کد خبر 7140
۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

آب عمان به اصفهان می‏‌رسد؟

آب عمان به اصفهان می‏‌رسد؟

روز گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، با حضور در اصفهان ضمن بازدید از خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان، عملیات اجرایی فاز دوم این طرح را آغاز کرد. او در این باره تاکید کرد که شروع فاز دوم پروژه انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان نشان می‌دهد که تصمیمی که دولت گرفته، با قوت دنبال می‌شود.

به گزارش آهن نیوز؛ پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس و حتی دریای خزر به استان‌های مرکزی کشور موضوع تازه‌ای نیست؛ هرچند که انتقال آب از دریای خزر به سمنان منتفی شد اما انتقال آب از خلیج‌فارس همچنان به قوت خود باقی است و حتی سناریوی انتقال آن برای استان‌های فارس، سیستان‌وبلوچستان و اصفهان در دستور کار است.

یکی از طرح‌های در دست اقدام با پیشرفت فیزیکی بالا، مربوط به استان اصفهان است. شاید دلیل تمرکز دولت سیزدهم در انتقال آب دریای عمان به اصفهان، وجود شهرک‌های صنعتی متعدد در این استان باشد. به هر حال شاید انتقال آب باعث شود که آب بر تن اصفهان تشنه جاری شود.

صنایع آب‌بر به دلیل عدم پایش سرزمینی سالیان پیش در اصفهان پایه‌گذاری شد و حالا این صنایع در کنار خشکسالی – که در تمام کشور وجود دارد – آب‌های اصفهان را بلعیده و این استان را با چالش بسیاری روبه‌رو کرد و به معضلی اجتماعی تبدیل شد تا جایی که کشاورزان اصفهانی پاییز سال ۱۴۰۰ در بستر خشک زاینده‌رود به تحصن و اعتراض برخاستند.

مطالبه آنها زیاد نبود، فقط آب می‌خواستند برای زنده ماندن و آبادانی زمین‌هایشان. تنها راه‌ اصولی رفع این معضل آن است که صنایع آب‌بر از آنجا انتقال داده شود اما به‌جای این انتقال، دولت‌ها تصمیم گرفتند که آب عمان را به این استان منتقل کنند؛ انتقالی که برخی، مافیای آب را پشت آن می‌دانستند، چراکه این انتقال سود خوبی به جیب این مافیا سرازیر می‌کند اما همین انتقال آب هم راه دومی است برای نجات اصفهان از مرگ واقعی.

ابعاد انتقال آب عمان به اصفهان

انتقال آب دریای عمان به اصفهان از سال ۹۹ مطرح است. طول مسیر این طرح انتقال، ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آن انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده است.

انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید.

اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحدهای صنعتی آب در دستور کار نیست. هزینه اجرای مرحله نخست اجرای این طرح ۵/۲۵ هزار میلیارد تومان و مرحله دوم آن ۱۱۳ هزار میلیارد تومان است که تماماً توسط صنایع بزرگ استان اصفهان تامین خواهد شد.

با آن که ادعا شد «عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد و هم‌اینک در ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است و قرار است ۷۰ میلیون مترمکعب در مرحله نخست و در مرحله بعد ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق اجرای این پروژه به اصفهان انتقال داده شود»، عباس علی‌آبادی، وزیر صمت ۸ شهریور امسال پس از سفر به اصفهان اعلام کرد: «تاکنون ۲۰۰ کیلومتر از مسیر این پروژه لوله‌گذاری شده است، در مبدأ و مقصد مخازن بزرگ در حال احداث است و تنها ۳۰۰ کیلومتر از لوله‌گذاری فاز اول خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان باقی مانده است.

این پروژه بزرگ برای تأمین آب صنعت برنامه‌ریزی شده است تا برداشت آب صنایع از زاینده‌رود به صفر برسد. براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، این پروژه تا نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.» حالا رئیسی دستور آغاز عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه مهم را صادر کرد. به‌نظر می‌رسد آمارهای لوله‌گذاری که به رئیسی اعلام شده با آمارهایی که علی‌آبادی از آن خبر داده، مغایرت دارد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو درباره انتقال آب به اصفهان، گفت: «حجم آب انتقالی از دریای عمان به استان اصفهان پس از تکمیل پروژه در حال اجرا ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال است. عمده مصرف این آب در بخش صنعت خواهد بود و بخشی نیز برای آب آشامیدنی این خطه پیش‌بینی شده است و در کشاورزی پربازده هم می‌توان از آن استفاده کرد.»

ابراهیم رئیسی در مراسم آغاز به کار مرحله دوم خط انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان گفت: «به سامان رسیدن ۵۰ درصد کار و شروع فاز دوم این پروژه نشان می‌دهد که مشکل مالی و موانع دیگر و تملک‌ها هیچ‌کدام مانع نشده و تصمیمی که دولت گرفته با قوت دنبال می‌شود. این‌ها خبرهای خیلی خوبی است که مردم بدانند کار دچار مشکل نشده ولی با سرعت ادامه دارد و ان‌شاءالله زودتر هم به سامان خواهد رسید.»

او افزود: «زمان این پروژه به یک‌سوم رسیده است وگرنه سال‌ها طول می‌کشید. زمان را محدود کردند و کار ارزشمندی صورت گرفته است. آب‌رسانی مسئله مهمی است چه به صنعت، چه به کشاورزی و چه به شرب که از دریای عمان به این نقطه می‌آید. در اصفهان منابع آبی کم است که به کشاورزی و شرب تعلق پیدا می‌کند. این انتقال اعتباراتی نیاز دارد که به همت استاندار، وزیر نیرو و پیمانکار کار دنبال شده و به دلیل نبود پول، کار متوقف نشده است.»

او در حال تشکر از کارگران تاکید کرد: «این پروژه در ۲۸ جبهه کاری انجام می‌شود و همه کارگران اینجا نیستند. ما برای تشکر از شما آمده‌ایم اما همه کارگران اینجا نیستند.» یکی از کارگران گفت: «نگذاشتند بیایند.» ولی رئیسی از این حرف به راحتی گذشت و به تشکر خود ادامه داد.

پایان قطعی برق در اصفهان؟

سیدابراهیم رئیسی در سفر روز گذشته، فاز اول نیروگاه فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات را نیز افتتاح کرد. او با اشاره به برنامه دولت برای جدا کردن برق صنایع از شبکه برق خانگی گفت: «این جداسازی که امروز گام‌های عملی جدی نیز در زمینه تحقق آن برداشته شده است، اقدام بسیار مهمی است تا تامین برق صنایع تحت فشار تامین برق خانگی دچار اختلال نشود. این سیاست در عرصه تامین آب و برق صنایع با قوت دنبال خواهد شد.»

رئیسی در مراسم بهره‌برداری رسمی از فاز نخست نیروگاه برق خودتامین ۹۱۴ مگاواتی مجتمع فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات، گفت: «رشد تولید از ضرورت‌های جدی امروز کشور است. شرط اساسی تداوم این پیشرفت‌ها و نیز تحقق و موفقیت اقتصاد مقاومتی، رشد، رونق و استقلال تولید به‌ویژه در زمینه صنایع مادر است.»

رئیس دولت سیزدهم گام مهم بعدی را تولید فولاد سبز عنوان کرد که در کشور ظرفیت‌های مناسبی برای دسترسی به آن از جمله در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد و تاکید کرد: «با تحقق اهداف در نظرگرفته‌شده در این عرصه، ایران که در حال حاضر رتبه دهم تولید فولاد در جهان را دارد، به جایگاه اولین‌ها در این عرصه ارتقا خواهد یافت. این پیشرفت‌ها برای کشور تولید قدرت می‌کند و از اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌ها صیانت خواهد کرد.»

همچنین یکی از پروژه‌هایی که با حضور رئیس دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید؛ واحد اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات بود. ظرفیت کلی این نیروگاه ۹۱۴ مگاوات است. این پروژه از نیمه دوم اسفند سال ۱۴۰۰ آغاز شده و ظرف ۱۸ ماه آماده بهره‌برداری شده است. برای بهره‌برداری این پروژه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به دارا بودن بالاترین استانداردهای موجود در نیروگاه‌ها، کاهش میزان مصرف گاز و آب مصرفی و بومی‌سازی بیش از ۷۰ درصد تجهیزات اشاره کرد. با بهره‌برداری از این پروژه برای ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود. این نیروگاه سومین واحد نیروگاهی خودتامین صنایع است که تاکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده و در مجموع وزارت نیرو، عملیات احداث ۵۶۰۰ مگاوات نیروگاه صنایع را در دولت سیزدهم آغاز کرده است.

سیدابراهیم رئیسی همچنین از پروژه تصفیه گازوئیل (DHT) پالایشگاه اصفهان نیز رونمایی کرد. واحد تصفیه گازوئیل (DHT) پتروپالایشگاه اصفهان نیز با حضور رئیس دولت سیزدهم مورد بهره‌برداری قرار گرفت. پتروپالایشگاه اصفهان روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل و سوخت پاک مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید می‌کند که از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در روز در هوای کلانشهرهای کشور و گوگرد گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌ها به کمتر از ppm ۱۰ جلوگیری می‌کند.

ایجاد سود سالانه ۲۶۳ میلیون دلار و بازگشت هزینه‌های طرح پس از گذشت ۴ سال از اجرای آن از دیگر مزایای این طرح عظیم ملی است. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح ۶۷ هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال و ۵۱۱ میلیون یورو است و این پالایشگاه به پالایشگاهی کاملا سبز تبدیل خواهد شد. این ادعا کنشگران محیط‌زیست را امیدوار کرده تا شاید یکی از پروژه‌هایی که دولت‌ها به آن پرداخته است حداقل‌های محیط‌زیستی را خواهد داشت.

ابراهیم رئیسی از مجتمع فولاد مبارکه نیز بازدید کرد. فولاد مبارکه‌ای که چندی پیش در تحقیق و تفحص مجلس مورد اتهام ۹۲ همتی (هزار میلیارد تومان) تخلف قرار گرفت و هنوز هم این اتهام بر روی شانه‌های آن سنگینی می‌کند.

رئیسی به مناسبت هفتم مهر، روز ایمنی و آتش‌نشانی، با توقف در محل ایستگاه آتش‌نشانی مجتمع فولاد مبارکه، با آتش‌نشانان این واحد تولیدی و صنعتی نیز دیدار کرد و آنان را جلوه فداکاری و ایثار برشمرد و برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.

منبع: روزنامه هم میهن

انتهای پیام/

کد خبر 7140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =