کد خبر 7128
۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳

تأکید دوباره وزیر راه برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا/ از پافشاری بذرپاش تا پناه بردن بورس کالایی‌ها به وزیر اقتصاد

تأکید دوباره وزیر راه برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا/ از پافشاری بذرپاش تا پناه بردن بورس کالایی‌ها به وزیر اقتصاد

چالش برسر خروج سیمان و فولاد از بورس کالا همچنان ادامه دارد. در تازه ترین اظهار نظر وزیر راه گفت: برای دریافت سیمان و فولاد با قیمت مناسب با وزارت صنعت توافق شده است. این سخنان یعنی خروج سیمان و فولاد از بورس کالا و اینکه وزیر راه برای خروج این دو محصول از بورس کالا جدی است.

به گزارش آهن نیوز؛ بعد از جنجال‌های فراوان در مورد اظهارات وزیر راه‌وشهرسازی درباره خروج فولاد و سیمان از بورس کالا که واکنش منفی بورس را به‌دنبال داشت آخر هفته قبل وزیر اقتصاد گفت: دولت هیچ تصمیمی در این‌باره ندارد اما در آخر هفته گذشته وزیر راه‌وشهرسازی‌ دوباره تأکید کرد: برای دریافت سیمان و فولاد با قیمت مناسب با وزارت صنعت توافق شده است.

گفته‌های هفته گذشته مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی‌ واکنش منفی بورس را به‌دنبال داشت. وزیر راه اعتقاد دارد یکی از عوامل هزینه تمام‌شده مسکن درطرح نهضت ملی مسکن افزایش قیمت سیمان و فولاد است و مقصر اصلی در این زمینه بورس کالا است در نتیجه فولاد و سیمان باید از بورس کالا خارج شود.

اثر قیمت سیمان و فولاد در هزینه مسکن

پس از اظهارات وزیر راه‌وشهرسازی‌ درباره خروج سیمان و فولاد از بورس کالا مجید عشقی رئیس سازمان بورس در مصاحبه‌ای گفت: سیمان فقط نیم درصد هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز را در برمی‌گیرد.

آخر هفته نیز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: با توجه به اینکه بورس کالا بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی است، دولت فعلا هیچ تصمیمی برای خروج سیمان و فولاد از این بازار ندارد.

بعد از این اظهارات صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با انتشار یک گزارش مفصل درباره اثر سیمان و فولاد در قیمت تمام‌شده مسکن نوشت: سهم سیمان در هزینه تمام‌شده تولید مسکن در اسکلت‌های بتنی ۳.۲درصد و در اسکلت‌های فلزی ۱.۶درصد است. سهم فولاد نیز در اسکلت‌های بتنی ۱۱درصد و در اسکلت‌های فلزی ۱۲.۶درصد است.

طبق گزارش صندوق توسعه بخش عمده هزینه ساخت در بخش مسکن مربوط به قیمت زمین و صدور مجوزهاست که ۵۵درصد از کل هزینه‌ها را شامل می‌شود.

تأکید دوباره وزیر راه

با وجود انتشار این گزارش تحلیلی، وزیر راه‌وشهرسازی‌ در اظهاراتی تازه بر دریافت فولاد و سیمان در حجم انبوه از وزارت صنعت با قیمت مناسب تأکید کرد. این سخنان به‌معنای آن است که وزیر راه در مورد خروج سیمان و فولاد از بورس کالا جدی است زیرا دریافت سیمان و فولاد در حجم انبوه با قیمت‌های دلخواه فقط خارج از مکانیزم‌های بورس کالا شدنی است.

مهرداد بذرپاش دیروز در این‌باره گفت: در تفاهمی که بین وزارت صنعت و راه انجام شده، مقرر شد تا مصالح ساختمانی ازجمله سیمان و فولاد با قیمت مناسب و در حجم انبوه در اختیار سازندگان نهضت ملی مسکن قرار گیرد.

او اضافه کرد: با مذاکراتی که وزارت راه‌وشهرسازی با وزارت صمت انجام داده، مقرر شد، وزارت صنعت مسئولیت یابد تا سیمان و فولاد با قیمت مناسب در اختیار پروژه نهضت ملی قرار بگیرد که قطعا اثر مناسبی در قیمت خواهد داشت.

دولت سیزدهم با مکانیزم‌هایی تلاش کرده است تا فاصله قیمت تمام‌شده مسکن و قدرت خرید مردم را کاهش دهد. رئیس‌جمهوری اخیرا در دوازدهمین جلسه شورای‌عالی مسکن تأکید کرد بانک‌ها برای ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن و ساخت و تولید مسکن همکاری خود را تقویت کنند.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

کد خبر 7128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =