کد خبر 7015
۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۶

دودستگی فروشندگان مسکن/ رکود بازار ملک عمیق‌تر شد

دودستگی فروشندگان مسکن/ رکود بازار ملک عمیق‌تر شد

بررسی وضعیت بازار مسکن در انتهای فصل تابستان و آغاز پاییز نشان می‌دهد همزمان با پایان یافتن فصل سنتی خرید و فروش و رهن و اجاره در بازار مسکن، قیمت‌ها اندکی عقب‌نشینی کرده‌اند. اکنون فروشندگان دچار دودستگی شده‌اند و معاملات تحت تاثیر کندی ورود سرمایه، متوقف شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ اگرچه دولت مدعی است قیمت مسکن بر اثر سیاست‌های این نهاد از ابتدای سال کاهشی شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مسکن در نتیجه تعمیق رکود در بازار افت کرده و از معاملات هم خبری نیست. اگرچه همین روند را نیز می‌توان نتیجه سیاست‌های دولت دانست که رکود را به بازارها تحمیل کرده است.

به این ترتیب نه تنها گردش مالی و سرمایه‌ای در این بازار متوقف شده، بلکه مشاغل مرتبط با بخش مسکن نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. به این ترتیب دولت با سیاست‌های نسنجیده‌ای که در اقتصاد پیاده کرده، مسیر ورود سرمایه به این بازار را مسدود کرده و بازار مسکن را در رکود فرو برده است.

در بازار مسکن چه می‌گذرد؟

قیمت مسکن از ماه‌های پایانی سال گذشته و در پی جهش قیمت دلار، استارت صعودی زد. همین روند افزایشی سبب شد دولت با هدف سانسور آمارهای واقعی، انتشار داده‌های رسمی بخش مسکن را از زمستان پارسال متوقف کند. در نبود آمار رسمی، قیمت ملک با شدت بیشتری بالا رفت و در برخی مناطق نیز به طور سلیقه‌ای تعیین قیمت شد.

روند صعودی قیمت‌ها در بازار مسکن اما با توقف رشد قیمت دلار متوقف شد اما کاهش نیافت. فروشندگان در فصل تابستان بر قیمت‌های مورد نظر خود تاکید می‌کردند و همین امر سبب توقف معاملات و مسدود شدن ورود سرمایه به بازار مسکن شد. به این ترتیب بازار مسکن تابستان را در کشمکش میان فروشندگان و متقاضیان سپری کرد بدون آنکه هر یک از مواضع خود عقب‌نشینی کنند. نتیجه این روند، تعمیق رکود در بازار مسکن بود.

حالا اما با پایان یافتن فصل مسکن، عرضه‌کنندگان دچار دودستگی شده‌اند. برخی از عرضه‌کنندگان که فروشنده واقعی و به دنبال نقدکردن سرمایه خود هستند، قیمت را اندکی کاهش داده‌اند یا حتی حاضر به ارائه تخفیف هستند. اما برخی دیگر که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و عجله‌ای برای فروش ندارند همچنان بر قیمت‌های قبلی پافشاری می‌کنند و به این ترتیب میانگین قیمت را بالا نگه داشته‌اند.

هنوز تا ورود بازار مسکن به فصل رونق راه زیادی مانده است، رکود بازارها، توقف گردش سرمایه در بخش‌های اقتصادی و تورم بالا که منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده، متقاضیان واقعی و مصرفی را از بازار مسکن رانده است. باید منتظر ماند و دید در نیمه دوم سال بازار مسکن چه مسیری را در پیش خواهد گرفت و آیا دولت سیاستی برای یجاد تحرک در بازار مسکن به کار می‌بندد یا خیر.

منبع: تجارت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر 7015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =