کد خبر 7123
۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش فشار قیمت انرژی بر تولیدکنندگان فولاد ترکیه / بازارهای صادراتی در خطر است!

افزایش فشار قیمت انرژی بر تولیدکنندگان فولاد ترکیه / بازارهای صادراتی در خطر است!

ترکیه از اکتبر ۲۰۲۳ تعرفه برق را ۲۰ درصد افزایش داده که فشار بیشتری را بر صنعت فولاد این کشور وارد خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود قیمت گاز برای صنعت از اکتبر ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ ترکیه از اکتبر ۲۰۲۳ تعرفه برق را ۲۰ درصد افزایش داده که فشار بیشتری را بر صنعت فولاد این کشور وارد خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود قیمت گاز برای صنعت از اکتبر ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

تولیدکنندگان فولاد ترکیه که به دلیل قیمت‌های غیررقابتی در فروش فولاد نورد به بازارهای صادراتی با مشکل مواجه هستند، با فشارهای بیشتر ناشی از افزایش تعرفه‌های انرژی مواجه خواهند شد. این امر، همراه با کاهش تقاضای جهانی فولاد و قیمت‌های پایین قراضه، احتمالاً مشکلات صادراتی را برای محصولات تولید داخل تشدید می‌کند.

اکثر تولیدکنندگان محصولات بلند فولاد ترکیه در هفته گذشته سعی کرده‌اند قیمت میلگرد را در ۵۷۵-۵۸۵ دلار در هر تن نگه دارند، اگرچه برخی از آنها به سطوح پایین‌تر از ۵۶۰-۵۶۵ دلار در هر تن متوسل شده‌اند.

تقاضای صادرات، حتی در این سطوح قیمتی نیز ضعیف بود. از جمله واردکنندگان میلگرد ترکیه، اسرائیل و یمن هستند. خریدارانی از کاستاریکا و جامائیکا نیز به محصولات ترکیه علاقه نشان دادند، اما توافقی حاصل نشده است.

در حال حاضر، قیمت محصولات فولادی بلند در ترکیه در مقایسه با رقبا در بازار جهانی به طور قابل توجهی بالاتر است و افزایش تعرفه برق، تولیدکنندگان محلی را در موقعیت نامناسب‌تری قرار خواهد داد. به ویژه، تولیدکنندگان آفریقای شمالی محصولات مربوطه را با قیمت ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار در تن عرضه می‌کنند، در حالی که کشورهای خلیج فارس ۵۳۵ دلار در هر تن ارائه می‌دهند.

در پایان ژانویه ۲۰۲۳، شرکت بوتاش (BOTAŞ) اعلام کرد که از اول فوریه ۲۰۲۳، قیمت عمده فروشی گاز طبیعی را برای شرکت‌های صنعتی بزرگ بین ۱۳.۳ تا ۱۷.۲ درصد کاهش خواهد داد. پس از آن تعدیل قیمت در ماه مارس و آوریل انجام شد.

علاوه بر این، در پایان سال ۲۰۲۲، تنظیم کننده بازار انرژی ترکیه کاهش ۱۶ درصدی قیمت برق برای مصرف کنندگان صنعتی را اعلام کرد. این وزارتخانه همچنین حداکثر قیمت برق در بازار آزاد را از ۴.۸ هزار لیر در هر مگاوات ساعت به ۴.۲ هزار لیر در هر مگاوات ساعت کاهش داد. از آوریل ۲۰۲۳، برق برای تمام مصرف کنندگان ترکیه ۱۵ درصد دیگر کاهش یافت.

 عدنان اصلان، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه (CIB) نیز اعلام کرد؛ هزینه برق کارخانه های فولاد ترکیه پس از افزایش شدید در سال ۲۰۲۲ که بر رقابت صادراتی تولیدکنندگان داخلی تأثیر منفی گذاشت، در ماه های آینده به کاهش خود ادامه خواهد داد.

همچنین ترکیه در سپتامبر ۲۰۲۲، قیمت برق و گاز صنعت را ۵۰ درصد افزایش داد. آژانس نظارتی افزایش قیمت برق را به افزایش قیمت انرژی به ویژه تحت تأثیر جنگ در اوکراین مرتبط دانست.

قیمت جهانی برق به دلیل جنگ بین روسیه و اوکراین به شدت افزایش یافته است. افزایش تقریبا ۵۰ درصدی قیمت گاز طبیعی و برق در ترکیه در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، رقابت پذیری صنعت فولاد این کشور را کاهش داد. از همین روی، نمایندگان این صنعت از دولت خواستند هر چه سریع‌تر اقدامات حمایتی را انجام دهد تا رقابت‌پذیری آنها به دلیل کاهش قیمت برق در آسیا و کمک‌های دولتی در اتحادیه اروپا کاهش بیشتری پیدا نکند.

به گفته ویسل یایان، مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه (TCUD)،  سهم هزینه‌های انرژی در بخش فولاد ترکیه به ۲۸ تا ۳۰ درصد از کل هزینه‌های تولید فولاد با توجه به افزایش قیمت گاز و برق افزایش یافته است.

از همین روی، نرخ بهره‌برداری از ظرفیت صنعت فولاد ترکیه از ۷۵ درصد به کمتر از ۶۰ درصد کاهش یافته است زیرا تولیدکنندگان شیفت‌ها را کاهش داده یا فعالیت‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

پیشتر رجب طیب  اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که قیمت عمده فروشی گاز طبیعی برای صنعت از اول آوریل ۲۰۲۳، ۲۰ درصد کاهش و قیمت برق برای همه مصرف کنندگان ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

پیش‌بینی می‌شود که حجم صادرات فولاد توسط تولیدکنندگان احتمالا در سال ۲۰۲۳ به دلیل تقاضای پایین جهانی حدود ۴۰ درصد کاهش یابد. در سال ۲۰۲۲، فولادسازان ترکیه صادرات محصول را ۲۰ درصد کاهش داده و به ۲۱ میلیون تن رساندند.

البته، ترکیه از ژانویه تا فوریه ۲۰۲۳ صادرات فولاد خود را ۴۰ درصد کاهش داد، اما به گفته عدنان اصلان، زلزله‌های مخربی که در این مدت در این کشور رخ داد تأثیر محسوسی بر کار فولادسازان نداشت.

برای محدود کردن کاهش احتمالی صادرات در سال ۲۰۲۳، اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه در حال سازماندهی بازدیدهای تجاری از بازارهای عمده و بالقوه صادراتی با هدف تقویت روابط تجاری بین کشورها و حجم تجارت است.

انتهای پیام/

کد خبر 7123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =