کد خبر 7023
۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

ورود قیمت سنگ‌آهن در چین به مدار کاهشی

ورود قیمت سنگ‌آهن در چین به مدار کاهشی

در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۲ سپتامبر، معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان به ۱۱۹.۴ دلار در هر تن و در بورس سنگاپور به ۱۲۱.۲ دلار در هر تن کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ معاملات آتی سنگ آهن ژانویه که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را به خود اختصاص داد، برای دوره ۱۵ تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳، با کاهش ۱.۳ درصدی نسبت به هفته قبل به ۸۷۱.۵ یوان در هر تن (۱۱۹.۳۸ دلار در هر تن) رسید. همچنین، از ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ و در بورس سنگاپور، قیمت معاملات آتی ماه اکتبر با ۱.۹ درصد کاهش نسبت به هفته قبل به ۱۲۱.۲ دلار در هر تن ریزش کرد.

قیمت سنگ آهن هفته گذشته روند صعودی خود را معکوس کرد، اما همچنان در سطوح بالا باقی مانده است. قیمت‌ها به دلیل افزایش عرضه داخلی مواد خام در چین شروع به کاهش کردند، البته میزان تقاضا تحت تأثیر نبود اطمینان از تقاضای کافی برای فولاد تمام شده در صنعت ساخت و ساز، ثابت باقی مانده است. چن پنگ، تحلیلگر Sinosteel Futures، اظهار داشت: عرضه مواد خام در سطوح بالا برای مدت طولانی به دلیل کنترل بازار توسط مقامات خطرناک است.

با وجود بهبود موقت وضعیت در ابتدای سپتامبر، به ویژه افزایش و ساده‌سازی وام‌دهی، نگرانی‌ها در مورد بازار املاک و مستغلات همچنان پابرجاست. با وجود این، مقامات چینی متعهد شده‌اند که اقدامات بیشتری را برای تسریع بهبود اقتصادی داشته باشند. در این ماه قیمت سنگ آهن به لطف مشوق‌های اجرایی مسئولان در سطوح بالایی باقی ماند، اما احتمالاً اثر آن رو به کاهش است. در حال حاضر، احساسات عمومی همچنان محتاطانه است.

Mysteel در مورد بازار چین خاطرنشان می‌کند: بازار املاک و مستغلات چین همچنان در حال سقوط و بزرگترین عدم اطمینان در اقتصاد است.

به دلیل وجود اندک ذخایر مواد خام در کارخانه‌های فولاد و نیاز به پر کردن مجدد آنها در آستانه روز ملی چین (۲۶ سپتامبر تا ۶ اکتبر)، از کاهش شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌شود.

قیمت سنگ آهن احتمالاً تا پایان سپتامبر بالای ۱۱۵ دلار در هر تن باقی خواهد ماند، اما با شروع تعطیلات ملی، تقاضا برای ماده خام دوباره کاهش می‌یابد و قیمت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. در واقع، چشم‌انداز آینده به اثربخشی اقدامات مقامات برای حمایت و تحریک اقتصاد بستگی دارد.

آژانس رتبه بندی Fitch اخیرا پیش بینی قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ را به سمت بالا و تا ۱۱۰ دلار در هر تن در مقایسه با ۱۰۵ دلار در هر تن در پیش بینی قبلی ارزیابی کرد. پیش‌بینی‌ها برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۶ بدون تغییر باقی مانده و به ترتیب ۸۵ دلار در تن، ۷۵ دلار در تن و ۷۰ دلار در تن ارزیابی شدند.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس در ماه آگوست پیش بینی خود را برای کاهش ۱۲ درصدی قیمت سنگ آهن در نیمه دوم سال جاری به ۹۰ دلار در هر تن تغییر داد که به دلیل پیش بینی از مازاد عرضه سنگ آهن به میزان ۶۸ میلیون تن و کاهش فولادسازی در چین است. در عین حال، تحلیلگران انتظار دارند قیمت این ماده خام در سه ماهه سوم ۱۰۵ دلار در هر تن و در سه ماهه چهارم ۱۰۰ دلار در هر تن باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 7023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =