توافق ایران و غرب بر سر آزادسازی ۶ میلیون دلار بلوکه شده کشور و آزادسازی همزمان زندانیان سیاسی باعث شد تا جریان کاهش نرخ موثری روانه بازار ارز شده و این موضوع ترمز قیمتی بازارهای کالایی را نیز بکشد.

احتمال عقبگرد چند پله‌ای در نرخ ارز ظرف میان مدت باعث شد تا متقاضیان سرمایه‌ای از بازار خارج شده و به این ترتیب از حجم فروش مقاطع کاسته شود.

انتهای پیام/

کد خبر 6985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =