کد خبر 7111
۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰

کاهش نرخ، نوردکاران را به رینگ فولاد آورد

کاهش نرخ، نوردکاران را به رینگ فولاد آورد

استقبال نوردکاران از عرضه‌های شمش فولاد در هفته ابتدایی مهر ماه با کاهش جزئی قیمت‌های پایه افزایش داشت و به این ترتیب حجم فروش هفتگی این محصول نسبت به عرضه به ۶۷ درصد رسید؛ این در حالی بود که ظرف هفته پایانی شهریور ماه ۴۴ درصد عرضه‌ها معامله شده بود.

به گزارش آهن نیوز؛ استقبال نوردکاران از عرضه‌های شمش فولاد در هفته ابتدایی مهر ماه با کاهش جزئی قیمت‌های پایه افزایش داشت و به این ترتیب حجم فروش هفتگی این محصول نسبت به عرضه به ۶۷ درصد رسید؛ این در حالی بود که ظرف هفته پایانی شهریور ماه ۴۴ درصد عرضه‌ها معامله شده بود.

در اولین هفته از مهر ماه ۱۳۵ هزار و ۴۵۰ تن شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت و به این ترتیب کاهش جزئی قیمت پایه باعث شد تا علی‌رغم خروج متقاضیان سرمایه‌ای از این بازار، مجدد رینگ شمش رنگی از رونق را به خود ببیند.

۲۰۱ هزار و ۳۲۵ تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا در اولین هفته مهر ماه عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۸۳ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۱۳۵ هزار و ۴۵۰ تن محصول از این بازار انجامید.

به این ترتیب در این بازه زمانی حدود ۶۷ درصد عرضه معامله شد؛ این در حالی بود که ظرف هفته پایانی شهریور ماه تنها ۴۴.۷ درصد عرضه شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا معامله شده بود.

بررسی داده‌های هفتگی معاملات شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا از آن حکایت دارد که در اغلب هفته‌ها ظرف تابستان امسال نسبت عرضه به حجم معامله در محدوده ۷۵ تا ۸۵ درصد نوسان داشته است و بنابراین ظرف ۲ هفته اخیر از حجم خرید شمش در این بازار کاسته شده است.

منوط شدن ثبت سفارش خرید شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا به دارا بودن کد بهین‌یاب با خروج متقاضاین سرمایه‌ای از رینگ صنعتی بورس کالا به افت حجم فروش منجر شده است که این روند در هفته پایانی شهریور ماه نمود بیشتری داشته است.

شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۲۰ هزار و ۲۰۰ تومان رهسپار بازار فیزیکی بورس کالای ایران شد؛ کف و سقف قیمت پایه نسبت به نرخ پایه در هفته قبل افتی اندک داشت؛ اما همین کاهش محدود نرخ پایه محرک خرید در هفته جاری بود.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ صنعتی بورس کالا به ۱۹ هزار و ۵۲۰ تومان رسید. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده برای عرضه شمش فولاد در بازار به ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد. متوسط هزینه حمل شمش فولاد به واحدهای نوردی حدود هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است؛ با در نظر گرفتن هزینه تبدیل ۱.۱ درصدی نرخ تمام شده میلگرد تولیدی با این شمش برابر ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد بود.

بنابراین همچنان میلگرد در حال کف‌سازی در نزدیکی مرز ۲۵ هزار تومان است. این در حالی است که در شرایط کنونی این محصول در بازار آزاد تهران با همین نرخ معامله می‌شود.

بنابراین قیمت تمام شده میلگرد حامی رشد بهای این محصول در میان مدت است.

منبع: روزنامه تعادل

انتهای پیام/

کد خبر 7111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =