کد خبر 7058
۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

عوارض روسیه بر فولاد، فرصت طلایی برای ایران

عوارض روسیه بر فولاد، فرصت طلایی برای ایران

قیمت محصولات فولادی اخیرا در روسیه افزایش قابل توجهی یافته است و همزمان با کاهش ارزش روبل، سوداوری و خریدهای سرمایه‌ای در بازار فولاد روسیه افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازار جهانی همچنان ایستاده و تغییری نداشته و نفت همچنان به روند آرام و رو به بالای خود ادامه  می دهد و روند افزایش قراضه متوقف نشده است. با نزدیک شدن فصل آخر سال میلادی بازار با رونق فصلی روبرو خواهد شد.

عوارض روسیه بر فولاد، فرصت طلایی برای ایران

قراضه و شمش CIS

قیمت شمش فولادی صادراتی از دریای سیاه با کاهش ۱٫۲۵ درصدی به ۴۷۵ دلار به ازای هر تن رسیده است. علت کاهش قیمت شمش صادراتی روسیه و CIS، کاهش قیمت قراضه وارداتی در ترکیه و رکود در بازار مقاطع طویل فولادی ترکیه است. با وجود این، بازار میلگرد در روسیه وضعیت خوبی دارد و بسیاری از تأمین کنندگان شمش روسیه، اولویت‌شان فروش در بازار داخلی این کشور است.

در نمودار زیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای اینکه تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است. خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است.

ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ در نظر گرفته شده و برای محاسبه شکاف قیمت از این ضریب استفاده شده است.

عوارض روسیه بر فولاد، فرصت طلایی برای ایران

عوارض روسیه بر فولاد، فرصت طلایی برای ایران

دولت روسیه تصویب کرد که صادرات طیف وسیعی از کالاها از جمله فولاد، سنگ آهن و زغال سنگ از ابتدای اکتبر سال جاری (۹مهرماه ۱۴۰۲) تا پایان سال ۲۰۲۴، مشمول عوارض گمرکی خواهد بود. این عوارض که با هدف کنترل تورم در روسیه و تقویتً ارزش روبل، اعمال شده احتمالا باعث خواهد شد تا حضور فولادسازان روس در بازارهای جهانی محدودتر شود و این امر فرصتی برای صادرکنندگان فولاد ایران است.
ً قیمت محصولات فولادی اخیرا در روسیه افزایش قابل توجهی یافته است و همزمان با کاهش ارزش روبل، سوداوری و خریدهای سرمایه‌ای در بازار فولاد روسیه افزایش یافته است. هدف اعلامی دولت روسیه از این عوارض، کنترل تورم و مهار قیمت‌ها در بازار داخلی و تقویت ارزش روبل در برابر دلار است.
بعد از جنگ اوکراین، صادرکنندگان فولاد ایران با رقابت شدید از طرف صادرکنندگان روسیه و ارزان فروشی آن‌ها روبرو بوده‌اند و حالا با عوارض صادراتی جدید، انتظار می‌رود یک مزیت رقابتی به نفع صادرکنندگان فولاد ایران ایجاد شود.
قیمت سی اف آر سنگ آهن ۶۲ درصد وارداتی چین در ۲۱ سپتامبر با کاهش ۴٫۸ دلاری معادل ۳٫۸۵ درصدی به ۱۱۹٫۸۵ دلار به ازای هر تن رسید. انتظارات برای افزایش نرخ بهره در آمریکا در ماه‌های آتی بالاتر رفته است و احتمالا با سیگنال‌های فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره برای مدتی طولانی‌تر بالا باقی بماند. این امر فشار به بازار کامودیتی‌ها و بازار سهام آمریکا را در پی داشت. ارزش دلار نیز در برابر سایر ارزهای مطرح افزایش یافت و این امر نیز یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت سنگ آهن بود.

حاشیه سود تولید فولاد در چین

تقاضا برای سنگ آهن در چین همچنان مناسب است و شرکت‌ها از کاهش قیمت‌ها برای افزایش موجودی انبارهای خود پیش از تعطیلات پاییزی پیش رو استفاده کردند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد بازار مسکن چین پس از مشکلات دوباره با تلاش‌های دولت، در ماه‌های آینده از بحران خارج خواهد شد. در هر حال چشم انداز بازار جهانی نزولی نیست.

در جدول و نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

عوارض روسیه بر فولاد، فرصت طلایی برای ایران

عوارض روسیه بر فولاد، فرصت طلایی برای ایران

منبع: کارگزاری پویان

کد خبر 7058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =